Plötslig hälta

Sv: Plötslig hälta

nej, hon är inte bra ännu.. det är snart fyra månader sedan detta hände.. och frågan är om hon någonsin blir bra. ska ner med henne till stenestad igen om en vecka och får där se vad dom säger.
jo, visst oturligt kanske. hon har vrickat sig en gång tidigare men det var ju "bara" i kotleden, ingen ligamentskada.
hon brallade heöt enkelt för mkt i hagen. blev så överlycklig när hon fick komma ut på bete..

Sweeney????
Men i så fall borde du väl ha sett tydlig skillnad i bogmusklerna?? Musklerna runt skulderbladet tillbakabildas ju. Eller har ni fångat det tidigt? Hur ställdes diagnosen?
Berätta mer.

(Den häst jag beskrev i tråden du länkade till hade ej sweeney dubbelsidigt utan var allmänt helt omusklad, den tog sig med träning).

mvh
Lejonelle

Dreamer skrev:
Uppdatering för er som vill veta. Hon har fått diagnosen nervskada / Sweeney

Sökte här på buke på detta och hittade följande tråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=529710

:cry:

Neeeeej...vilket skit....var det veterinärerns diagnos?? Det är ganska ovanligt!! Som jag skrev i den andra tråden, jag behandlar kontinuerligt "Sweenyhästar" det har blivit två till sedan den andre tråden skrevs.

Inte kul alls kan jag säga, för pållan.

Det var pga en sparkskada, så det var ju ett fall av plötsligt våld. Det syntes inget för ett otränat öga eftersom muskelförtvining ej hunnit påbörjas.
Diagnosen ställdes av veterinär på stenestadskliniken och hur det gjordes vet jag inte, bara att det röntgades utan att det visade något, samt att böjprov och ledbedövning inte heller gav nåt. De kunde väl se något på bogen.. det enda jag sett på bogen var att det vart lite stelt där men det blir det ju när man överbelastar sig pga en hälta.
Behandling blev 5 sprutor med 20 ml B-vitamin intramuskulärt varannan dag, och så är hon dömd till fängelse (boxvila) i tio veckor...............

Ok. jag har 6 st. som jag behandlar nu. Här är ett några ex:

Shettisen är fortfarande lika glad o lycklig och elak som en shettis kan vara, jag ska se honom föe 3:e gången på söndag så jag hopaps det håller i sig. Han har inte ont vad man märker eller kan se men han har ett fult rörelsemönster.

Ett arabsto mkt svår skada kan aldrig bli riden igen, lever gott med kompisarna, har inte ont, galopperar som en galning men kan ej bära mer än sin egen vikt, faller då ihop.

Hbl valack, ytlig spark men tog djupt, trodde först att det var fraktur för det syntes inte så mkt i bogen som det brukar. Stel och ovillig, behandlad 4 ggr, blir bättre och bättre men han har svårt att acceptera sitt nya rörelsemönster och han blir mest sur över det hela. Han håller gott och väl för promenadrisning men matte vill mer och hästen får ångest.(Spänner sig mer)

Är det konstaterat Sweeny är det lång boxvila som rekommenderas, mkt, mkt lång konvalecens utöver det i form av skritt, skritt, skritt.

För att hjälpa hästen kollar man av den så att den inte belastar andra delar av kroppen onödigt mkt, då detta egentligen efter skadan är den största faran.

Jag har ett sto också, en korsning, lätt tfullblodstyp, hon blev nästan bra, men man märker av att hon inte är ren i gångarterna, det blir ju ofta ett virvlande utåt med benet, precis som om det lever sitt eget liv. Hon rids och det är ganska ok, men nja...jag hade nog inte ridit henne.

Jag är verkligen ledsen för er skull och hoppas hon kan hitta sin arbetsuppgift i livet ändå, som tex Bebis :p
Men jag tror inte du ska ha några ridplaner mer för henne, och OM det nu blir så är jag den förste att klappa i händerna!!!!

Det har jag ju skrivit. Boxvila 10 veckor och b-vitamin-injektioner, vi vet inte mer...

