Plötsliga sjukdomssymptom

Mina stress-symtom (varningsklockor, indikatorer, reaktioner - kalla dem vad man vill) har lättare att nå mitt medvetna när jag kan slappna av. För då har jag inte lika mycket att sortera bort.

Många utmattade har nya allergier, många oförklarliga. Allergireaktioner är ju stressreaktioner även i normala fall.

Stress-symtom är luriga. De kan likna både förkylning, ME, SLE, MS, hjärtproblem, allergi, organproblem och myyycket annat. Samma med hormonproblem, eftersom hormonerna styr kroppen. Och stress påverkar hormonerna. Och hormonerna kan göra en stressad...

Du verkar ha en läkarkontakt som ändå är villig att kolla upp dig - eller?
Om alla dina värden är bra hos läkaren men du fortsätter få de här korta perioderna, så skulle jag råda dig till att kontaka sjukvården nästa gång det händer. Det kan ju vara lättare att förstå om de får se/höra in action. Och att kontakta rehab (eller företagshälsan?) för stressutredning. Om inte annat så för att utesluta.
Mina hormoner är lite hej och hå. Högt prolaktin, T4 under referens, normalt TSH, kortisol som hoppar som en jävla jojjo utan någon som helst logik.

IGF-1 över referens men GH är omätbart. (Dessa två ska egentligen följa varandra).

Jag är dessutom HLA-B27 positiv vilket gör att jag har lättare att få allergier samt vissa reumatiska sjukdomar, däribland SLE, AS och RA. Säkert mer saker men jag kan ju inte hålla koll på allt.
 
Just när det gäller utmattning så är det vanligt att en blir sämre - tom mycket sämre - i början av en sjukskrivning, tex. När en är hemma och "fokuserar" på vila/försök till återhämtning. Det har också alla vårdkontakter jag haft när det gäller sådant sagt (läkare, psykoterapeut, sjukgymnast..).

Jag säger inte att det är det som är orsaken i ditt fall. Jag ville bara lyfta att det inte är mindre sannolikt för att symptomen kommer i samband med just vila/ledighet.
 
Mina hormoner är lite hej och hå. Högt prolaktin, T4 under referens, normalt TSH, kortisol som hoppar som en jävla jojjo utan någon som helst logik.

IGF-1 över referens men GH är omätbart. (Dessa två ska egentligen följa varandra).

Jag är dessutom HLA-B27 positiv vilket gör att jag har lättare att få allergier samt vissa reumatiska sjukdomar, däribland SLE, AS och RA. Säkert mer saker men jag kan ju inte hålla koll på allt.
Det du beskriver här är enormt stressande för kroppen.
 
Sådär mår jag när jag har gjort för mycket men jag har flera utmattnings/trötthetsrelaterade åkommor. Bland annat me men jag vet flera utan sådana åkommor som ändå blir sådär när de har gjort för mycket (läs, belastningen har blivit för hög på kroppen) och vad som är för mycket är ju väldigt individuellt. För min del brukar det sluta med en (spänningsrelaterad) migrän från helvetet om jag inte kan dra i handbromsen direkt och livet självt gör ju att det inte alltid går. Framförallt inte om det handlar om stress man inte kan göra så mycket åt.

Jag är förvånad att din läkare inte vet om att influensasymptom eller symptom som är desamma som vid halsfluss inte är helt ovanliga när någon har gjort för mycket, varit eller är utsatt för stress eller på annat vis helt enkelt är överbelastad för så ovanligt är det inte.

Plus ett på den. När jag "gick in i väggen" och ignorerade alla symptom så fick jag hög feber och blev jättesjuk. När den fysiska sjukdomen var över kom jag inte upp utär sängen. För då hade utmattningadepressionen 'slagit till'. Men det krävdes hög feber och svår sjukdom för att jag skulle sluta springa på som en Duracell kanin.

Sen dess så när det blir för mkt reagerar min kropp direkt med sjukdomssymtom. Hög feber, frossa, ajukdomskönsla, ynk, ont i hela kroppen. Som en influensa ungefär. Det försvinner på en dag om jag tar det lugnt. Sen mår jag bra.

Ibland kan jag själv se vad som utlöste men ofta får jag bara konstatera att nu sa kroppen tydligen ifrån.

Tillägg. Det är 20 år sen jag gick in i väggen. Jag är helt frisk, glad och mår bra idag. Men kroppen slår i nödbromsen med sjukdomssymtom ändå när den anser belastningen blir för hög.

Jag är tacksam för det. Skyddar mig antagligen mot att nå väggen igen.
 
Japp. Kropp och psyke hänger ju inte bara ihop utan det är en enhet. Kroppsliga symptom på att belastningen på en är för hög är inget konstigt. Att få hosta t ex är inte så ovanligt vid stress (stressutlöst astma är ju välkänt). Inte heller att man blir hes, blir dålig i magen, mår illa, får huvudvärk osv. Just influensasymptom, huvudvärk och halsont verkar dock vara vanligare (enligt min helt empiriska undersökning) vid långvarig stress medans diarré, hosta och heshet oftare verkar komma vid mer akut stresspåslag.

Vem har inte fått finnar inför något man är stressad inför? Vem har inte blivit sjuk inför något man känner stor stress inför? Som sagt, kropp och psyke är en enhet, det går inte att separera dem. De påverkar varandra oavsett vad vi vill och det handlar inte om att fejka sjukdom utan man blir sjuk på riktigt.
Vad intressant! Detta har jag faktiskt aldrig reflekterat över, men det svarar ju på så mycket! Att kroppen reagerar på stress har jag ju tänkt på, tex stressmage liksom eller kissnödig när man blir nervös osv, men just halsflusssymptom/influensasymptom har jag inte reflekterat över alls.

Rätt häftigt ändå. Som om kroppen liksom "Okej, jag har visat dig att jag är stressad genom psykiska symptom, och du brydde dig inte, nu gör jag dig lite sjuk, så kanske du lyssnar"!
 
Jag har precis köpt en luftrenare. Och jag har precis insett att den tar bort all fukt i luften. Hade en luftfuktighet på 35%. Inte lustigt att jag är irriterad i luftvägarna.

Det här går ju inte, ska det vara så?!
 
Jag har precis köpt en luftrenare. Och jag har precis insett att den tar bort all fukt i luften. Hade en luftfuktighet på 35%. Inte lustigt att jag är irriterad i luftvägarna.

Det här går ju inte, ska det vara så?!

NÄ, 35% luftfuktighet är inte behagligt för luftvägarna! Kan du skaffa en luktfuktare eller en luftrenare som inte torkar ut luften?
 
NÄ, 35% luftfuktighet är inte behagligt för luftvägarna! Kan du skaffa en luktfuktare eller en luftrenare som inte torkar ut luften?
Jag har en luftfuktare.
Ja frågan är hur man hittar en sådan. Jag vill ju inte lägga hur mkt pengar som helst på en luftrenare.
 
Jag har en luftfuktare.
Ja frågan är hur man hittar en sådan. Jag vill ju inte lägga hur mkt pengar som helst på en luftrenare.

Kan du lämna tillbaka den luftrenaren du köpte och få pengarna tillbaka?

Jag hittar en kombinerad luftrenare/luftfuktare som just nu kostar 5000 kr (prissänkt). Det är ju rätt mycket pengar så jag förstår vad du menar.
 
Kan du lämna tillbaka den luftrenaren du köpte och få pengarna tillbaka?

Jag hittar en kombinerad luftrenare/luftfuktare som just nu kostar 5000 kr (prissänkt). Det är ju rätt mycket pengar så jag förstår vad du menar.
Jag har fått höra av tillverkare att de kombinerade inte är så bra.

Ja det är 30 dagars öppet köp.
 
Jag har precis köpt en luftrenare. Och jag har precis insett att den tar bort all fukt i luften. Hade en luftfuktighet på 35%. Inte lustigt att jag är irriterad i luftvägarna.

Det här går ju inte, ska det vara så?!
Vi har väldigt torrt i vårt hus, ofta runt 35-37%. Just nu 40% men då har ytterdörren varit öppen i fyra timmar. Dock inga sjukdomssymptom. Är väl dock olika hur känslig man är kan jag tro!
 
Vi har väldigt torrt i vårt hus, ofta runt 35-37%. Just nu 40% men då har ytterdörren varit öppen i fyra timmar. Dock inga sjukdomssymptom. Är väl dock olika hur känslig man är kan jag tro!
Jag är väldigt känslig. Jag har konstant sår i näsan. Konstant täppt i näsan. Snortorra slemhinnor, inte bara de i huvudet :o :cautious:

Jag trivs bäst när det är typ 100% luftfuktighet. Då känns det som att jag kan andas på riktigt 😍
 
Vad intressant! Detta har jag faktiskt aldrig reflekterat över, men det svarar ju på så mycket! Att kroppen reagerar på stress har jag ju tänkt på, tex stressmage liksom eller kissnödig när man blir nervös osv, men just halsflusssymptom/influensasymptom har jag inte reflekterat över alls.

Rätt häftigt ändå. Som om kroppen liksom "Okej, jag har visat dig att jag är stressad genom psykiska symptom, och du brydde dig inte, nu gör jag dig lite sjuk, så kanske du lyssnar"!
Min fetning. Exakt så tänker jag att det är fast, jag är lite snällare. Kroppen säger, nu orkar jag inte hålla mig uppe längre, immunförsvaret rasar för att du är så stressad.
 
Nej så kan det vara. Jag menade enbart att det kan vara orsaken.
Jag tror inte det eftersom min partner också är dålig.

Det enda jag kan tänka mig är att möglet i lägenheten kanske har fått nyfart eller nåt och vi därför är sjuka samtidigt. Eller såklart covid-19. Men man ska ju vänta några dagar in i sjukdomen innan man testar sig.

Kl

Fan om det är covid-19, jag ska ju flytta 1/9 som senast. Lär ju inte hinna bli frisk innan dess. Funderar på att försöka flytta redan i helgen kanske. Innan man blir så sjuk att man inte kan stå på benen. Man kan ju inte ta hjälp heller, för då kan man ju smitta ner andra.
 
Vi har väldigt torrt i vårt hus, ofta runt 35-37%. Just nu 40% men då har ytterdörren varit öppen i fyra timmar. Dock inga sjukdomssymptom. Är väl dock olika hur känslig man är kan jag tro!

Jag var nere i 23% i vintras. Inte sjuk men känns i ögonen och huden samt slemhinnor blir torr. Sår i näsan etc men inte sjuk. Satte en luftfuktare precis vid sängen på nätterna.
 
Jag var nere i 23% i vintras. Inte sjuk men känns i ögonen och huden samt slemhinnor blir torr. Sår i näsan etc men inte sjuk. Satte en luftfuktare precis vid sängen på nätterna.
Då måste jag fråga vad du har för sort som är så tyst att du kan sova med den?

Det får fasen bli min födelsedagspresent i år isf.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 345
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 801
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 761
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp