Sv: Plöstligt kom en föl till världen. Vad gör jag nu?
Jag????
Jag????
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag????
Om ni nu ska diskutera sådana saker, använd citatsvar tack.
nej inte du. Om du tittar så hade jag svarat älgen.
"Hur som helst, hur ska jag på bästa sätt ta hand om den lille krabaten och hans mor?
När kan jag börja rida lugnt igen?
Hur ska jag hantera fölet?
När kan/bör han kastreras (pappan är icke-godkänd ettårshingst, troligtvis..)?
Jag är tacksam för alla vettiga svar!
Andra behöver ej göra sig besvär."
Du kan börja rida igen nästan direkt tänkt på att ta korta turer och om du har möjlighet till det ta en tur i hagen så att fölet kan hänga med. Brukar även lugna mödrarna i början. Sen när han blir lite äldre så kan du stänga in honom i en box undertiden som du rider.
Hantera fölet precis som du har gjort
Och kastrerar brukar man inte göra förren de är ca 1 år
Om två tre veckor är ganska för kort tid enligt min åsikt.
Din märrs främsta uppgift är att ta hand om sin unge, att skydda den och ge den di.
Så blir hon dum då du tänker skilja henne från sin unge såå...tja..straffa henne inte/skäll inte för det eftersom hon följer sin naturligaa instinkt.
En överbeskyddande märr blir bara värre och värre till att slut även kunna attackera om man bråkar med henne. Hon måste själv inse att saker och ting är ok. Och det kan ta ett tag. Låt henne vara så att hon kommer till ro.
AM
Inte lätt för TS. Menar bara att det var konstigt att vet missade.
Din märrs främsta uppgift är att ta hand om sin unge, att skydda den och ge den di.
Så blir hon dum då du tänker skilja henne från sin unge såå...tja..straffa henne inte/skäll inte för det eftersom hon följer sin naturligaa instinkt.
En överbeskyddande märr blir bara värre och värre till att slut även kunna attackera om man bråkar med henne. Hon måste själv inse att saker och ting är ok. Och det kan ta ett tag. Låt henne vara så att hon kommer till ro.
AM
Jaså, var bor du?
AM