Pleasure-vad är det jag inte fattar?!

Sv: Pleasure-vad är det jag inte fattar?!

Om vi säger såhär då, vet du hur mycket muskler det krävs för att en häst ska kunna gå så långsamt i jog, och samtidigt bära upp sig i rygg och bogar? MINST lika mkt som en dressyrhäst om inte mer. Jag ställer dem inte mot varandra, jag jämför.

Kolla på filmerna, dom är guld värda! Lyssna NOGA på vad han säger också! :D
:banana: håller helt med dig..orkar inte själv gå in o förklara mm, det ska petas på allt varför ?
Men om man vill känna på lite enkel styrka i en Quarter, dra med fingrarna uppe på ryggmusklerna o bakdelen.. o magmusklerna ..där finns styrka:d

styrkan hos en quarter.. ja du...
jag minns första quartern jag red.. såg ut som en seg boll.. men när man satt sig på sa det bara PANG, sedan var man inte så tuff längre (o-uppfostrad som lärt sig kasta av, blev gropar i underlaget efter att han "trampat av") inte alls i närheten av den kvickhet,snabbhet och muskelstyrka på liten yta jag nånsin kännt på fullblod(ridit på fd starthästar bla)/halvblod etc..
*drömmer iväg*

styrkan hos en quarter.. ja du...
jag minns första quartern jag red.. såg ut som en seg boll.. men när man satt sig på sa det bara PANG, sedan var man inte så tuff längre (o-uppfostrad som lärt sig kasta av, blev gropar i underlaget efter att han "trampat av") inte alls i närheten av den kvickhet,snabbhet och muskelstyrka på liten yta jag nånsin kännt på fullblod(ridit på fd starthästar bla)/halvblod etc..
*drömmer iväg*

Tender:rofl: nu pratar vi om bärig styrka, häst i kondition, muskler..inte knäppa pållar som smäller aktionen i luften...eller startar snabbt framåt..ps...Quartern är världens snabbaste häst på korta distanser..slår fullblodet i starten...sen kommer fullblodet förbi..:crazy: kram på dig...ska ge dig ett ex på styrka i en QH..vår pålle vid hoppträning kan i bland stanna på nya hinder..dotra ryggar den 5 steg..hästen startar i galopp full aktion ..smäller hindret på 80 cm...tränaren stog första ggr han såg det med tappad haka...va fa..vilken styrka i bakdelen !

Senast ändrad av en moderator:

Om vi säger såhär då, vet du hur mycket muskler det krävs för att en häst ska kunna gå så långsamt i jog, och samtidigt bära upp sig i rygg och bogar? MINST lika mkt som en dressyrhäst om inte mer. Jag ställer dem inte mot varandra, jag jämför.

Kolla på filmerna, dom är guld värda! Lyssna NOGA på vad han säger också! :D

Jämförelser var just det jag var trött på. Jag tycker inte det ger ett dugg att göra jämförelser i det här sammanhanget, men låt gå. Ska försöka förklara varför jag tycker så.
För att kunna avgöra styrkan så spelar det ingen roll om det är en westernhäst eller en dressyrhäst. Det är bara att titta på vilken av hästarna som orkar gå i högst samling. Alltså med mest vikt på bakdelen, vilken gör att påskjutet blir så litet som möjligt. En häst i piaff, (en korrekt piaff alltså) gå framåt ca en hovsbredd för varje steg. Det är mycket samling i den rörelsen. Om hästen i jog går mera framåt än så är den mindre samlad. Högsta graden av samling finner vi i skororna ovan mark där hästen i tex en Levad har hela vikten på sina bakben och framdelen helt lämnar marken. Där kan man tala om en fantastisk styrka. Inte så många av oss kommer dit.

Men... Varför ska vi öht spekulera i styrkan? Vad har det med Pleasureinformation att göra?
Jag har kikat lite på filmerna och det verkar vara precis vad jag letat efter. både att se hästen och samtidigt få förklaring är helt klockrent!
Tack för filmlänkarna! Kanon!:bow:

Jag menar givetvis inte att styrkan är oviktig. Det jag inte förstår är varför det ska blandas in andra grena i detta.
vilken häst som är starkare än någon annan är inte intressant. Det är ju olika från individ till individ. Dressyr går ju också ut på styrka i slutändan, men alla dressyrhästar är inte lika starka för det.

Jag jämför fortfarande, för att det är enklare att förstå att quartern inte bara går där och drar benen i sanden i noll km i timmen, utan faktiskt jobbar minst lika mkt som en dressyrhäst i passage. Fast utan samma form och tygelkontakt.
Om den rids rätt såklart.

Nja...här håller jag inte med dig. Dressyrhästen, liksom pleasurehästen ska gå i balans och bärighet. Så långt är jag med dig. Men, dressyrhästen ska därutöver arbeta i högre form i skolor. Passage och Piaff är alltså något man gör utöver gångart, balans och kräver än mer styrka.

Dressyrhästens rörelser visas upp i grundgångarterna och det gäller här, liksom hos pleasurehästen att man klarar att rida fram hästens gångart och klarar att visa den...men sen gör dressyrhästen så mycket mer än en pleasurehäst gör.

Jag pratar om en dressyrhäst som rids under just ett visst moment, inte i det stora hela. okej att det kanske krävs mer att jobba i en högre form, men om vi nu pratar om bakdel, rygg och fram aktivitet.

Jo, jag förstod nog det;). Dock ska inte passage jämföras med ex. jog som är en gångart medan passage är en skola.

:D... Det roliga i sammanhanget är ju att när man har en väl balanserad pleasurehäst med rätt styrka...så har den absolut kapacitet att börja jobba skolor och bli bra på det;)

Absolut, jag satt på en quarter för att tag sen, en riktigt välutbildad sådan. Och så råååkade jag samla lite för mkt och vips började han trampa.. Ägaren bara :eek: Och HUUUR gjorde du det där?

Så en rätt riden och välutbildad westernhäst har sååå enkelt att börja trampa.. Tänk om man kunde göra så med dressyrhästarna..

Jag håller med dig...men alla gör inte så. Kyra, t.ex. vill ha grundbalans och styrka i låg form innan jobbet med skolor sätts in. Ofta handlar det om folk som inte orkar göra grundjobbet ordentligt...:cool:

:D... Det roliga i sammanhanget är ju att när man har en väl balanserad pleasurehäst med rätt styrka...så har den absolut kapacitet att börja jobba skolor och bli bra på det;)

:bow:
Jag känner att jag inte har mera att tillägga i den här diskussionen nu.

Tack Sidekick för filmlänkarna. De förklarade mycket.

jag vet en quarter som trampar och är på väg till att göra riktigt fina piaffer! :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka