Plattfotad häst!

Fibusen

Trådstartare
Min häst är plattfotad fram,kan man göra något åt det,eller kommer han alltid vara det?

Tycker tån är så långt,trots att han är nuverkad,men hovslagaren säger att det inte går att ta mer,samt visar mig och jag tycker också det ser omöjligt ut att ta mer än vad hovis gör.

Hovis säger även att det kommer bli lite trixigare att sko honom sen när det är dags för skor,han går i dag barfota,samt att han kommer få ha skor utan tåkappa,då det skulle ge bättre överrullning..

Känns som om det kan påverka hållbarheten i framtiden att framhovarna är så långa..

Nån mer med plattfotad häst som kan dela med sig av er erfarenhet?

Sv: Plattfotad häst!

Vårt fullblod är väldigt plattfotad, speciellt fram, är ömfotad så fort det fryser ute/hårt/knögligt, tappskor ofta, snubblig, fula ankfötter fram, dålig kvalite, som att spika i kexchoklad så en hovis en gång, trångskoddes m.m.
Nu vet vi att en bra hovslagare är guld värd, dom första vi hade sa "det går inte att ta mer av tårna" dom trångskodde för att skorna skulle sitta kvar. Nu har vi bytt hovis, tog henne nästan 1år att få fason på fötterna hans, varmskos ibland och ibland vanligt, sidokappor tidvis för att hålla ihop hovarna, varierar mellan olika kappor eller utan, 4-5 veckor sommartid 6-7 vinter mellan skoningarna, flytsula fram vintertid, kladdar tjära under och en bit upp på hoven några gånger i veckan om det är lera å blött ute, penslar Rapsolja under och på när det är torrt å sol, ger Enzion, går nu på lösdrift, fri tillgång på bra selage, Lucern pellets, Rehab, Rapsolja och betfor. Han har inga ankfötter längre, tappar nästan aldrig nån sko, sulan förblir hård om jag sätter på hovtjära när det är lerigt (annars blir dom mjuka som i våra handflator). Plattfotad är han fortfarande men inga ankfötter med sprickor, många förfäras av vad vi betalar för hans hovvård men det är det värt "inga hovar ingen häst" stämmer verkligen.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 180
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat