Plocka hasselnötter?

aprilmaj

Trådstartare
Har en del hassel härute och tänkte försöka ta till vara nötterna, om jag hinner före ekorrarna förstås. Men hur gör man? När är de mogna och hur tar man hand om dem efteråt? Någon som har erfrenhet?
 
Sv: Plocka hasselnötter?

Har en del hassel härute och tänkte försöka ta till vara nötterna, om jag hinner före ekorrarna förstås. Men hur gör man? När är de mogna och hur tar man hand om dem efteråt? Någon som har erfrenhet?

Ingen aning, men då jag gick i skolan gillade jag den söta smaken i köttet som var prcis när "fästet" började bli brunt, men nötterna fortfarande var gröna och skalet mjukt :D
 
Sv: Plocka hasselnötter?

Kom bara ihåg att fråga markägaren om lov först, om du inte äger marken själv förstås. För nötter ingår inte i allemansrätten...
 
Sv: Plocka hasselnötter?

Du får inte plocka hasselnötter, de tillhör markägaren.
Ingår alltså inte i husbehovsplockandet som gäller svamp och bär.
 
Sv: Plocka hasselnötter?

Men man måste väl kunna plocka några enstaka om man vet att staden äger skogen? Jag har svårt att tro att de använder nötterna själva.
 
Sv: Plocka hasselnötter?

Jag har aldrig begripit hur man gör för att få ha dem i fred. Här tar ekorrarna hand om dem innan vi hinner.
 
Sv: Plocka hasselnötter?

Precis vad jag upptäckte i morse. I helgen fanns det fullt med hasselnötter, och nu var de borta nästan allihop... Hoppas fåglarna har hjälpt till också, för annars har jag snart Sveriges tjockaste ekorrpar.
 
Sv: Plocka hasselnötter?

Men man måste väl kunna plocka några enstaka om man vet att staden äger skogen? Jag har svårt att tro att de använder nötterna själva.

lagen är väl utformad som den oavsett vem som äger skogen?
Sedan har jag svårt att tro att staden eller kommunen bryr sig...
 
Sv: Plocka hasselnötter?

Då kanske jag ska våga mig på att nötnappa en fem, sex stycken vid joggingspåret. Jag blev nyfiken på hur de smakade färska.
 
Sv: Plocka hasselnötter?

Då kanske jag ska våga mig på att nötnappa en fem, sex stycken vid joggingspåret. Jag blev nyfiken på hur de smakade färska.

Det är med nötterna som med fällhornen, de verkar trollas bort i ett nafs.

Men pass upp för Piff o Puff de kan ju bli rätt ilskna om någon nallar deras käk (kalle brukar ju råka illa ut) ;o)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
366
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 012
Senast: soom
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 725
Senast: LadySara
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 501
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp