Plöstligt kom en föl till världen. Vad gör jag nu?

Sv: Plöstligt kom en föl till världen. Vad gör jag nu?

*KL*

ANg rida så tycker jag att det bästa är att låta stoet tala om själv. Det har varierat stort, vissa har efter 2 - 3 månader tyckt det varit skönt att komma igång, andra har haft fullt upp med mammarollen i 6 - 8 månader.

Det märks på stoet. Sålänge hon har fullt upp och är uppfylld med att 'bara vara mamma', låt henne vara det. Mans er när/om de börjar lessna lite på de små telingarna, och då kan man börja sätta igång dem.

Det är uråldriga, starka instinkter inblandade, och jag anser det är totalt egoistiskt att sätta igång ett sto för man själv är ridsugen, om hon är fullt upptagen och nöjd med att 'mamma'.

29 augusti är min födelsedag också ! =D

Oj vilket energiknippe! Så söt! :)

Kolla med vet. när du kan skära honom. Dock ej sommartid om det går att undvika då alla flugor är i farten och rötmånad osv. Snart ska vi äntligen skära vår hingst för att vi missade det innan sommaren. Det har varit grymt jobbigt med en hingst och 3 ston.

Lär bebisen att lyfta fötter och allt möjligt som kan tänkas bli problem annars så går det nog bra :)

Min såg ut så där och hon skulle vara dräktig!

Kollade henne då inget föl kom - och det var inget där:eek:

Hon var skendräktig:crazy:

Annars så såg mittt andrA sto ut så låångt efter att hon fölat, tog lång tid innan den magen drogs upp igen.

Skendräktig förklarade vet. mitt sto med..

*KL*

ANg rida så tycker jag att det bästa är att låta stoet tala om själv. Det har varierat stort, vissa har efter 2 - 3 månader tyckt det varit skönt att komma igång, andra har haft fullt upp med mammarollen i 6 - 8 månader.

Det märks på stoet. Sålänge hon har fullt upp och är uppfylld med att 'bara vara mamma', låt henne vara det. Mans er när/om de börjar lessna lite på de små telingarna, och då kan man börja sätta igång dem.

Det är uråldriga, starka instinkter inblandade, och jag anser det är totalt egoistiskt att sätta igång ett sto för man själv är ridsugen, om hon är fullt upptagen och nöjd med att 'mamma'.

Hon blir ganska fort uttråkad under normalare omständigheter, hur normala de nu än kan anses.. Hon är inte direkt mammig, utan de är redan efter två veckor ganska självständiga konstigt nog. Hon kommer och gnäggar så fort hon ser mig nu och vill vara med.

Jag tänker inte på att jag är ridsugen över huvudtaget. SUCK säger (skriver) jag bara. Jag frågar om dessa saker för att jag vill ta hjälp av era tips och erfarenheter, för att mina hästar ska må så bra som möjligt.

Grattis till fölet!

Jag fick själv föl (eller lånestoet mer bestämt:p) för första gången nu i maj. Att låta fölet vara på fast underlag kan göra underverk om den ex.vis är vek i kotorna. Det är dock viktigt att se till att de inte blir kalla när de ligger, från början tog vi ut och in dem flera gånger per dag men när vädret stabiliserade sig fick de gå på bete med tillgång till ligghall.

För oss har det fungerat utmärkt med att "grimträna" redan från början (som 4 månaders föl är det absolut inget problem att ta av och på grimman utan att behöva knäppa upp nackstycket).
Jag har också lyft på fötterna redan tidigt och började också binda upp honom vid ca 2-3 mån ålder (bredvid mamma förstås).

Jag tror på hantering av fölen men begränsad sådan. 10 min per dag räcker gott och väl i ren fölhantering (ex.vis känna igenom kroppen och visitera, lyfta någon fot i förbigående och ta på/av en grimma).

Jag tycker också att det är bra att hovslagaren får kolla på hovarna och benställningen rätt tidigt för att få en chans att korrigera.

Jag skulle inte sätta igång mamman så snabbt utan låta henne ha åtminstone 2 mån, helst 3 mån helt mammaledigt.

Men jag är som sagt nybörjare på området så det finns andra som vet mer än mig ang. fölhantering. Hittills verkar dock hanteringen fungera utmärkt på mitt eget föl som är tillgänglig och vänlig och lättsam att hantera.

Lycka till!

När kan jag börja rida lugnt igen?
På en gång. Det är jättebra att stoet får röra på sig dagligen efter fölningen. Då handlar det inte om timmesridningar, utan minuter motion. Men här går åsikterna i sär vem du frågar. Jag anser stoet ska röra på sig för att livmodern snabbare ska dras i hop.

Hur ska jag hantera fölet?
klappa, pyssla..lite sånt till att börja med. Så fölet vänjer sig vid människor..

