Plötsliga transportprobem? Hjälp, mysterium!

castle_bar

Trådstartare
Min ponny har helt plötsligt börjat "lägga sig" och tappa balansen med bakbenen i transporten!
Han är helt normal annars, i ridningen och sådär, det är BARA i transporten han är konstig...

Han har alltid stått helt stilla i transporten, och tyckt det varit kul att åka transport då han vet att han ska få tävla/träna när han kommer fram och det älskar han!

För snart en månad sedan när vi körde på träning så hörde vi hur det bankade väldigt mkt i transporten. Vi trodde först att det var något fel på transporten (!) för ponnyn står ju alltid still tänkte vi.
Men så märkte vi att det var bara i svängar (både höger- och vänster) som det lät, så när vi var framme på parkeringen så hoppade jag in i transporten och åkte med medans mamma körde väääldigt sakta och svängde försiktigt - och då såg jag ju hur min ponny "tappade kontrollen" i varje sväng, lade sig mot väggen åt höger och höll på att ramla ihop med bakbenen :eek:

Det är likadant om han står på höger eller vänster sida, och han lutar sig åt höger varesig det är höger- eller vänstersväng.
Han, som alltid "sprungit" på transporten utan att blinka, har nu även blivit svårlastad och vill INTE gå på, vilket jag kan förstå.

Min tränare trodde att det skulle kunna vara magnesiumbrist, men nu har han fått magnesiumtillskott i snart en månad och det har inte hjälpt...

Självklart ska jag inte fortsätta transportera honom annat än för att kolla om några veckor om det gått över, men jag undrar om någon här kanske kan veta vad detta kan bero på?

Jag vill få reda på orsaken och funderar på om man ska kontakta veterinär direkt, eller en kiropraktor eller kanske helt enkelt avvakta lite till?
Som sagt så är han hur pigg och fräsch som helst annars, det är bara i transporten som det krånglar för honom. Jag har ägt honom i 3 år och han har aldrig gjort såhär innan.
Jag funderar på om det kan vara en nerv eller nåt som kommer i kläm när han åker transport, då spänner dom ju ändå benen på ett speciellt sätt så att det kanske är därför det bara märks i transporten?

Snälla, nån som har någon fundering om detta?

Sv: Plötsliga transportprobem? Hjälp, mysterium!

jag tycker att du ska tillkalla vet för en utredning!
om det är nerver i kläm kan han ju bli sämre av ridning även om han nu känns hur "fräsh" som helst och har han brist på något så är det ju svårt att gissa sej till vilken brist han har. :)
hoppas det löser sig till det bästa!;)

Åker din polle brett eller smalt? för om han åker smalt så kanske han vill åka brett och få bättre balans genom det. jag vet inte ritkigt vad som kan ha hänt faktist.. lite mysko..

Ja, jag har absolut funderat på att tillkalla veterinär, men det är bara det att OM det är en nerv, så är det ju omöjligt att se på röntgen eller på annat sätt väl?

Men det skulle kanske kunna utesluta andra fel... men vad gör man om det är en nerv? Och hur får man reda på det?

Han har alltid åkt smalt men nu så har vi givetvis provat att låta honom åka brett, men det var samma sak då... :(

Det är t.o.m. så att jag tycker det är läskigare att låta honom åka brett när han lägger sig sådär, för risken är ju större då att han halkar och ramlar helt.

Usch, näe, han ska slippa åka transport tills vi löst det här. Problemet är att om han ska röntgas eller måste till klinik av annan anledning så måste han ju transporteras dit, plus att det är ganska långt till närmaste klinik :(

min häst va sådär ett tag,skitläskigt va det.när ja kom till en rondell så bara braka d till i släpet,läskigt som tusan.när ja kom hem me släpet o öppna dörren där fram så stod han o mer eller mindre klättra på väggarna...spjärna emot o la all sin tyngd på ytterväggen...o ja kör väldigt nätt me häst, kryper fram för ja vet hur han kan va...dock inte alltid han gjort såhär.så nu i helgen bredda ja helt bakom honom..fick stå så brett d gick alltså,skulle köra hyfsat långt oxå..o han stod som ett ljus :D :bump: . märkte inte av honom alls.när vi kom fram va han cool lugn..så d va det som krävdes..när han va yngre gick d bra o åka smalt.men nu när han kommit till åren så föredrar han brett tydligen. dom får väl lite sämre balans kan ja tänka mig...:D

Gud så skumt- precis sådär var det men en tjej och hennes häst o vårat förra stall.

Åkte ni från träning eller till? Om ni åkte från kanske hästen hade mjölksyra i benen och tappade balansen och blev rädd efter det?

Det var samma både till och från träningen.

Jag har även provat att rida honom lite innan han lastas eftersom han är lite stel i sina bakben, men det hjälpte inte heller...

Ska nog kontakta vet. på måndag... och så har jag mailat en kiropraktor för att höra vad han tycker/tror.

Ni har inte ändrat nått i transporten?
Bytt golv? Andra transportskydd?
Bytt chaufför? Bil?
Eller något annat?

Det kan ju vara bara något litet som äve boven i det hela, men det kan ju självklart vara bra att kolla upp det! :bow:

Nej, nej... vi har verkligen inte ändrat på någonting.

Ju mer jag tänker på det, desto knäppare blir jag - jag förstår inte vad som är fel! :(

Okej, idag har vi varit ute en sväng på gårdsplanen och kört utan mellanvägg.

Han ramlade inte ihop med bakbenen (hon som körde, körde i mindre än 10 km/h) men har ställde sig nästan på tå på bakhovarna, spände rumpan och bakbenen och darrade med bakbenen! :confused: Det är väl inte normalt?

Shit, jag undrar verkligen vad det här är!

Väldigt underligt det här!
Tror det är bäst att höra med en veterinär och får hästen kollad.
Du har ju försökt en hel del massa saker ang transporteringen, och det är ju bra för då kan man ju utesluta saker, men det börjar ju låta som om det är något på hästen som ställer till med problem.

Ska bli intressant om du får fram något svar på vad det är!

Ta ut en equiterapeut eller dylikt!
Låter som nåt är i obalans i bakdelen, eftersom hästen inte kan hålla balansen som vanligt vid svängarna.

Min häst brukar också alltid stå stilla snällt i transporten men förra vintern blev hon också knasig vid en transportresa! Speciellt vid högersvängar, hon höll på att trilla omkull, ens om man körde i snigelfart! :eek: Hemskt otäckt.

Hon hade troligen gått omkull i hagen, för hon var sned och låst i bäckenet. Efter hon fick behandling av fysioterapeuten åkte hon utan problem nån vecka senare, åkte bra sedan dess!
Har även en kompis vars häst reagerade på samma sätt för några år sedan och även hon hade låsning i ryggen.

Kan din häst tänkas ha gått omkull i hagen, busat, halkat?
Har ni gått omkull vid ridning?
Hästar är tunga djur och går de omkull och landar på höften är det lätt att rygg/bak/bäcken får sig en smäll med snedhet eller muskellåsningar som följd.
Det behöver inte kännas så väl i ridningen, om vi alla hade stenkoll på våra hästars bäckenaktivitet i ridningen skulle vi alla tävla emot Brink ;)

Kör inte mer med honom förrän någon utbildad kollat honom!
(ni kan ju kontakta vet också)

Jag har mailat en equiteraput för att höra vad han trodde om saken! Har inte fått svar än och om jag inte får det så ska jag ringa honom, har hört att han ska vara bra!

min kompis har ett travarsto,som vi tränade för fullt (i trav) för ngr år sen.
åkte m hästarna i släpet till en bekant för att köra på isen. resan dit gick helt bra (som vanligt). men på vägen hem började märren kasta sig omkull, gång på gång. steg upp själv ngr ggr, tills hon fastnade under bommen...:eek: vi fick lasta ur henne genom lilla dörren fram mitt på vägen och gå tillbaka där vi var å körde.
lastade henne ensam, alltså att hon fick åka brett,d gick bra. nu efter många år går det bra att åka smalt igen.

vi hade en fundering om hon va trött, kanske hade typ mjölksyra i musklerna. vi hade kört ett riktigt rejält jobb m hästarna, dock hade dom vilat kanske 45min innan vi lastade.

Usch vad läskigt! Skönt att det gick bra trots allt.

Tror inte att det har med mjölksyra att göra på min, då han gör likadant både före och efter träning.
Igår kväll pratade jag med min förra tränare och hon hade varit med om att två av hennes hästar helt plötsligt börjat betett sig precis som min ponny gör nu! Hon hade inte funnit någon orsak, men börjat transportera var och en utan mellanvägg och efter ett tag så hade det fungerat bra.

Jag berättade för henne att vi hade kört honom utan mellanvägg och att han stod och skakade på tårna då, men hon trodde att det kunde vara för att han inte riktigt fattade då att han faktiskt kunde bredda.

Jag tror att vi ska köra honom försiktigt några gånger till utan mellanvägg, för att se om han "kommer på" att han kan bredda då.
Det kan ju vara så ibland, att om dom är vana vid att något brukar vara på ett visst sätt så tar det ett tag innan dom fattar att det inte längre är så...

Men en kiropraktor vill jag nog ändå försöka få hit, det skulle vara intressant!

Okej. Lite konstigt det där.. :confused:

Har ni kollat fjädringen? Så inte den blivit dålig..
Om den är dålig är det inte så kul för hästen att stå på transport.. ;)

Jag hoppas verkligen att det löser sig!

Transporten blev besiktigad idag utan anmärkningar... då borde det inte vara något fel på fjädringen va?

Ska tillägga att andra hästar också åker i den här transporten, och dom står precis som vanligt.

Låter som hon blivit yr i huvudet. Om hon darrar, så är hon kanske rädd. Kanske hon tappat balansen en gång och då blivit rädd, och sen börjat med detta, då hon tror, att hon ska tappa balansen.

Kan hon ha shivering? De hästarna har ju svårt, att veta, när de sätter ner hoven, hur långt till golvet det är. De darrar också i bakbenen när de lyfter dem, och kan tappa balansen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka