Plantera träd?

JuniNatt

Trådstartare
Jag och min sambo får nycklarna till vårt första hus nu på måndag :bump:

Nu funderade jag lite på trädgården. Den är verkligen helt tom sånär som på ett pyttelitet nyplanterat träd på framsidan. Där är inget staket, ingen häck och inte en enda rabatt. Nästa sommar har vi tänkt fixa staket till framsidan och häck till baksidan och lite rabatter eller nåt.

Vi har även snackat om att vi ska plantera nåt mer träd, för gräsmattan är så stor och ser så tom ut. Nu till min fråga: Det går väl bra att plantera träd nu i oktober eller? Samt: har ni tips på nåt fint/bra träd? Jag gillar hängbjörkar men vet inte riktigt var de trivs och så.

Tacksam för svar :)

Sv: Plantera träd?

Visst kan du plantera nu, såg att du bor i Skåne, vattna riktligt bara.

När det gäller hängbjörk finns det främst två sorter man använder i Sverige, Betula pendula 'Tristis' och Betula pendula 'Youngii', jag föredrar den sistnämnda eftersom jag tycker den har ett snyggare växtsätt. Du borde kunna använda båda två, men försök få tag på ganska stora exemplar så blåser de inte i sönder, det är ganska känsliga träd.

Och tänk på, eftersom ni har nyanlagd gräsmatta också antar jag, att byggentreprenörer ofta skiter fullständigt i att ni ska ha växter i trädgården och kör med tunga maskiner där. Sedan brukar de lägga på ett lager matjord, men under det lagret kan det vara ganska packat och även matjorden kan vara det. Så gräv ur ordentligt, gärna typ 5 gånger större hål än vad ni tror behövs för trädet och sen bara återfyll för att luckra jorden lite och öka trädets förutsättningar.

Annars tycker jag att du tänker helt rätt med att prioritera häcken, speciellt om ni bor på slätten för era rabatter kommer behöva vindskydd - gräv ur ordentligt till häcken också bara, det är oftast pga jordpackning som många häckar växer dåligt.

Och när det gäller träd finns det hur många sorter som helst, men om du tycker om björk så välj en björk, det finns andra roliga björksorter också - kopparbjörk, himalyabjörk (snövit bark) osv. Jag är svag för oxel och rönn, tycker oxel är ett av de bättre träden eftersom de har en bra form och blommar vackert på våren och får fina röda bär på hösten, men det är min smak.

Tack för ditt svar!

Gräsmattan är inte nyanlagd, utan den har legat där ett tag :)

Behöver man fylla med nån särskilt jord när man planterar träd? Kan man lägga stenar runt trädet eller behöver de ha fritt runtom?

Jag ska absolut fösöka leta upp bilder på de träd du nämner också! Gilla hängbjörkar för att de inte blir så höga (?) och huset är en enplansvilla så jag tycker att det hade passat med ett lägre träd. jag har lite dålig koll på hur mycket träd man brukar ha i trädgården men ett vill jag ha i alla fall. Dock har vi inte bestämt om det blir på framsidan eller baksidan ännu.

Var det förresten bärträd de du nämnde? Det vill jag nog inte ha för jag gillar inte tanken på en massa bär som ramlar ner på gräsmattan och som man trampar i sen :p

Men jag tar tacksamt emot tips på andra fina träd :)

Björkar är väldigt känsliga för att få stammen täckt, men bara du har lite rum mellan stenarna och stammen så går det nog bra.

Även om gräsmattan har legat ett tag så gräv ett enormt hål, ni tjänar på det:D

Oxel får små bär, typ som rönnbär, men det finns massor av träd som är fina, svårt att tipsa, hur stora får de bli, färg, form osv?

Jag hade tänkt typ ett område med jord runt och sen stenar runtom det, det borde väl funka?

Jag har nog tänkt mig ett träd som inte blir alltför högt, men å andra sidag tar det ju jättemånga år så det är kanske inget problem egentligen. Färg är inte så viktigt men visst hade det varit roligt med ett träd som blommar fint på våren :)

Om de blommar blir det nästan undantagslöst bär;)

Men Magnolia kanske kan vara något om ni vill ha någon som inte alla andra har? Finns massa olika sorter som blommar underbart fint på bar kvist på vintern/våren, både buskvariant och trädvariant. Köp en magnolia och en björk så har ni 2 fina träd.

Det var jättefint! Sambon gillade det också :)

Vet du ungefär hur stora trädplantor man kan köpa? För man vill väl ha så stora som möjligt?

Man köper träd efter stamomkrets, tycker ni ska satsa på 14/18 när det gäller björk och magnolia är jag nog rädd att ni får ta vad plantskolan erbjuder, men de är ganska dyra.

Hur stor är tomten?

Jag gillar fruktträd. Äppleträd blir så knotiga och vackra, jättehärligt med egna äpplen dessutom!
Körsbär, biggaråer och plommon är hur gott som helst, men om du inte vill ha frukt på marken kanske det är en dålig ide.

Det är himla fint med många träd, hur många beror ju på ytan såklart. Men då får man lite höjd vilket kan göra under för en platt och tråkig gräsmatta..

En liten varning med björkar är att de suger ruggigt mycket vatten, gräsmattorna under våra björkar är av usel kvalitet.

Det har jag faktiskt aldrig märkt av.. Vi har flertalet björkar vid staketet på två sidor om tomten. På den ena sidan samlas det alltid väldigt mycket vatten, speciellt på våren blir det en mindre sjö..
Borde inte björkarna suga upp allt detta om de nu dricker så törstigt?
Vi får pumpa flera gånger på våren och även om det regnar väldigt mycket på sommaren.

Fast det är nog ganska individuellt beroende på vilken jordart man har, skulle gissa att TS har lerjord alt. sandjord och då brukar det inte vara några problem.

Men framförallt glasbjörkar trivs där det är mycket vatten, de står ofta i sumphål och klarar det utmärkt.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
1 017
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 264
Trädgård & Växter Jag vill göra min tomt snyggare och mysigare! Men jag har två problem: en väldigt begränsad budget och att jag bara hyr huset. Nu...
Svar
0
· Visningar
957
Senast: kryckan
·
Trädgård & Växter *host harkel* Gjorde ett album med bilder på våran tomt, vi har bott här sedan 15 maj. Säljarna av huset har planterat buskar, träd...
Svar
17
· Visningar
2 066
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V