Sen känner du väl till att ston under digivningsmånaderna 1-3 har enormt näringsbehov. Så se till att analysera ditt hö så du vet vad som måste tillföras.

Senast ändrad:

Grattis till fölet!

Jag fick själv föl (eller lånestoet mer bestämt:p) för första gången nu i maj. Att låta fölet vara på fast underlag kan göra underverk om den ex.vis är vek i kotorna. Det är dock viktigt att se till att de inte blir kalla när de ligger, från början tog vi ut och in dem flera gånger per dag men när vädret stabiliserade sig fick de gå på bete med tillgång till ligghall.

För oss har det fungerat utmärkt med att "grimträna" redan från början (som 4 månaders föl är det absolut inget problem att ta av och på grimman utan att behöva knäppa upp nackstycket).
Jag har också lyft på fötterna redan tidigt och började också binda upp honom vid ca 2-3 mån ålder (bredvid mamma förstås).

Jag tror på hantering av fölen men begränsad sådan. 10 min per dag räcker gott och väl i ren fölhantering (ex.vis känna igenom kroppen och visitera, lyfta någon fot i förbigående och ta på/av en grimma).

Jag tycker också att det är bra att hovslagaren får kolla på hovarna och benställningen rätt tidigt för att få en chans att korrigera.

Jag skulle inte sätta igång mamman så snabbt utan låta henne ha åtminstone 2 mån, helst 3 mån helt mammaledigt.

Men jag är som sagt nybörjare på området så det finns andra som vet mer än mig ang. fölhantering. Hittills verkar dock hanteringen fungera utmärkt på mitt eget föl som är tillgänglig och vänlig och lättsam att hantera.

Lycka till!

Tack så mycket! :)

Jag hanterar honom ca 10 min. om kvällarna med borstning, klappning och lyft av hovar. Utöver det grimtränas han när han ska in och ut från hagen. Har tänkt hovslagare kolla honom när han kommer till modern nästa gång.

Min kille är också alldeles underbar redan! :) Jag tror verkligen att det är bra att börja med en gång,men i lagom dos så att säga. Lycka till med din egen i fortsättningen! MVH

På en gång. Det är jättebra att stoet får röra på sig dagligen efter fölningen. Då handlar det inte om timmesridningar, utan minuter motion. Men här går åsikterna i sär vem du frågar. Jag anser stoet ska röra på sig för att livmodern snabbare ska dras i hop.

klappa, pyssla..lite sånt till att börja med. Så fölet vänjer sig vid människor..

Sen känner du väl till att ston under digivningsmånaderna 1-3 har enormt näringsbehov. Så se till att analysera ditt hö så du vet vad som måste tillföras.

Det verkar finnas väldigt delade meningar om när man kan rida dem igen. Jag ska vänta ca 1 månad, sedan börjar jag skritta henne KOOORT tid - och ökar så småningom på denna. Hon är i normala fall i stort behov av daglig motion, och jag tror verkligen inte att det gör någon skada på såväl sto eller föl. Dock vill jag vänta till allt läkt innan. Rör sig gör hon ju ändå innan. :)

Show girl, heter hon. Hon har tydligen blivit tjuvbetäckt med en ikke gordkänd hingst.. Vet ej när hon kommer föla men enligt vet har hon gått över 150 dagar.

Okej. Hon har nog gått i samma flock som min då. :)
Han har mycket trevliga hästar, båda mina är små änglar!
Ska du köpa henne, och isf, ska du behålla fölet?

Haha shit, värsta bästa presenten ju! han va fin :) men gud va rädd jag skulle bli om det hände mig, jag kan ingenting om föl... plus att dom är läskiga!

Sött föl!
Mitt sto (hbl) betäckte jag förra året med min hingst (hbl, narurligt).
Veterinären kom o kollade henne flera ggr och kände ingenting.
Så jag red mycket försiktigt då jag verkligen trodde att det var något.
Hon bara växte och växte, veterinären skulle varit där o känt en sista gång men jag sa "det behövs inte, jag ser att det är en bebis där inne :)"
(kul liksom när en veterinär inte känner att stoet är dräktigt i 6 månaden..)
Sen kännde jag att det sparkade rejält så det vara bara att börja vaka.. och så kom en hingstunge en stormig natt :)

Jag tyckte det syntes rätt väl på ditt sto att hon var dräktig.
Vet inte hur van du är heller, jag har ju liksom varit med om det..
vet inte om du varit det.
men det syns rätt väl på alla bilder.
Men vad kul att det gick bra! och ett riktigt fint föl.

här är min lite oväntade hingstunge :)
23348671.jpg

23045616.jpg

Så kul med överraskningar! :)

Men vilken läcker teckning han hade. Jättesöt är han.

Grattis till en jättesöt liten krabat! :laugh:

Vad är det för stam på Bellona?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka