Plöstligt kom en föl till världen. Vad gör jag nu?

Sv: Plöstligt kom en föl till världen. Vad gör jag nu?

Ordspråket säger ju också att hästar med vita ben är klenare.
Därför ska flest vita ben vara "sämst"

Fast det tycker jag knappast stämmer, däremot är de känsligare för åkommor i huden på de benen, kanske det som avses?

Tex mugg har satt sej i de vita benen enbart på hästar med tex 1 eller 2 vita ben:crazy:

Det är ju en gammal skröna och ska tas med en nypa salt.

Tjoho :D
de va en livlig krabat, -såg på filmen. Fullt ös :D
helt otroligt att dom kan hålla koll på dom där långa benen...
Lycka till med honom iallafall, han va väldigt fint tecknad i ansiktet ;)

det syns ju lång väg....

Ok hur?

Varför jag undrar är för att just så såg min fjordings mage ut, "alla" såg att hon var dräktig, även vet trodde det men det fanns inget där.
Även hästen som blev en lång följetång på buke såg ut så, men inte heller där fanns det något föl.

Så därför undrar jag vad det är du ser det på?

Jag tycker också hästen ser dräktig ut.

På bilden ser hästen tunn ut över rygg o rumpa, även höfterna sticker ut lite väl mycket. Samtidigt är magen ganska stor. Skulle ju kunna vara proteinbrist också.

En sån mage har min valack efter sommaren. Han är inte dräktig:grin:

Jag tycker också hästen ser dräktig ut.

På bilden ser hästen tunn ut över rygg o rumpa, även höfterna sticker ut lite väl mycket. Samtidigt är magen ganska stor. Skulle ju kunna vara proteinbrist också.

Snälla ni, sluta diskutera saker och ting när ni inte har en aning om hur det egentligen ligger till!

Stoet fick ett föl förra sommaren och har innan dess inte ridits alla förutom inridning vid 4 års ålder. Jag hämtade henne i januari i år och började sina henne och sätta igång henne väääldigt lugnt, under en mycket lång period, för att allt skulle hänga med. Det tar lång tid att sätta muskler!
Hon har definitivt inte lidit proteinbrist heller.

Lite fler tips om hantering o.s.v. skulle uppskattas..:bump:

jag skulle rekommendera dig att se över hennes foderstat (om ni inte redan gjort det), hon är lite väl tunn vilket inte är så konstigt iochmed situationen.

Har man sett många dräktiga så lär man sig se skilnad på fläsk och fö.
Magen blir inte likadan.

En häst kan vara tjock och ha stor mage, men bäbismagarna ser lite annorlunda ut.
Magn är mer undertill.
Svårt att förklara.

Så där tycker jag min ser ut fast inte med riktigt ås mycket mage. Fast hon har iofs börjat få lite överlinje och annat trevligt nu.

TS: Om du tröttnar på sötnosen så skicka över honom till mig. Bor ju inte så himla långt bort.

jag skulle rekommendera dig att se över hennes foderstat (om ni inte redan gjort det), hon är lite väl tunn vilket inte är så konstigt iochmed situationen.

Redan gjort givetvis.

Så där tycker jag min ser ut fast inte med riktigt ås mycket mage. Fast hon har iofs börjat få lite överlinje och annat trevligt nu.

TS: Om du tröttnar på sötnosen så skicka över honom till mig. Bor ju inte så himla långt bort.

Det här fölet låg långt ned och fram, så hon blev inte speciellt fölbukig. Stoets överlinje är ju inte heller något att tala om, dit har hon inte hunnit.

Jaså, var bor du?:)

Grattis till lilla sötisen :) Ta gärna DNA prov och berätta om pappan sen :)

Om nu även vet har missat detta så hade nog även du missat detta. Det här är ju inte första gången som det kommer oväntade föl o säkert inte den sista. Det kan även hända dig så var inte så fördömmande. :mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka