Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?
Om hästen slänger sig ut är den inte redo för bakbommen. Först då hästen står coolt då man slamrar med saker bakom och kliver fram då jag vill stänger jag.
Innan det är det bara dumt.
Man försöker forcera något och kan då få såna här bakslag.
Jag tror inte hästen alltid varit stencool. Jag tror man vvarit lite för hungriga på att få in och stänga. Det är de flesta. Jag möter ofta sånt här på jobb. Folk ringer och säger att hästen inte alls är orolig, den r inte rädd, bara dum.
Den är alltid lite orolig. Men ägarna har missat se det.
Ofta kör folk också för snabbt, för hastiga inbromsningar och svängar.
Lasta varann och testa köra. Stå gärna och blunda där inne. Så får ni en ungefärlig bild av hur flyktdjuret upplever det instängd i en minilåda som de inte fattar varför den skumpar och låter.
Det finns tränare som arbetar med sånt här. Du försöker ju inte lära dig rida på egen hand, eller laga sår etc.. Ring en lasttränare och få det ordentligt gjort på en gång!
Håller med dig.Bättre att ta hjälp av proffs innan saker blir värre..
Seiösa tränare förstår varför hästen gör som den gör,blir inte frustrerad om hästen gör fel,och man vet när gränsen är nådd för hästen och pressar den inte att gör för mkt för fort,det är då saker och ting blir farligt..och det är då det blir bakslag.
Och att träna hästen själv om de är nervösa med hög puls gör det hela bara värre.
Om man inte vet vad man gör så tränar man hästen att INTE vara avslappnad och trygg i släpet.
Är hästen riktigt traumatiserad får man bygga upp träningen i olika steg .Man får analysera exakt vad som skrämmer hästen,vissa släp är väldigt skramliga inuti när de körs tex,är hästen bakrädd ,är baklämmen halkfri att gå upp för? att tappa fotfästet är för en häst mkt skrämmande! osv osv
Väldigt få människor har fått lära sig hur viktigt det är att som tränare kontrollera sin egen puls,är vi det minsta stressade inuti visar vår puls och andning hästen att vi är otrygga att umgås med.
Sen måste man ha empati för hästen och situationen och förståelse för hur det blivit som det blivit,hur ett flockdjur reagerar men man får inte "tycka synd" om hästen och visa sig svag och vek och otrygg för hästen att umgås med.
Det är stor skillnad på att vara lugn/trygg och vek/osäker..Och hästar läser av oss direkt..
Att andas är så viktigt,man håller lätt andan när man är i en stressad situation och sånt känner hästen av direkt och tolkar helt riktigt att vi är osäkra och nervösa.
Sen är känsla och tajming allt,och det är naturligtvis svårt om man är ovan vid att lära om en rädd häst eller en häst som vill bestämma själv.
Och det krävs kunskap och erfarenhet att läsa hästars små fina signaler,små uttryck som visar om hästen tycker det är ok eller bygger upp en spänning som gör att den till slut exploderar.Konsten är att läsa av hästen och inte pressa den för snabbt.
Hästar är som vi olika individer,vissa lär otroligt snabbt ,andra behöver smälta träningspass långsamt.
Det är otroligt frustrerande för en häst om den som lastar visar dubbla signaler genom att å ena sidan vilja lasta den men med sitt kroppsspråk kanske faktiskt hindra den att gå in fysiskt och psykiskt.
Man kan använda foder som positivt förstärkande i transporten men absolut inte muta in den.
Häng in ett hönät i transporten,sätt tex äppelbitar högt och lågt i transporten för hästen att själv hitta .Genast bli transporten väldigt rolig att utforska.

Männsikan skall inte va en godisautomat som lockar med hink.Låt transporten isåfall stå för matning,inga händer..