Plöstligt kom en föl till världen. Vad gör jag nu?

Sv: Plöstligt kom en föl till världen. Vad gör jag nu?

Sött föl!
Mitt sto (hbl) betäckte jag förra året med min hingst (hbl, narurligt).
Veterinären kom o kollade henne flera ggr och kände ingenting.
Så jag red mycket försiktigt då jag verkligen trodde att det var något.
Hon bara växte och växte, veterinären skulle varit där o känt en sista gång men jag sa "det behövs inte, jag ser att det är en bebis där inne :)"
(kul liksom när en veterinär inte känner att stoet är dräktigt i 6 månaden..)
Sen kännde jag att det sparkade rejält så det vara bara att börja vaka.. och så kom en hingstunge en stormig natt :)

Jag tyckte det syntes rätt väl på ditt sto att hon var dräktig.
Vet inte hur van du är heller, jag har ju liksom varit med om det..
vet inte om du varit det.
men det syns rätt väl på alla bilder.
Men vad kul att det gick bra! och ett riktigt fint föl.

här är min lite oväntade hingstunge :)
23348671.jpg

23045616.jpg

Så kul med överraskningar! :)

Nej vi köpte ju en tävlingshäst och räknade inte alls med någon unge. Har inga tidigare erfarenheter, men har som tur är bra hjälp nu! :)

Eftersom vet. förklarade henne skendräktig så tog jag hennes utseende som symptom för det.. Det gick ju bra ändå som tur var. Nu är han dock sjuk. :(

Nej vi köpte ju en tävlingshäst och räknade inte alls med någon unge. Har inga tidigare erfarenheter, men har som tur är bra hjälp nu! :)

Eftersom vet. förklarade henne skendräktig så tog jag hennes utseende som symptom för det.. Det gick ju bra ändå som tur var. Nu är han dock sjuk. :(

What!!?? är han sjuk? :(
Vad har hämt då?

Min vet sa också att mitt sto kunde varit skendräktig, men icke :p
och tur var väl det :grin:

Åh, det var det sötaste fölet jag sett på länge! :love:
Vilken överraskning!
Men varför är han sjuk nu? Vad har hänt?!

En jättesöt fölis.
Har den bukskäckanlag, bläsen är så bred.
Det kanske är Briar som varit framme, det hade varit mums.
Det är ju många kändisar som har barn vid sidan om så att säga.

Hej hallå igen!

Han hostade lätt i några dagar,men fick gå ut som vanligt. En dag bara skakade han och frös. Feber och diarré hade han med.

Vet. kom och gav Hippotrim och ZooLac (för att motverka diarré). Han har blivit bättre, är pigg och stabil i temp. Han är inte alls snorig eller har diarré nu. Dock hostar han lite, mer ju fuktigare det är ute. :(

Och nej, inga skäckanlag och ingen Briar har varit framma här. Fördmodligen en liten 1-åring. Har skickat in DNA nu som ska testas mot en tänkbar hingst.

Eftersom han är född så sent på året så kanske han inte hinner sätta riktig vinterpäls.
Det kanske behövs täcke eller ligghall om det blir mycket regn framöver.
jag ser stor skillnad på fölen i stallet.
Hon som är född i maj har fet raggig päls jämfört med den som är född i slutet på juli.
När fölisar blir äldre så är dom hopplösa att få ut i hagen eller in i boxen.
Kan man hägna in hela vägen så spar man tid, är man själv så är det meckigt annars.

vilken rysligt söt överraskning ni fick! :love:
synd att han blev sjuk..

ska bli spännande att se vem som är pappan :)

Eftersom han är född så sent på året så kanske han inte hinner sätta riktig vinterpäls.
Det kanske behövs täcke eller ligghall om det blir mycket regn framöver.
jag ser stor skillnad på fölen i stallet.
Hon som är född i maj har fet raggig päls jämfört med den som är född i slutet på juli.
När fölisar blir äldre så är dom hopplösa att få ut i hagen eller in i boxen.
Kan man hägna in hela vägen så spar man tid, är man själv så är det meckigt annars.

Han är född både sent och inomhus - lägre immunförsvar.
Nu när han är sjuk har jag velat täcka honom så han absolut inte kan bli blöt, men det tycker inte min arbetsledare om (praktiserar och fick överraskningen där). Vinterpälsen måste få utvecklas, men jag ser ju hellre att han blir riktigt frisk innan dess..

Vi har redan lett honom till och från hagen och det är inga problem. Grimma är roligt och han trycker i näsan med en gång.
Är jag själv får han springa efter mamma in och ut från hagen. Jag tar honom däremot inte lös i de "gångar" som finns, p.g.a. risken att han kan fastna någonstans..

Uppdatering:

Idag har min bäbis friskförklarats! :)
Både idag och igår har mamma och föl gått i stor gräshage i den underbart sköna höstsolen i flera timmar. Han sover mycket gott om kvällarna kan jag säga. ;)

Han är så fin lilla killen. :love:
Älskar hans teckning och skulle inte tacka nej till att ha honom i stallet om ca 5-6 år. :angel:

Pappa är inte längre Dawson, vi fick efter drygt ett år ett pass med okänd härstamning på krabaten..

Ja, det tog drygt ett år att få det svaret. Men först var det Dawson sa de, sedan fick vi passet och då var han e. Okänd, så tydligen inte.
men de vill fortfarande att hingstägaren ska betala språngrullaavgift.. allt för att dra in pengar verkar det som. dna-typningen var ju nite gratis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka