R

RebeckaKihlberg

En familj som jag delat stall med ringde mig i halv panik i går, deras ponny har fått rasp och dom har behandlat efter vet. ordination med de ger sig inte utan dom hade ut vet. igår igen och nu blev de dunder kur med det mesta bla. så ska hästens ben jodpax badas och sen ska de pillas ruvor och sen ska man spraya alla benen med antibiotika.

Dom hade stått jätte länge och försökt spraya hästens ben, men de var omöjligt, jag åkte upp, vi testade att bremsa, jag knep honom i halsen, drog i örat .. ..ja allt som i stor sett går att tänka sig,men det var PRECIS det gick jag vi var 3st vuxna om detta..alla var ganska blåslagna efter.

Nu undrar jag om man får ge plegg som "privatperson" för det håller inte att hålla på som vi gjorde igår, de var på gränsen till farlig och med tanke på hur hästens ben ser ut så kan det nog ta sin tid innan de är borta!

Sv: Plegg?!

Du behöver en vet som skriver ut receptet åt dig, sedan är det säkert inga problem att du får ge det själv, bara du följer vet ordingationer. Om dom nu inte blivit hårdare när det gäller att skriva ut det. Det är nog 8 år sedan min veterinär skrev ut en flaska av det till min häst, då jag behövde det för rengörande av sår.

Jag vet de med sirapen och jag vet att vet. måste skriva ut det, men får man spruta dom själv?

Vetranquil granulat

Kan vara värt att bet veterinären skriva ut vetranquil. Ges 30 min innan de börjar spraya benen och hästen är sitt vanliga jag igen ca 1 timme senare.

Det kanske är upp till veterinären att avgöra men om man läser den här tråden verkar det inte vara helt enligt reglerna. Å andra sidan sprutar många hästägare penicillin själva så det känns lite oklart vad som är ok egentligen.

Verkar ju vara en aning enklare att få ut antibiotikan i salvform istället för att ge ponnyn lugnande varje dag (antar att det skall behandlas varje dag?).
Måste bara även fråga om de provat att behandla med Virkon ? Fick ju när jag fick hem nya stoet i somras (full med äcklig gammal riktigt tjock mugg, som ju är samma bakterier som rasp) höra av min vet att det finns ingenting (typ receptbelagda medel odyl) som tar bort detta så snabbt och effektivt som att hälla 2% Virkonlösning över det en gång om dagen (ingen annan behandling inte pilla ruvor odyl). Och helt otroligt snacka om att det gick snabbt att få rätt på denna hästs ben (skulle gissa att den muggen fått härja fritt länge med tanke på vilka ruvor det satt där). tog några veckor sedan var det väck. Redan från första dagen så såg man att det inte dök upp något nytt utan minskade konstant hela tiden. Så det kan jag verkligen rekommendera dem att prova.

Jag vet att dom fick någon form av salva först + Hippotrim som skulle ges under 1vecka, men så fort Hippotimen var slut blommade de upp igen och värre än de var innan, då tog dom ut vet. igen och blev ordinerade dunder kur med Hippotrim + jodpax-bad varannan dag + då någon form av blå spray (antar att de är bakteridödande) och visst, hästen har blivit finare om benen..absolut, men han ska behandlas ett tag till och vi var helt överens om att de inte gick att forsätta spraya honom, jag känner inte för att göra de med livet som insats.

Tack för tipset, ska föreslå det för ägarna till hästen.

Ja så kan det kanske vara. Jag tror det var Domosedan som diskuterades i den andra tråden och det ges intravenöst.

Jag begriper inte varför dom skulle ta bort sirapen öht. Jag hade en flaska men den blev stulen :(

Reglerna hindrar inte direkt en vet att efter att ha undersökt hästen lämna ut en beränsad mängd lugnande till hästägaren för en viss period, sen är det ett speciellt ansvar att lämna ut lugnade vilket i praktiken gör det uteslutet att lämna ut starka preparat som domosedan som kan vara direkt livsfarliga för människan.
Det är stor skillnad på att lämna ut medel till hästägaren(eller ngn annan som har ansvar för hästen) o att låta tex en "hästtandläkare" fritt använda preparat.
Det finns inget som direkt hindrar en vet att lämna ut i.v. preparat för uppföljande behandling men i praktiken är det få hästägare som kan anses säkra i sammanhanget,vet måste vara förvissad om att ägaren klarar av jobbet.
PL

Får vet ge ut domecedan (stavning?) till hästägare för att ge själva? Min vet´s man är hästtandläkare och tidigare åkte han ut till stallarna och raspade, med lugnande vid behov. Det gör han, vad jag förstår, inte längre för reglerna om vem/hur det ges har blivit strängare.

Med vissa undantag(vitaminer od) får en vet inte skriva ut receptbelagda preparat utan att undersöka djuret först. Dvs en vet kan skriva ut lugnande om det tex behövs för att djurägaren skall kunna behandla ensårskada, när det gäller farliga medel som domosedan lägger detta ett enormt ansvar på veterinären varför det knappast är lämpligt i normala fall, händer det ngt blir det väldigt svårt att försvara.
Ang din vets man är läget helt annorlunda, helt klart inte tillåtet att lämna ut något.
PL

Domosedan är ett lugnande medel man bara ska ha lite utav och då blir de alldeles avslappnande, min häst har "somnat" av det, det går ett tag sen blir de som vanligt igen.

Senast ändrad:

Elektron skrev:
Jag tror det var Domosedan som diskuterades i den andra tråden och det ges intravenöst.

Jag fick ge min häst domosedan i muskel i torsdags innan hon skulle avlivas. Så det ges inte bara intravenöst.

Hästar kan ju vara känsliga för sprayning. Kan man inte först spraya på en svamp el dyl och sedan stryka över/blöta benen?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 121
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Efter en hästolycka för snart 8 år sedan så ska jag äntligen få påbörja behandling för att få ett fint leende igen. Anledningen till att...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 974
Senast: anna_panna
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 518
Senast: SaraMara
·
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 569
Senast: Lella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama