platta gångarter

L

loveooka

min ponny har ganska platta gångarter. vad ska jag göra för att få henne att lyfta ordentligt på benen, framförallt i trav och galopp? har jobbat med bommar, dock inte så mycket på sistone. har ni något tips på en övning med bommar tas det tacksamt emot!

Sv: platta gångarter

Min häst har också lite liknande 'problem', jag vill också ha tips! :D

Min förra tränings häst (islandshäst) var också ganska markbunden eller platt i sina gångarter.
Eftersom man tävlar främs i "snygga" gångarter med "häftiga" lyft, med islandshästar så är det viktigt att få någon form av frammåtbjudning.
Allså det jag gjorde va att jag struntade i att träna på banan i två veckor, jag red bara ut i skogen.
Jag galopperade och travade i uppförsbackar, så hästen får ta i ordentligt.
Jag hoppade lite små hinder ute i skogen, och jag gick mycket i skog där det inte var så upp trampat.

Min gamla häst hade också tråkiga gångarter så jag bestämde mig för att rida ut massor. Red i skogen och på grusvägarna i frikt tempo så han fick sträcka ut ordentligt. Detta gav resultat och steget var mycket bättre när vi jobbade på banan sen.

Enligt min tränare så har ponnyn förbättrat steget nu när han orkar bära sig bättre.

Bommar är ju jättebra, både cavaletti och ett litet galopphopp. Är hästen någorlunda bra på att hoppa och inte snubblar sig över så är studs jättebra, då får de jobba mycket.

Annars som de sagt innan, uppförbackar där de verkligen får ta i är bra. Både att gasa på så att de får trycka ifrån ordentligen och att galoppera så sakta och samlat som möjligt uppför, då får de ta i massor för att orka trycka upp. Det kommer bli bra styrketräning. Har du en lite längre backe så gör gärna tempoväxlingar i galoppen, så du får med både och.

Galoppfattningar är också jättebra, framförallt från skritt. Gör massvis, så många du bara kan. Galoppera så få språng som möjligt. Min häst har svårt för fattingar så då får vi ta lite fler steg innan vi bryter av. Brukar bli typ 5. Men om den tar fattningen bra så räcker det med ett par steg och sen bryta av, skritta ett par steg och gör om.

Förvänd galopp är bra för bärigheten, som kan vara en orsak till att hästen är lite platt. Så det kanske kan hjälpa, om hästen nu är såpass utbildad. Annars finns det ju enklare övningar att börja med, så det inte blir för svårt på en gång.

Bommar, övergångar, backar och svår teräng tycker jag är bäst.

När hästen rör sig korrekt i övrigt så kommer gångarterna förbättras. Mitt tips är att rida för tränare och jobba med att få hästen lösgjord och bära bättre. Samt en annan mycket viktig sak: Sitsträning! Så du inte själv hindrar hästens rörelser.

Jag har också en sån ponny, islandskorsning. Han rör sig bättre nu när han börjar bära bak och lyfta framdelen. Vi har även jobbat med min sits så inte jag hinrar honom. Så i takt med att han hittar styrka och teknik kommer rörelserna mer och mer. Men har hästen trist gång så kan de ju inte bli hur bra som helst heller. Min har ju mycket mindre register att jobba med än ett halvblod avlat på gång tex.

Bommar, offroad och vattenridning är bra om hästen är i korrekt form och bär rätt.

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: bobbbo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 763
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5