Plastat hö

mirage

Trådstartare
Jag har länge funderat över det här med plastat hö. Man ser ofta folk som säljer antingen silage med >80%TS men en del skriver även att de plastat höt pga platsbrist. Går det verkligen att göra så utan att det blir dåligt? :confused:

Sv: Plastat hö

Det går bra att plasta hö OM det verkligen är HÖTORRT när det plastas.

Dvs, ta in hö, få in snustorra, fina höbalar - plasta in dem. Då är det inga problem och det är hö i balarna.

Däremot om man plastar otäckt torrt silage, då är det INTE bra någonstans.

Tyvärr så är det FÅ som verkligen plastar hö. Och dessto fler som försöker rädda hö som fått regn på sig, inte torkat ordentligt etc genom att plasta. Eller som låter silage ligga på slag alldeles för länge innan de plastar.

Det går bra att plasta hö OM det verkligen är HÖTORRT när det plastas.

Dvs, ta in hö, få in snustorra, fina höbalar - plasta in dem. Då är det inga problem och det är hö i balarna.

Däremot om man plastar otäckt torrt silage, då är det INTE bra någonstans.

Vart går gränsen för vad som är hö och vad som är "otäckt torrt silage"?

84% TS och över är hö. Haken är att om du börjar plasta vid 80% TS kommer vissa balar att torka mer innan de hinner plastas, och kunna ha 84% t ex, men hela partiet är inte plastat hö.

Hur blött ska det vara för att räknas som hösilage då?
Under 84% ts?

Vårat hösilage är ju väldigt väldigt torrt men håller jättebra (förra året iaf).

Tack för svaret! Vad är det som gör att silage inte bör ha en TS över ca 65(?)%? Det ensileras inte tillräckligt, och då möglar det lättare? Om det inte möglar då? Dåligt av någon annan anledning? Så om jag får en analys som visar på 84% TS borde jag med gott samvete kunna köpa det "silaget" men om det har tex 82% TS så är det inte ok?

Precis, du får ingen process vid för hög TS, och det blir mer lagringsinstabilt, lättare för sportillväxt och mögeltillväxt. Dessutom så när det är så torrt blir stråna hårdare, och lättare de gör små hål i plasten.

Nja, som jag sa så 84% TS kan det vara på delar av partiet, medan andra kan ha 80%, så lite för enkelt bara lita på en analys på 84%.

Ett ex, klockan 08 på morgonen så är TS-halten på det som ligger på slag 75%. Bonden börjar då pressa och plasta. Kl 12 på dagen är halva fältet pressat, men solen har stekt i 4 h till, och nu är TS på det som ligger kvar 80%. Bonden pressar & plastar vidare, klockan 16 när de sista balarna pressas har solen torkat ännu mer och TS är nu 84%.

Vi har alltså i det partiet en TS som varierar mellan 75% - 84%. Om man tar ett rättvist prov så kommer det visa ett TS kring 80%, blir ju ett genomsnittsvärde. Om man däremot, med flit eller av misstag, råkar ta bara av balarna från eftermiddagen, kan du får TS 84% på analysen. Sen köper du 25 balar, men får av de balar som pressades först, och alltså ligger på 75% TS.

Prata med producenten, vad anse rproducenten h*n har gjort? Hösilage? Köp inte oavsett TS. Säger producenten att det har tagits hö som plastats, fråga hur/när provet som visar på 84% TS är taget. Är det taget representativt över fältet innan pressning, då är det lugnt.

Du märker iofs när du öppnar balarna om det varierar i TS, men det är ju väl sent då i de flesta fall.

FÅ, väldigt få, producenter gör plastat hö på riktigt. Många gör extremtorrt 'hösilage'. Det är -tyvärr - hästägarna som efterfrågar det, då man slipper lagringsproblemen med hö men slipper betala för en massa vatten. Hela problemet skulle lösas om man i större grad började ta betalt per kg TS. Då kan jag sätta en god slant på att plötsligt skulle efterfrågan på blötare silage öka med ;)

Jag har inte diskuterat silaget med bonden i fråga utan han nämnde bara att han hade silage som var torrt och fint eftersom folk vill ha det. Då började jag fundera på hur dåligt det egentligen är att köpa torrt silage eftersom det säljs så vansinnigt mycket sådant.

Tack för svaret! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 391
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