Plöstligt kom en föl till världen. Vad gör jag nu?

Sv: Plöstligt kom en föl till världen. Vad gör jag nu?

"Hur som helst, hur ska jag på bästa sätt ta hand om den lille krabaten och hans mor?
När kan jag börja rida lugnt igen?
Hur ska jag hantera fölet?
När kan/bör han kastreras (pappan är icke-godkänd ettårshingst, troligtvis..)?

Jag är tacksam för alla vettiga svar!
Andra behöver ej göra sig besvär."

Nej inte du:). Om du tittar så hade jag svarat älgen;).

"Hur som helst, hur ska jag på bästa sätt ta hand om den lille krabaten och hans mor?
När kan jag börja rida lugnt igen?
Hur ska jag hantera fölet?
När kan/bör han kastreras (pappan är icke-godkänd ettårshingst, troligtvis..)?

Jag är tacksam för alla vettiga svar!
Andra behöver ej göra sig besvär."

Du kan börja rida igen nästan direkt tänkt på att ta korta turer och om du har möjlighet till det ta en tur i hagen så att fölet kan hänga med. Brukar även lugna mödrarna i början. Sen när han blir lite äldre så kan du stänga in honom i en box undertiden som du rider.
Hantera fölet precis som du har gjort :)

Och kastrerar brukar man inte göra förren de är ca 1 år

Lät mitt sto vara "bara" mamma i ca 2 månader sen började jag sätta igång henne.Hade alltid med fölet löst bredvid.Sen passade jag på att borsta fölet samtidigt som jag gjorde det med stoet,lyfta hovarna osv.började tidigt med grimma och ledde fölet bredvid mamman till hagen.Lycka till med den söte fölungen.

Nej, faktiskt inte speciellt troligt att jag missat en dräktighet.
Hade någon av mina märrar sett ut så så hade jag kollat henne.

Men TS kollade ju stoet och vet sa att hon inte var dräktig...
Vad mera kan man göra liksom?

Inte lätt för TS. Menar bara att det var konstigt att vet missade.

Du kan börja rida igen nästan direkt tänkt på att ta korta turer och om du har möjlighet till det ta en tur i hagen så att fölet kan hänga med. Brukar även lugna mödrarna i början. Sen när han blir lite äldre så kan du stänga in honom i en box undertiden som du rider.
Hantera fölet precis som du har gjort :)

Och kastrerar brukar man inte göra förren de är ca 1 år

Okej, ja alla tycker ju olika om det här när man kan börja rida igen. Men jag har tänkt börja om 2-3 veckor om stoet bara lugnar sig lite. Hon är trevlig om mornarna och ute, men framåt kvällen när jag har tid för att hantera henne och fölet så är hon skitsur! Ikväll kunde jag knappt få tag i henne (hon hugger som en kobra). :cry: Visst ska hon skydda sin unge, men hennes humör svänger så mycket. Med lite mat gick det som tur var.

Har även börjat lyfta hovar nu! :)

Om två tre veckor är ganska för kort tid enligt min åsikt.
Din märrs främsta uppgift är att ta hand om sin unge, att skydda den och ge den di.

Så blir hon dum då du tänker skilja henne från sin unge såå...tja..straffa henne inte/skäll inte för det eftersom hon följer sin naturligaa instinkt.

En överbeskyddande märr blir bara värre och värre till att slut även kunna attackera om man bråkar med henne. Hon måste själv inse att saker och ting är ok. Och det kan ta ett tag. Låt henne vara så att hon kommer till ro.

AM

Din märrs främsta uppgift är att ta hand om sin unge, att skydda den och ge den di.

Så blir hon dum då du tänker skilja henne från sin unge såå...tja..straffa henne inte/skäll inte för det eftersom hon följer sin naturligaa instinkt.

En överbeskyddande märr blir bara värre och värre till att slut även kunna attackera om man bråkar med henne. Hon måste själv inse att saker och ting är ok. Och det kan ta ett tag. Låt henne vara så att hon kommer till ro.

AM

Jag har inte skiljt henne någon gång från sitt föl och jag har definitivt inte straffat henne på något sätt! Jag tänker inte skilja henne från fölet när jag börjar skritta henne korta pass heller, utan han får följa med. (Om två-tre veckor är han en månad gammal för övrigt.) Jag förstår att det är en naturlig instinkt hon följer, men hon ska ändå inte hota mig för det. Jag kan stå och klappa fölet, som kommer fram före, men hon är ändå osäker - precis som hon alltid varit i boxen. Hon är liksom inte beskyddande mot fölungen, utan verkar bara ha förstärkt ett gammalt beteende. Främst i samband med att jag ska ta på grimman blir hon arg. Tidigare har hon också varit lite svår med att få på grimma i boxen framåt kvällstid. Ju mer hon rör på sig, desto lugnare och trevligare blir hon.

Senast ändrad av en moderator:

Inte lätt för TS. Menar bara att det var konstigt att vet missade.

Min såg ut så där och hon skulle vara dräktig!

Kollade henne då inget föl kom - och det var inget där:eek:

Hon var skendräktig:crazy:

Annars så såg mittt andrA sto ut så låångt efter att hon fölat, tog lång tid innan den magen drogs upp igen.

AM

AM-en :p;)

Sunda ord, efter ett tag brukar dom bli rätt glada åt at få komma ifrån fölisen ett tag, men en månad är lite väl tidigt.

Men är hon otrygg i sin roll som mamma, så låt dom va i fred lite.
Fölisen verkar ju vara social och hanterbar, då kan dom få gå på bete och bara vara ett tag till.

Du köpte din häst från Chriser från öland?
Vi ska ev åka och köpa ett sto där också ev är dräktig med samma hingst..
/R

AM

mycket kloka ord.
amen till det! :bow:

KL
Om ditt sto nu blivit riden ända tills fölningen, borde hon få ta det lugnt i ett par månader med sitt föl innan du börjar rida igen, tycker jag!

Fölis är urgullig :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka