Plötslig viktminskning...

S

SuperSpringBoy

Har en häst som jag har ridit ordentligt den här vintern. Hästen har nu minskat i vikten, känner revbenen mycket väl, nästan så att man kan skymta dom. Det här gillar jag inte och nu undrar jag om jag måste öka på höet (han har fått den här mängden av hö alla andra år utan att vara smal...) vilket igentligen inte verkar troligt. Eller mer kraftfoder? Just nu så äter han bara Grund och brännässlor som tillskott. Har jag missat något? Finns det något speciellt tillskottfoder som man kan ge vid sådana här tillfällen?
Tack på förhand!

Sv: Plötslig viktminskning...

Hur mkt grovfoder får hästen idag? Vad har grovfodret för värden? Hur mkt kraftfoder?

8 kg hö om dagen, samt 1.5 kg grund...

litet vbl, ca. 160 cm i manken...

grejjen är den att han har varit lättgödd förut, har aldrig varit mager eller smal som den rasen kan ha en tendens att bli...

Tycker det låter som väldigt lite grovfoder för en häst i den storleken. Att hästen faller ur iår kan ju bero på att grovfodret har sämre värden iår än tidigare år. Lägg gärna till ett par kg lusern så ska du se att det änder saker, samt öka grovfodret rejält

Den kan väl få både en ökning av Grovfodret och kraftfoder, 1.5 kg Grund är ganska lite kraftfoder för en häst som tränas regelbundet, Har för mig att man måste ge minst 2kg av kraffts kraftfoder för att få tillräcklig mängd vitaminer etc som krafften innehåller. Naturligtvis kan man oxå komplettera med lucern om man är rädd att öka kraftfodret.

När är den senast avmaskad och med vilket preparat? kanske dags att ta ett parasitprov och ev ett blodprov(för att kolla Bandmask).
Hur gammal är hästen?
När kollades tänderna senast?
Är Grovfodret analyserat?

Plötslig avmagring såhär på våren får mig att misstänka bandmask.

Har en häst som jag har ridit ordentligt den här vintern. Hästen har nu minskat i vikten, känner revbenen mycket väl, nästan så att man kan skymta dom. Det här gillar jag inte och nu undrar jag om jag måste öka på höet (han har fått den här mängden av hö alla andra år utan att vara smal...)

1. Det låter som du har tränat hästen mer i år än tidigare år - i sånna fall behöver den förstås också mer foder än tidihgare år (vad beror på höets värden)
2. Höets värden kan variera avsevärt från år till år - det betyder att samma mängd kan ge helt olika i näring... Vanligast är att proteinet pendlar mer eller mindre och när hästarna mot vårkanten börjar tappa (i synnerhet muskler) så är det ofta pga att proteinhalten är låg i grovfodret (=proteinbrist).

Sen undrar jag varför du tvekar att öka på fodret om hästen uppenbarligen tappar i vikt? Det första jag skulle pröva med är att öka höet, i andra hand lägga till lusern 1-2kg.

Vitaminer och mineraler, ett billigt och effektivt tillskott :) Har ökat på fodergivan nu. Hur länge ska man vänta innan det borde visa sig något resultat?

Vitaminer och mineraler, ett billigt och effektivt tillskott :) Har ökat på fodergivan nu. Hur länge ska man vänta innan det borde visa sig något resultat?

Det är lite olika, på en del kan d visa sig snabbt (inom ett par veckor) medan andra tar det längre tid för. Beror givetvis på hur mycket du öka fodret och med vad... Du borde iaf se någon skillnad efter 1månad och är det för liten skillnad så öka fodret mer då.

Eftersom du inte verkar ha koll på vad ni ger för hö nu vet du ju inte om hästen får i sig så mycket som den brukar. Därför jag gillar att räkna lite och analysera, för nu har den ju uppenbarligen någon brist eller så är den helt enkelt sjuk eller har mask. Hade du haft analys skulle du veta vilket. Ge mer mat, kanske lucern så du vet vad den får i sig?

Skulle det kunna få några negativa effekter om jag gav honom lucern?

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 035
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en egen häst samt en foderponny som står hemma hos mina föräldrar. Jag själv bor i stan, 2 mil från deras gård, har ej...
2
Svar
38
· Visningar
4 816
Senast: hekla
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 742
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2