Jag har nog inte riktigt greppat hur illa detta är. Det går inte in i min hjärna att jag förmodligen inte har någon ridhäst mer.
Bebisförhoppningarna grusades också, vi passade på att kolla det när vi var på kliniken.
Och allt detta pga att jag trodde det skulle bli bättre om jag flyttade henne till ett stall närmare mig, så jag kunde ha uppsikt över henne. Hon har i princvip aldrig varit skadad, och så händer allt detta på mindre än tio dagar........

Hur som helst så har jag pratat med lite folk som säger sig kunna göra dessa hästar lite bättre genom UL-massage, dvs elbehandling. Får se om det kan ge nåt.

Senast ändrad:

Kroppen har ju en förmåga till läkning som vi ännu inte förstått fullt ut. Förr hette det att nervceller aldrig kunde återbildas. Det vet man nu att det är fel. Informationen kan söka sig nya vägar men det tar tid. Jag hoppas att det kommer finnas en framtid för din häst och att du inte anklagar dig själv för det som hänt. Du ville det bästa för din häst och tog ett beslut som du trodde var rätt. Man kan inte veta allt som ska hända och tur är väl det, på ett sätt.
Kram
Lejonelle

Uppdatering igen! Nu har jag lite förhoppningar. Ringde veterinären igen och fick veta att prognosen är GOD för denna skada, dvs de flesta blir HELT återställda, men det tar ca 6-8 månader. Så nu känns det lite bättre igen!!
Under tiden så ska vi prova med lite TNS-behandling och massage och så får hon ha lite lugnande i maten så hon inte klättrar på väggarna under boxvilan.
Tackar för alla kramar, behöver dom verkligen just nu...

Tack vare din hästs skada har jag nu läst på om sweeney i Adam's Lameness in Horses (Ted Stashak 2002), bibeln på hältor och sånt. Tidiga tecken: kraftig smärta och hälta, vill ej bära vikt på den skadade sidans framben (!!) När smärtan avtar utvecklas den mera välkända instabiliteten i bogleden under viktbärande pga brist på elektriska impulser till den stödjande muskulaturen. Skulderbladet skevar utåt, syns bäst framifrån i skritt. Efter 10-14 dagar kommer skulderbladet bli mera framträdande eftersom musklerna på utsidan förtvinar.

Som behandling anges vila, ett operativt ingrepp som minskar trycket på den skadade nerven, antiinflammatoriska preparat. Akupunktur uppges kunna ha effekt.

Flera studier finns rapporterade, i den ena utgjordes behandlingen av vila. I denna fick 7 av 8 hästar tillbaka normalt rörelseschema. Efter 3-12 månader stabiliserades bogleden. Två hästar hade återfått muskelmassan helt efter 15-18 månader. Tre hästar hade återfått muskelmassan till hälften efter 5-12 månader.

En studie gällande den beskrivna operationstekniken visade att 18 av 20 hästar återfick hälsan. Vid operation finns risken för komplikationen att hästen skadar sitt skulderblad eller bogleden när den ska väckas efter operationen (eftersom bogleden är så beroende av sin muskelkorsett för stabilitet, den har inte samma ligamentuppsättning som övriga leder). Enligt Stashak är resultaten vid vila och/eller antiinflammatorisk behandling så bra att de utgör ett fullgott alternativ till operation men läkningen kan då ta längre tid.

Vissa hästar återfår inte full muskelmassa och man kan se att skulderbladet förblir mera framträdande.

Så visst finns det gott hopp för din häst och jag hoppas verkligen att det går fortsatt bra för er. Skriv gärna och rapportera då och då om hur det går.

Kram
Lejonelle

Låter ju jättebra!!

Och Dreamer jag är glad för er att prognosen ändå var så god!!
Håller alla tummar och tår, kan precis som du säger verkligen rekommendera laser och akupunktur!!

Ja, vi kommer göra allt för att hon ska få det bra under konvalescensen.
Nån som vet varför jag fick utskrivet en tub gel med Sedalin eller vad 17 det hette, när jag bad om Plegicil :confused: för att lugna hästen (som redan nu klättrar på väggarna)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar