Playstation 2 spelande barn.

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

mellon

Min kille går i 3:an och har flera kompisar i och utanför klassen som har spel som heter GTA.
GTA spelen säljs och görs reklam för i leksaksbrochyrer för barn och
finns i leksaksaffärerna. Det är bara det att det står på dem att de är för 18 år. och att de är våldsamma.
Min kille vill ha och hans kompisar har.
Vad tycker ni, har era barn dessa spel ?

Sv: Playstation 2 spelande barn.

Jag skulle nog undvika att ge det till mindre barn, eftersom det är ganska våldsamt beroende på hur man använder det. En tioåring kan jag dock inte se någon fara i att ge det till, eftersom jag tror att de har en bättre uppfattning över skillnad på verklighet och icke-verklighet.

brorsan har, men han är 16 så :smirk:

Det är väl upp till barnets mognad.

Jag känner tioåringar (och även yngre, båda könen) som spelar vansinnigt våldsamma spel utan påverkan och så känner jag barn som inte kan hantera samma spel, som har lite svårt att förstå att det som händer i spelen inte är verklighet.

En intelligent unge med båda fötterna på jorden skulle jag kanske låta spela ett sådant spel, men den beskrivningen passar in på mycket få tioåringar.

Personligen förstår jag inte varför just GTA anses vara så hemskt och våldsamt, det finns många andra spel som är mycket värre och mycket populärare.

Mina barn har rätt "hårda tyglar" vad gäller filmer och spel. Inte 15-åringen, men de som är 11-12 år.
De får spela vissa spel som är från 15 år men då har min man provat dem innan och "godkänt". Samma med filmer.
De har någon GTA som han "godkänt" men sen kom de med en som han tyckte var för våldsam och den fick de lämna tillbaka.

slice skrev:
Personligen förstår jag inte varför just GTA anses vara så hemskt och våldsamt, det finns många andra spel som är mycket värre och mycket populärare.

Vilka? Jag kan komma på ett antal våldsammare spel, däremot inte särskilt många med så mycket tveksamt innehåll som GTA3 & c:o. Knark, prostituerade (som man får hälsa av!), mord etc.

Men framförallt, vilka våldsamma spel är populärare?
Det som gör GTA lite softare är förstås att allt är "med glimten i ögat", men jag tror humorn går över huvudet på många tioåringar.

Senast ändrad:

Jag har spelat det där lite grann och jag tror att det är för svårt för så små barn.

Spelet går ju ut på att göra uppdrag och de är inte lätta (men vad vet jag, tioåringar kanske blir riktigt duktiga på det. Jag blev det inte iaf). Gör man inte uppdragen kan man ju såklart gå runt och göra annat. Finns hundratals saker man kan göra men det "roligaste" är väl att slå ner eller skjuta oskyldiga människor.

Jag har inget minne av att GTA var speciellt våldsamt, men då var det i o f s. längesedan jag spelade. Knark, prostitution och mord finns ju även på TV på bästa sändningstid. :smirk:

CS, mycket populärare och mycket våldsammare då det enbart går ut på att döda.

nej nej nej! i gta vice city får man poäng genom att sätta på horor! Jag har haft en jätte despyt med min tioåriga son om detta, spelar själv mycket dataspel men där går fanemej gränsen!

håller med fullständigt :bow:

tror det är viktigt att som förälder själv hålla sig uppdaterad med hur spelen är..... men det är klart lättare sagt än gjort

slice skrev:
CS, mycket populärare och mycket våldsammare då det enbart går ut på att döda.

Pfft. Långsökt. I CS dödar man trots allt ganska ofantasilöst och med lite blodstänk. I GTA kan man skjuta av huvud och ben, använda motorsåg etc.

ankans skrev:
nej nej nej! i gta vice city får man poäng genom att sätta på horor! Jag har haft en jätte despyt med min tioåriga son om detta, spelar själv mycket dataspel men där går fanemej gränsen!

Nåja. Man får "hälsa", och faktiskt ända upp till 125. Det kostar dock pengar. Representationen av det är att 'horan' hoppar in i bilen, och att bilen gnisslar. (Det har varit så mycket missinformation om just GTA-spelen så jag tänkte vara tydlig)

Det är rätt uppenbart inte ett lämpligt spel för tio-åringar, och med innehållet ganska mycket värre än t.ex. nämnda counterstrike.

Däremot tycker jag inte att man måste vara 18, och egentligen inte heller 15. Det beror lite på personlig mognad. Jag tror inte att spel är så skadligt trots allt, så länge ens vardag är vettig i övrigt.

Men tio är lite ungt tycker jag. Jag har hört t.ex. hur min lillebror och hans kompisar låter när de spelar vice city, och de är äldre än så..

Jag anser att du absolut inte skall ge detta spel till någon under 15 eller med hög mentalmognad. Jag har lirat spel sen ping och har blockkoll. men GTA San Andreas (jag älskar det) är inte lämpligt.

om du inte vill att din grabb skall lära sig att svära på engelska (gangsterslang)
Sätta på horor, råna banker, skjuta folk helt appropå etc etc. det är otroligt våldsamt och blodigt. Jag är ingen moraltant men detta spelet är utöver det vanliga.

Jag ser egentligen ingen anledning till att man ska köpa det spelet till en tioåring. Den moraliska biten får väl föräldrarna avgöra tycker jag. Men för det första så är ju spelets målgrupp de som är över 18. Jag känner en del som spelar GTA och alla är över 20. Min lillebror som är 15 spelar det inte. Det finns ju så många andra spel som säkert är roligare för en tioåring. Allt är ju på engelska dessutom, så frågan är hur mycket de förstår av vad som sägs.

Lilleman (10 år) har playstation och det tjatas rätt så ordentligt om PS2 och just San Andreas :crazy:
Han kan sitta i timmar framför tvspelet och med sånna spel som GTA och liknande så undrar jag om det är så hälsosamt egentligen.

Vi försöker att hitta spel som är kluriga och tar lite tid att "köra igenom" med så lite våld och vapen som möjligt.
Men han har en lillebror (på mammans sida) och han har alla möjliga läskiga spel :crazy: Han är dessutom bara 6 år, men får spela GTA, Unreal Tornament mfl.
Där kan vi inte styra om vilka spel han får spela, men vi försöker så gott vi kan här hemma iaf.

Tack för alla svar.
Skall erkänna att jag föll för trycket och köpte detta spel i måndags.
Men efter alla svar så kanske jag ångrar mig lite?
Nu är det svårt att ändra sig. Men jag kanske kan begränsa det lite.
Ni som spelat dessa spel, är San Andreas värre än de andra GTA:n?
Det är ju ganska nytt, så det är väl inte så många kompisar som har detta ännu, men de föregående spelen finns lite varstans i husen.

Är det någon som har nåt tips på ett BRA ersättningsspel?
Som man inte spelar klart i första taget.

Hej igen!
Detta är verkligen svårt att sluta tänka på. Är så rädd att göra fel med mina barn. Han har tjatat och gråtit otroligt mycket för att få detta GTA spel, och det pratas tydligen mycket om dessa bland hans komisar, och jag förstår att han vill vara med i diskussionerna för att inte känna sig alltför utanför.
Om jag låter honom spela detta ett tag, så han får se vad det är så kanske intresset lägger sig. Jag menar att annars kommer han ju gå nyfiken på detta hela tiden. Och alla andra spel han har har han börjat tröttna på redan efter en vecka.
Tror jag skall prova detta.

Det där tycker jag var lite alarmerande. :p

Inte att han fått GTA, visst är spelet olämpligt för någon i den åldern, men det kommer sannolikt inte att orsaka någon skada. Det mer skadliga är i så fall en mamma som ger efter för gnäll och tjat.

För jag antar att du inte ändrade dig efter upplysning om spelet, eller efter att du fått ett bra argument från din son?

Vi har i ofs inget playstation men väl en x-box och mina barn får spela de spel som är rekommenderade från deras ålder. Dvs står det 18 så är man 18 om man ska spela det. Gäller även ev. kompisar som kommer hit och spelar.

Min son är 10 och har spelat GrandTheft Auto ett par år. Han har full koll på att det är fiction och att man inte kan stå och sparka på nån i verkligenheten på det sätt man kan i spelet. Jag tycker inte det är det minsta farligt för honom så länge han kan göra denna klara skillnad på allvar och fantasi.

Sen ska sägas att det inte är så mycket våldsammare än många andra spel som fått 12-års gräns, det är bara det att det är lite drogliberalt och dessutom (om man är lite duktig) kommer man så småning om hamna på strippklubbar osv, delvis därför åldersgränsen.

Så moralen är lite sisådär... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 494
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 835
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar