MittNyaJag

Trådstartare
Haha, trådskaparnas moder... :angel:

Fick snittet omlagt på onsdagen i förra veckan ochdet har suttit där sen dess, nu börjar det kännas lite knöligt så jag funderar på om jag ska ta bort det. Jag vet dock med mig att jag är värdelös på att låta sår vara och det här måste ju verkligen få vara ifred.
Kan man sätta en sårhäfta över eller vad kan man göra?

Sv: plåster

Jag fick filmförband - ett stort "plåster" med plast ytterst som jag kunde duscha med - av bvc-sköterskan (hon är distriktssköterska också). Jag fick några stycken så jag hade såret täckt i ca en månad efter snittet, men egentligen behövdes det nog inte så länge men det kändes bäst så. Jag (med makens hjälp) bytte själv dessa.

ska du ha ett vattentätt plåster så köp kompresser och OPPSITE, det är en tunn plastfilm. på små opsår går det bra utan någon kompress emellan men ett ks är lite större och därför är det bäst o ha en kompress emellan. vätskar sig såret kan det vara en bra idé att ha mepitel (silikonnät) emellan såret och kompressen så fastnar ej kompressen i torkat blod m.m och det gör inte lika ont att avlägsna (dock endast om det vätskar sig!det är en onödig utgift om såret är torrt!)
det finns plåster och tejper i "tygmaterial" men kanterna rullar sig gärna väldig lätt och kan orsaka skav.
sitter plåstret fast i stygnen rek jag och blöta upp plåstret med ljummet vatten/koksaltlösning så löser det upp sig och lossnar lättare och gör betydligt mindre ont! :)

Oj, vad komplicerat det blev. :)
Det får sitta kvar tills jag pratat med distriktan om stygnen tror jag minnsann. :)
Det är ju skyddat med ett sånt plåster som tictac beskriver nu så det kanske är lugnast. :)

yrkesskada;)

kompress+opsite är i princip samma sak som tictac beskrev med skillnaden att du anpassar storleken till såret istället för ett färdigt plåster:) och kan välja en kompress som passar bäst, (finns ju i både gasväv, "plastklädda" m.m)

Haha, lätt hänt kan jag tro. ;)

Jag har bara en knut i varje ände på snittet så det ska inte sitta fast någonstans...
Men jag ska iaf ringa om tid imorgon så då kan det lika gärna sitta där det sitter, det sitter ju bra, bara det att själva kompressen börjat "skrynkla" sig nu när jag är fullt rörlig... :)

jo, man ska inte lägga om mer än nöden kräver för att huden ska få läka ifred. men lägg opsite på minnet för den går använda till ALLT, sitter jättebra överallt på kroppen där vissa plåster lossnar... en räddare i nöden många gånger :)

Jag hade inget plåster efter att agrafferna togs bort :) Mitt ärr syntes inte efter ett år fast jag aldrig tejpade :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 080
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur