Plötslig hälta

Dreamer

Trådstartare
Vad kan det bero på när hästen från ena dagen till den andra blir så halt att den knappt vill stödja på benet - och ingen puls, värme svullnad finns nånstans? :confused: Inga tecken på yttre våld heller?
Och den är pigg och frisk i övrigt och vill även... gärna trava :crazy: om den hade fått?

Sv: Plötslig hälta

Jag har missat pulsen ett par ggr på hovböld, så det KAN ju vara så enkelt? *Hoppas*

Hovböld är den vanligaste problemet bakom plötsliga hältor. Dom kan vara luriga och ger inte alltid de klockrena symptomen.
mvh
Lejonelle

Precis som andra säger här.. säkert hovböld! inte alltid man hittar förstärkt puls. kolla med visitertång om du har =)

min förra häst hade ALDRIG puls när han hade hovböld- och det hade han ofta.

kläm i hoven med visitertång. är det en hovböld borde du se kraftig förbättring - eller försämring - inom ett par dar

Tack snälla för alla svar! Ska testa med tången imorgon då. Har bara klämt med händerna och tryckt med baksidan av hovkratsen.
Idag var det samma som igår, varken bättre eller sämre... på måndag åker jag till klinik om det inte blir bättre....

Har inget bättre tips än vad övriga redan gett, men hoppas verkligen att det ska vara ngt "ofarligt".

Strålbenshälta kan också yttra sig så. En dag kliver hästen ur boxen halt...

Hade en ettåring för några år sedan, eller rättare sagt jag hade sålt honom men han gick kvar hos mig över sommaren på bete. En dag var han bara blockhalt, och kom galopperande på tre ben, han stödde inte alls på benet.

Eftersom jag inte hittade något sår/svullnad/värme/puls tog jag förgivet att det var en "lurig" hovböld eller alternativt och i värsta fall något fel med hov- eller strålben, ringde tjejen som hade köpt honom och vi kom överens om att ta ut hovis... Det var bara det att hovis hittade absolut ingenting hästen reagerade inte alls för visitertången.

Efter ett par dagar kom tjejen och hämtade honom och då var hältan bättre typ 3 grader i skritt. Hon körde honom till vetkliniken där hon bodde och fick hela benet röntgat och en fullständig hältutredning det var bara det att veterinären hittade inget heller...

Hältan gick över helt efter två månader och det enda veterinären kunde säga var att han förmodligen hade växtvärk viket jag tycker verkar jätte konstigt eftersom han gick från att vara helt ohalt (nybesiktigad) till att inte alls stödja på benet...

Senast ändrad:

Tack för vidare inlägg! Strålbenshälta - ska kolla. Jag pratade med veterinär på telefon idag och hon trodde också som de flesta här - att det är hovböld / sömstick och det första vi ska göra är att ta ut hovis och få bort skon och se om det blir bättre, annars blir det kliniken.....
Växtvärk? När de knappt vill ta stöd på benet? Låter inte rimligt men man kan aldrig veta! Skönt att det gick över för din häst iaf. Jag hoppas nu att det är ett sömstick och att det går lätt att bota.

Förr några år sedan blev också min häst tvärhalt, dagen innan hade vi tränat och nästa dag kunde han knappt gå ur boxen. Vet letade efter hovböld, men hästen reagerade inte på visitertång, då trodde han att ev hovbenet var av på honom, men röntgen visade att han hade två bölder upp i elastiska putan. Två operationer krävdes och ca 6 v konvalecens.

Och min dam hade bärrandsröta som konstigt nog visade sig som akut hälta (syntes och kändes inget alls dagen innan). Upptäcktes flera veckor senare av hovslagaren (efter att distriktsvet inte kunde säga vad det var). Har nu varit på klinik och skurit upp hoven och fått den gipsad. Hästen hade fått en inflammation i kötthoven och hade jätteont, men är nu smärtfri och ohalt, men konvalecent ett tag framöver. Tänk så det kan gå....

Min häst var i somras 2-3 gradigt halt helt plötsligt en dag då jag tog in henne från hagen. Veterinären skulle ändå ut & titta på en annan häst som hade fång & jag bad honom kolla henne. Vi hittade varken puls värme eller ingenting, så han sa åt mig att sätta henne i sjukhage ett par dagar & avvakta, hon hade ju sprungit lite i hagen, så troligen hade hon bara snubblat och vrickat sig litegrann eller slagit sig, jag lät henne stå 3 dagar & döm om min förvåninbg att hältan blev mindre & mindre & på 3 dagar var den HELT BORTA...
Här var jag dödsförskräckt & helt säker på mins en månads konvalecens & så blir hon helt bra på tre dagar... Har inte varit halt sen dess (2 månader sedan)
Tänkte bara ge dig lite hopp :D
Det behöver ju inte vara så allvarligt som det verkar..

KJan ju som sagt vara hovböld eller nåt också...
Men jag är mest nyfiken om hästen är bättre/sämre nu???
Det har ju gått 2 dagar sedan inlägget skrevs...
MVH

Uppdatering. Ingen förbättring eller försämring har setts till, jag ringde ut hovslagaren som kom i morse och klämde på hovbenet samt tog loss skon för att utesluta sömstick, ingen reaktion på något. Så nu får hon stå med jodopaxomslag runt hoven så ska vi se om det blir nån skillnad imorgon.
Pratade med en veterinär också i förmiddags som mest trodde på hobvbensfraktur, men bara tills jag hann berätta om hovis' undersökning i morse, sen visste han inte alls... han är iaf bokad till fredag morgon så får vi se..
Hästen är iaf pigg och rätt glad, men hon längtar ju efter sällskap och jag orkar snart inte vara häst-stand-in längre, har snart kramp i kroppen av allt mank-kliande, masserande och gosande och timslånga sittningar i boxen och hagen, för att inte tala om att jag inte har sovit ordentligt på 10 dar eller så... ögonen går i kors nu.. :smirk:

Sträckning är det troligaste som det ser ut just nu, men i så fall väldigt långt ner i hovområdet, då det inte syns någonting alls på benet och hon reagerar inte för böjning eller tryck.

Min blir inte mindre och mindre, utan det är samma hela tiden. Tredje dagen nu....

Tillägger också att strålbenshälta har uteslutits.

Senast ändrad:

Sträckning av vad?? Det finns inga muskler i området. Om du har en översträckt sena så uppstår svullnad längs hela senan, detsamma gäller för de ligament som du kan komma åt att känna. Det finns ju även strukturer som du inte kan känna utifrån men svullnaden måste ta vägen någonstans och därför kan du få en svullnad i kronranden t ex. Hovledsinflammation kan ge en svullnad på varsin sida om den utskjutande "knoppen" precis mitt fram i kronranden (processus extensorius). Hovbroskförbening kanske din hovslagare redan undersökt (ger ju oftast inte hälta). Hur har ni uteslutit strålbenshälta? Har du någon värme i hoven?
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama