Plötsligt förändrat beteende

Emor

Trådstartare
Frågar för att höra om det är någon som kan hitta ett mönster eller orsak som jag har missat.

Här hemma bor det en bearded collie hane, 3,5 år gammal. Han har bott hos oss i 1,5 år och kommer ifrån uppfödaren. Det är världens goaste hund, alltid glad och älskar allt och alla, totalt okomplicerad. Senaste 2 veckorna så har han, börjat morra åt dottern (3,5 år) här hemma. Först fattade jag knappt vad han gjorde, det är inte hunden som jag trott skulle morra direkt så jag har inte sett det komma, men nu har det skett vid ett antal gånger och jag kan inte längre ignorera det utan måste hitta en orsak.

Hunden har tidigare blivit utredd för en hälta v fram, där ingen orsak hittats men han är nu hältfri sen 8 månader och fullt igång med träning och promenader och visar inga tecken på hälta. Barnet är, förvisso partisk, ett ovanligt klokt ett som aldrig varit på hunden och dragit, tagit hans grejer eller liknande. Det är snarare tvärt om, barnet och hunden har alltid kommit väldigt väl överens och hunden sover gärna hos henne på eget initiativ, dom leker och busar, tränar tillsammans osv.

Situationerna där han morrat har dessutom inte varit några som jag kan hitta något samband i. Det har varit konstiga situationer, som när barnet var i ett rum, vi vuxna i det bredvid med översikt över barnet och hunden låg mittemellan och gick plötsligt mot dottern som lekte lugnt och ställde sig två meter ifrån henne och morrade. I em låg jag i vår stora säng och läste saga för tjejerna (det finns alltså ännu ett barn, som dock inte tar sig fram för egen maskin och som funnits här i 5 månader så det känns osannolikt att det har med henne att göra, men vad vet jag) nåväl, jag läste saga och hunden låg i fotändan och vi vid huvudändan. Finns gott om plats att hoppa ner och gå iväg, alla låg lugnt och stilla när hunden plötsligt sätter sig och tittar på äldre dottern och morrar. Jag ber honom att hoppa ner ifrån sängen, vilket han gör utan knussel och sen är det inte med det. Senare när vi läst färdigt och kliver ner är allt som vanligt.

Det har varit konstiga situationer alla gångerna, men dessa är de två jag minns bäst just nu, och alla har skett under en 2-3 veckors period.

Givetvis så ska hunden till vet för att utesluta att det är någon fysisk smärta hos honom, men det känns ändå som konstiga situationer eftersom att han alltid haft valet att gå därifrån och barnet har inte gjort någonting varken i situationen. Jag är givetvis glad över att han varnar, en hund som inte varnar vill jag inte ha men det känns trots det inte roligt, för någon. I övrigt får han motion som sig bör, mental träning några gånger i veckan, ingen ensamhetstid öht. Någon som varit med om något liknande? Jag känner mig väldigt förvirrad ärligt talat.
 
Som jag uppfattar det så har dottern haft sin uppmärksamhet på annat håll när hunden har morrat. Hur ser han ut när han morrar? Glad o viftar på svansen? Ser arg ut? Kan det vara så att han vill ha hennes uppmärksamhet för att han vill leka/träna med henne?

Mina hundar morrar på väldigt olika sätt. Ett sätt om de vill något, ett annat när de busar, ett tredje om de är sura på varandra osv.
 
Det var en bra tanke! Men svansen har varit stilla, Inga lekinviter och vid ett tillfälle visade han tänderna. I övrigt en tyst hund, kommunicerar sällan med morrning i ex lek, men med lite skall emellanåt.
 
Här går det då inte bättre iaf. Hunden fortsätter att morra, nu även om dottern bara går förbi honom (inte på) och han lyfter på läppen och det känns överlag inte trevligt eller ok, då han vid alla tillfällen haft möjlighet att gå undan, och dottern inte gått på honom öht.

Vet på torsdag, jag hoppas det visar något som förklarar, och som går att ordna för detta är inte kul för någon.
 
Bra att du får kollat honom. Han kan ha ont nånstans. Du säger att han har hållit svansen stilla. Viftar han på svansen vid andra tillfällen? Jag tänker på s k vattensvans, alltså att han har blivit kall och därför fått ont i svansen.

Jag håller med dig om att det känns osäkert när han lyfter på läppen när han morrar. Funderar lite på testiklar och prostata. Är båda testiklarna nere? Man kan ultraljuda urinblåsa, prostata och om inte testiklarna är på rätt ställe kan man leta upp dem/den som ev sitter fel. Kolla även mun/tänder, en knäckt tand kan göra ont.

Eller kan det vara som han är avundsjuk när stora flickan ägnar sig åt den lilla eller är på väg till henne?
 
Oavsett varfor han morrar ... eftersom det blir mer och mer ... skulle jag skicka ivag honom till sin korg, sang, speciella plats och se till att han fick ligga dar ett par timmar VARJE gang han uttryckte sitt missnoje mot dottern. Det spelar ingen roll varfor, han kan ALDRIG fa saga ifran till ett barn som inte gor nagot fel. Sedan skulle jag nog fundera pa en bra tranare som kan hjalpa till med just sadana har problem.
 
Oavsett varfor han morrar ... eftersom det blir mer och mer ... skulle jag skicka ivag honom till sin korg, sang, speciella plats och se till att han fick ligga dar ett par timmar VARJE gang han uttryckte sitt missnoje mot dottern. Det spelar ingen roll varfor, han kan ALDRIG fa saga ifran till ett barn som inte gor nagot fel. Sedan skulle jag nog fundera pa en bra tranare som kan hjalpa till med just sadana har problem.

Här håller jag inte med helt - jag tycker det är superviktigt att en hund får morra, för hur ska vi annars veta att den ogillar läget ? Lär en hund att den inte får morra och det kan sluta med att det biter utan förvarning istället.
Dock viktigt att ändå lära hunden att gå undan när barnet är nära om barnet triggar igång sådant beteende hos hunden.
 
Här håller jag inte med helt - jag tycker det är superviktigt att en hund får morra, för hur ska vi annars veta att den ogillar läget ? Lär en hund att den inte får morra och det kan sluta med att det biter utan förvarning istället.
Dock viktigt att ändå lära hunden att gå undan när barnet är nära om barnet triggar igång sådant beteende hos hunden.

Sjalvklart har du ratt och sjalvklart ska han fa morra. Det var inte det jag menade, tack for att du papekade det.
Det basta vore att kunna skicka hunden i sang INNAN han morrar, precis nar han borjar visa med kropsspraket vad han tanker och focuserar pa barnet, men han behover ga darifran. Man behover inte vara arg och bor inte se det som en bestraffning, utan pa samma satt som nar man forhindrar en 1-2 arig "toddler" fran att gora nagot dumt de bestamt sig for att gora. Bestamd, men lugn och vanlig.
 
@dpmatte Ingen vattensvans, båda testiklarna på plats och tänderna är fina. :)

Här skälls det inte för att han morrar, men om han gör det så ber jag honom gå till sin bädd.

@Milosari Det är en tanke jag själv haft, ska höra vad vet tycker om det. Funderar på om det är ide att röntga om höfterna på honom, han har nämligen C höfter så lite i bakhuvudet finns det om det är dom som börjar göra ont för honom.
 
Var hos vet igår, och är inte klokare. Röntgade igenom hela hunden i princip så som rygg, nacke, bogar, höfter och tassar (fram), visade ingenting. Han reagerar lite på h fram knäled när den böjs ihop max, ingen hälta synligt. Fick med smärtstillande hem i 8 dagar för att se om det blir någon förändring, och så har jag tänkt gå till hundfysioterapeuten för att se om denne kan hitta någonting i mjukdelarna.
 
Frågar för att höra om det är någon som kan hitta ett mönster eller orsak som jag har missat.

Här hemma bor det en bearded collie hane, 3,5 år gammal. Han har bott hos oss i 1,5 år och kommer ifrån uppfödaren. Det är världens goaste hund, alltid glad och älskar allt och alla, totalt okomplicerad. Senaste 2 veckorna så har han, börjat morra åt dottern (3,5 år) här hemma. Först fattade jag knappt vad han gjorde, det är inte hunden som jag trott skulle morra direkt så jag har inte sett det komma, men nu har det skett vid ett antal gånger och jag kan inte längre ignorera det utan måste hitta en orsak.

Hunden har tidigare blivit utredd för en hälta v fram, där ingen orsak hittats men han är nu hältfri sen 8 månader och fullt igång med träning och promenader och visar inga tecken på hälta. Barnet är, förvisso partisk, ett ovanligt klokt ett som aldrig varit på hunden och dragit, tagit hans grejer eller liknande. Det är snarare tvärt om, barnet och hunden har alltid kommit väldigt väl överens och hunden sover gärna hos henne på eget initiativ, dom leker och busar, tränar tillsammans osv.

Situationerna där han morrat har dessutom inte varit några som jag kan hitta något samband i. Det har varit konstiga situationer, som när barnet var i ett rum, vi vuxna i det bredvid med översikt över barnet och hunden låg mittemellan och gick plötsligt mot dottern som lekte lugnt och ställde sig två meter ifrån henne och morrade. I em låg jag i vår stora säng och läste saga för tjejerna (det finns alltså ännu ett barn, som dock inte tar sig fram för egen maskin och som funnits här i 5 månader så det känns osannolikt att det har med henne att göra, men vad vet jag) nåväl, jag läste saga och hunden låg i fotändan och vi vid huvudändan. Finns gott om plats att hoppa ner och gå iväg, alla låg lugnt och stilla när hunden plötsligt sätter sig och tittar på äldre dottern och morrar. Jag ber honom att hoppa ner ifrån sängen, vilket han gör utan knussel och sen är det inte med det. Senare när vi läst färdigt och kliver ner är allt som vanligt.

Det har varit konstiga situationer alla gångerna, men dessa är de två jag minns bäst just nu, och alla har skett under en 2-3 veckors period.

Givetvis så ska hunden till vet för att utesluta att det är någon fysisk smärta hos honom, men det känns ändå som konstiga situationer eftersom att han alltid haft valet att gå därifrån och barnet har inte gjort någonting varken i situationen. Jag är givetvis glad över att han varnar, en hund som inte varnar vill jag inte ha men det känns trots det inte roligt, för någon. I övrigt får han motion som sig bör, mental träning några gånger i veckan, ingen ensamhetstid öht. Någon som varit med om något liknande? Jag känner mig väldigt förvirrad ärligt talat.
Vår hund började morra och skälla och till slut göra utfall mot andra hundar vid 6-7 års ålder. Efter mkt om och men hos vet hittade dom borrelia och efter behandling blev det snabbt bättre och till slut helt bra och pålitlig igen. Han hade sällan fästingar men det räcker med en för att de ska bli sjuka.
 
Vår hund började morra och skälla och till slut göra utfall mot andra hundar vid 6-7 års ålder. Efter mkt om och men hos vet hittade dom borrelia och efter behandling blev det snabbt bättre och till slut helt bra och pålitlig igen. Han hade sällan fästingar men det räcker med en för att de ska bli sjuka.

Nu har vår hund aldrig vad jag vet haft en fästing (behandlas, och bor i norr där dom är färre än övriga landet) men det är en bra tanke! Om dom inte hittar något hos fysion, så kan jag åka in till vet och be om ett blodprov bara. :) Fästingsjukdom har jag inte tänkt på i om att det har kommit den årstiden som det nu ligger snö ute, men det kanske kan ligga på lur ett tag innan symptomen visar sig?
 
Nu har vår hund aldrig vad jag vet haft en fästing (behandlas, och bor i norr där dom är färre än övriga landet) men det är en bra tanke! Om dom inte hittar något hos fysion, så kan jag åka in till vet och be om ett blodprov bara. :) Fästingsjukdom har jag inte tänkt på i om att det har kommit den årstiden som det nu ligger snö ute, men det kanske kan ligga på lur ett tag innan symptomen visar sig?
Ja, det är väl relativt vanligt att det visar sig långt efter. Speciellt på tåliga hundar. Min gamla hade anaplasma i höstas, det var verkligen diffusa symptom.
 
Nu har vår hund aldrig vad jag vet haft en fästing (behandlas, och bor i norr där dom är färre än övriga landet) men det är en bra tanke! Om dom inte hittar något hos fysion, så kan jag åka in till vet och be om ett blodprov bara. :) Fästingsjukdom har jag inte tänkt på i om att det har kommit den årstiden som det nu ligger snö ute, men det kanske kan ligga på lur ett tag innan symptomen visar sig?
Det kan ligga latent och blossa upp. Hoppas ni hittar orsaken.
 
Min förra blev sådär. Förändrat beteende och väldigt kort stubin. Flera vet us men hittade inget. Sattes på smärtis och beteendet minskade med 90%

De hittade fortfarande inte var, han visade noll reaktion någonstans. Tillslut hittade en skicklig ortoped lite svullnad i vissa leder och att hunden blundade och höll andan när hon tryckte där. Det pyttelilla var allt han visade som tecken på smärta.

Så hjälper smärtis - ge inte upp om anledningen inte hittas direkt.
 
@Emor När du säger knäleden fram. Menar du då armbågen? Alltså den som sitter högt upp alldeles intill kroppen? Det är inte helt ovanligt att det kan gå flisor ur i den leden när hundar springer runt och busar, antingen själva eller med hundkompis. En sådan flisa kan vara svår att se på röntgen, om den ligger rätt när hunden röntgas syns inget fel. För det mesta haltar hunden inte. Enbart när flisan ligger helt galet haltar hunden. F d grannens schäfer lyckades 3 ggr slå ur flisor i samma led. Har för mig att man opererade första o andra gången och allt blev bra. Tredje gången saknades så pass mycket av leden så då kunde man inget göra. Det är nog ca 30 år sedan, så det är kanske nya rön nu vad som ska göras när en flisa går loss.

Fästingsjuka som någon föreslår kan tyvärr dyka upp lång tid efter bettet.
 
@dpmatte Nej, det är den ovanför tassen, som jag brukar jämställa med vår handled typ.

Hittar vi inget annat ska jag be om ett blodprov. :)
 
OK. Bra att du fått smärtstillande till honom.

Om de tar blodprov så be dem testa åtminstone det de gör när man t ex gör en koll av en veteran.

Har du tänkt på om han gör något annat "konstigt" i samband med morrningarna? Frånvarande? Trött? Rör sig konstigt? Tänker på epilepsi som kan vara alltifrån att de ser frånvarande ut 2-3 sekunder till att de får regelrätta anfall. Det är vanligt att det startar mellan 2-5 års ålder.

Har du pratat med uppfödaren? Han/hon kan ju ha någon erfarenhet om detta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 472
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: Redfox
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 139
Senast: Modest
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp