Plötsligt döv på ena örat?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Kära Bukeoraklet:

Imorse vaknade jag och hörde typ ingenting på vänster öra. Fortfarande nu, efter typ 3 h, har hörseln inte kommit tillbaka. :nailbiting:

Är inte sjuk/förkyld/etc. i övrigt, har inte varit på flera månader och håller inte på att bli dito heller. Har inte heller några andra symptom, utan det är som att någon bara bokstavligen "dragit ner volymen" på vänsterörat.

Vad tusan har jag drabbats av? Känns lite olustigt...Kommer jag att förbli döv nu?! Eller tappa hörseln på högerörat också?! :nailbiting:

Även om man kan bli plötsligt döv (Sudden deafness) så är det väldigt ovanligt att det är bestående.

Har du lock för öronen eller upplever du det som att du inte hör alls?

Kära Bukeoraklet:

Imorse vaknade jag och hörde typ ingenting på vänster öra. Fortfarande nu, efter typ 3 h, har hörseln inte kommit tillbaka. :nailbiting:

Är inte sjuk/förkyld/etc. i övrigt, har inte varit på flera månader och håller inte på att bli dito heller. Har inte heller några andra symptom, utan det är som att någon bara bokstavligen "dragit ner volymen" på vänsterörat.

Vad tusan har jag drabbats av? Känns lite olustigt...Kommer jag att förbli döv nu?! Eller tappa hörseln på högerörat också?! :nailbiting:

Kontakta vårdcentralen om du är orolig?

Tack för alla tips! :bow:

Då jag fortfarande inte har andra symptom på något sätt, tänkte jag kanske ha lite is i magen, och vänta till imorgon bitti. Men har inte hörseln kommit tillbaka då/något t.om. förvärrats så går jag ner på deras "morgon-jour" då.

Jag har mjäll i öronen :meh: dvs inte vax utan som stora flagor som rullar ihop sig och täpper till. När jag var liten spolade de ut det vilket gjorde ont och dessutom tydligen gjorde det värre eftersom det lämnade fukt efter sig. Numera dammsuger jag dem. Snabbt och lätt och när man slutat hoppa till för ljudet tycker jag faktisk om när jag känner/hör hur flagorna försvinner :D

Jag vet en som drabbats av sudden deathnes (vilket alltså är MKT ovanligt). Men det kom inte helt utan förvarning, utan han hade kvällen innan varit på en hockeymatch där ljudvolymen varit väldigt hög och han upplevde ett "ringande" i öronen redan när han kom hem efter matchen. Nästa morgon var hörseln helt borta på ena örat och kraftigt nedsatt på andra örat, men han hade en "tinnitus-ton" i båda öronen. Så helt tyst var det alltså aldrig - även om han inte hörde när någon pratade med honom. Så jag tycker att en vaxpropp (eller mjäll???!!!) låter som en mer trolig anledning till dina problem.

Så jag tycker att en vaxpropp (eller mjäll???!!!) låter som en mer trolig anledning till dina problem.

Ja eller eksem. Jag har den mildaste sorten. https://www.apoteksgruppen.se/radgivning/hud-och-har/horselgangseksem/

Hörselgångseksem är mycket vanligt. De vanligaste symtomen är att det kliar i hörselgången och att hörselgången blir fnasig. Hörseln blir oftast också sämre.... Vilken behandling du får beror på vilka besvär du har. Vid hörselgångseksem är det viktigaste att hörselgången blir rengjord. Ibland räcker det som behandling. Då använder läkaren oftast en sug. Det är ett litet rör som fungerar som en liten dammsugare. Ofta räcker det sedan med uttorkande örondroppar som behandling.

Som sagt jag dammsuger öronen kanske en gång om året. Sedan ska man väl undvika att få vatten i öronen och hälla i några slags droppar - vilket jag alltid glömmer att göra. :angel:

Jag vet en som drabbats av sudden deathnes (vilket alltså är MKT ovanligt). Men det kom inte helt utan förvarning, utan han hade kvällen innan varit på en hockeymatch där ljudvolymen varit väldigt hög och han upplevde ett "ringande" i öronen redan när han kom hem efter matchen. Nästa morgon var hörseln helt borta på ena örat och kraftigt nedsatt på andra örat, men han hade en "tinnitus-ton" i båda öronen. Så helt tyst var det alltså aldrig - även om han inte hörde när någon pratade med honom. Så jag tycker att en vaxpropp (eller mjäll???!!!) låter som en mer trolig anledning till dina problem.
Deafness! Death hade varit mycket värre :D

Dammsuger som i vanlig dammsugare med munstycket mot örat? :confused:

Precis som en vanlig dammsugare men med munstycket och en del av röret inuti örat. Sista gången gjorde det lite ont men det var för att det låg en stor flaga mot trumhinnan som hon sög bort. Googla på öron dammsugare och välj sedan bilder så ser du hur den ser ut.

Äsch, de verkar bara visa de du kan köpa själv och inte proffs. Men ja, litet rör som det sugs ut genom. Låter faktiskt bra när man hör hur flagorna försvinner, schup schup

Jag har torra och flagiga öron ska tilläggas och när det börjar låta i dem, knaster, knaster plus då sämre hörsel, så vet jag att det ligger flagor och skvalpar och det är dags att vandra iväg till öronläkaren.

Liknande trådar

Kropp & Själ Återigen behöver jag lite tips, kära 1177 Bukefalos. Jo, jag har fått problem med hörseln på vänster öra. Igen. Lite bakgrundsfakta... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 633
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka