Plötslig viktminskning...

Sv: Plötslig viktminskning...

Ja absolut. Men som sagt är det som hö så det hjälper inte att dutta på med småmängder som en del gör... Man behöver ge 1kg eller mer för att göra någon skillnad till en stor häst.
Sen kan det vara så att erat hö är väldigt proteinfattigt och då skulle man behöva ge åtskilliga kilon av lusernet, alternativt något annat som ger mer protein, för att täcka behovet... Men du kan ju börja med att pröva att lägga till 1kg lusern (hack eller pellets spelar ingen roll) så får du se! Och om han nu är så tunn så kanske även öka på med höet samtidigt.

Har aldrig upplevt något negativt med Lusern

Nej den enda risken är att hästen är en av de få hästar som inte tål just lusern. Men det visar sig som utslag och i så fall får man bara sluta med det igen.

Annars, till TS:
Lusern är grovfoder och det finns t ex inga risker med att överdosera med det. Man kan ge hur mycket som helst av det, precis som med vanligt hö.

Jag har också ett varmblod (154 cm) som nu får 12 kg hösilage + ganska mycket kraft. Jag har aldrig brytt mig om vad han har fått föregående år utan magrar han av får han mer och blir han tjockare får han mindre. Det beror ju mycket på hösilaget från år till år om det är bra, hur mycket jag rider o.s.v.
Att hästen magar av kan ju bero på många orsaker. Om jag var du skulle jag börja med att höja höransonen (låter lite lite) och ta träckprov och kolla mask.
Sen kan ju pälsfälningen göra sitt också. Det tar ju en del på dom.

Lycka till! :)

Tack så mycket för alla trevliga svar :) ska verkligen göra allt för att han ska få tillbaka det där lilla extra som fattas! Kan skriva besked senare. Tack Tack!

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 035
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en egen häst samt en foderponny som står hemma hos mina föräldrar. Jag själv bor i stan, 2 mil från deras gård, har ej...
2
Svar
38
· Visningar
4 816
Senast: hekla
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 742
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2