Plantera om kaktus

Araminta

Trådstartare
Jag fick ta med min gamla kaktus hem efter att den ramlat och min pappas sambo fick för sig att fånga den med händerna :angel: Jag börjar nu inse varför hon inte ville ha den hemma med en treåring omkringvalsandes: den har blivit för hög för sin kruka. Den behöver planteras om i något lite större och framför allt lite tyngre.

Jag undrar nu först och främst vilken typ av skyddsutrustning som kan tänkas behövas för projektet? Och sen även vilken typ av jord kan den tänkas vilja ha? Räcker det med vanlig blomjord?

b148935.jpg

Bild på monstret. Ingen aning om varför bilden envisas med att hamna på snedden. Och ignorera den extremt dammiga fönsterbrädan...

Ta på dig ett par ordentliga trädgårdshandskar så kan du hantera kaktusen. Det finns speciell så och kaktusjord man kan använda och det är ett bättre val än vanlig blomjord eftersom kaktusar vill ha magrare jord än vad vanliga krukväxter vill ha.

Polygrip och bra handskar. Jag hade en kaktus som blev 40 år, den fick aldrig nån ny jord :crazy: bara lite vatten nån gång ibland. Den gick inte att flytta så jag tror att jag välte ner den i nån påse

Bra arbetshandskar i grovt läder, jag gillar de gummiförstärkta, syrafasta bäst! ;)
Sedan utrustar du dig med en gammeldags skurtrasa eller en lite större frottéhandduk som du tvinnar hårt och lägger runt kaktusen, så att ändarna på trasan får tvinna ihop sig med varandra, om du fattar?
Då har du ett utmärkt handtag som inte skadar kaktusen så mycket heller! :)

/Keb

Åh - en sån!

Blommar den med vit eller rosa blomma? Doftar den när den blommar?

Om den är för stor skulle jag nog helt enkelt föryngra. Dvs lossa en bäbis försiktigt och lägga rakt ovanpå jorden i ny kruka.

Jag hade en sådan där när jag var liten. Nu har jag fått tillbaka en bäbis av en gammal kompis från ungdomen som haft den kvar. Den ligger på jorden och jag har bara fuktat jorden lite fösiktigt. Den skjuter rötter så den nästan lyfter bollen trots att jorden är rätt lös :)

(jag brukade ta bort alla bollar som växte ut från mamman. Det sas att den blommade villigare då? )

Ta på dig ett par ordentliga trädgårdshandskar så kan du hantera kaktusen. Det finns speciell så och kaktusjord man kan använda och det är ett bättre val än vanlig blomjord eftersom kaktusar vill ha magrare jord än vad vanliga krukväxter vill ha.

Kaktusjord alltså? Får spana efter det när jag åker förbi en blombutik nästa gång.

Polygrip och bra handskar. Jag hade en kaktus som blev 40 år, den fick aldrig nån ny jord :crazy: bara lite vatten nån gång ibland. Den gick inte att flytta så jag tror att jag välte ner den i nån påse

Vad är en polygrip för något? Min måste vara nånstan 15-20 år. Fick den av min lågstadielärare när den bara var ett litet skott och har, vad jag vet, bott i samma kruka sen dess.

Bra arbetshandskar i grovt läder, jag gillar de gummiförstärkta, syrafasta bäst! ;)
Sedan utrustar du dig med en gammeldags skurtrasa eller en lite större frottéhandduk som du tvinnar hårt och lägger runt kaktusen, så att ändarna på trasan får tvinna ihop sig med varandra, om du fattar?
Då har du ett utmärkt handtag som inte skadar kaktusen så mycket heller! :)

/Keb

Tack för tips om handduken. Får se om jag hittar något tillräckligt långt och ändå tunnt nog. En badhandduk blir nog lite väl massivt och frågan är om mina kökshanddukar når runt. Kaktusen är tjockare än vad som syns på bilden.

Åh - en sån!

Blommar den med vit eller rosa blomma? Doftar den när den blommar?

Om den är för stor skulle jag nog helt enkelt föryngra. Dvs lossa en bäbis försiktigt och lägga rakt ovanpå jorden i ny kruka.

Jag hade en sådan där när jag var liten. Nu har jag fått tillbaka en bäbis av en gammal kompis från ungdomen som haft den kvar. Den ligger på jorden och jag har bara fuktat jorden lite fösiktigt. Den skjuter rötter så den nästan lyfter bollen trots att jorden är rätt lös :)

(jag brukade ta bort alla bollar som växte ut från mamman. Det sas att den blommade villigare då? )

Den får rosa, nästan lila, blommor. Ett långt skott med knopp längst ut som sticker iväg. Doftar kommer jag tyvärr inte ihåg om den gör. Den har stått hemma hos min pappa sen jag flyttade hemifrån för 5-6 år sedan så har missat alla eventuella blommor sen dess.

Jag funderar faktiskt på att nypa bort alla ynglingar (är det nån skåning som vill ha en så är det bara att säga till :D ). Tycker de är rätt coola när det bara är en "barbapappa" :D

Till alla: Ang. handskar så sitter jag och funderar. Det är en väldigt dum idé att använda ridhandskarna va? Jag har liksom inga trädgårds-/arbetshandskar. Får se mig om jag hittar några väldigt billiga som är tåliga nog.

@Korven Ah! En tång! Varför sa du inte det då? ;)

(sen att jag kunde vara mindre lat och googlat det själv är en annan femma :angel: )

Ska se vad vi har i gömmorna. Tack :bow:

De i Västerbotten som vill ha sådana kan kontakta mig - har MASSOR med "barn" på mina.
Sjöborrekaktus heter den jag har iaf, blommorna är gula längst in, sedan vita och så rosa längst ut i kanterna.
Doftar himmelskt, men bara i ett dygn.
Som mest hade jag nog sex blommor samtidigt! :)

Till alla: Ang. handskar så sitter jag och funderar. Det är en väldigt dum idé att använda ridhandskarna va? Jag har liksom inga trädgårds-/arbetshandskar. Får se mig om jag hittar några väldigt billiga som är tåliga nog.
Ja, ridhandskar är en väldigt dum idé, du behöver som redan tipsats om grova arbethandskar i läder. Du vill inte få de där taggarna i händerna. :crazy:

@Mia_R Misstänkte det! Är det någon som kan tipsa om vart man kan hitta billiga arbetshandskar? Är student och kommer troligen bara använda dem en gång - vill helst inte lägga ut allt för mycket.

Kan du inte linda tidningar runt den, taggarna borde inte gå igenom flera lager med papper? Billigare än tjocka läderhandskar tänker jag...

Jag säger också tidningspapper!

Och skulle någon av er som har rosa eller rosa/vita varianter kunna tänka sig att lägga en liten bäbis i en kartong och posta till mig blir jag lycklig.....:angel:

(jag visste verkligen inte att den hette sjöborrekaktus. Googlade och hittade mängder med fina bilder!)

Kaktusjord alltså? Får spana efter det när jag åker förbi en blombutik nästa gång.

Vad är en polygrip för något? Min måste vara nånstan 15-20 år. Fick den av min lågstadielärare när den bara var ett litet skott och har, vad jag vet, bott i samma kruka sen dess.

Tack för tips om handduken. Får se om jag hittar något tillräckligt långt och ändå tunnt nog. En badhandduk blir nog lite väl massivt och frågan är om mina kökshanddukar når runt. Kaktusen är tjockare än vad som syns på bilden.

Den får rosa, nästan lila, blommor. Ett långt skott med knopp längst ut som sticker iväg. Doftar kommer jag tyvärr inte ihåg om den gör. Den har stått hemma hos min pappa sen jag flyttade hemifrån för 5-6 år sedan så har missat alla eventuella blommor sen dess.

Jag funderar faktiskt på att nypa bort alla ynglingar (är det nån skåning som vill ha en så är det bara att säga till :D ). Tycker de är rätt coola när det bara är en "barbapappa" :D

Jag skulle kunna tänka mig en boll eller två om du bestämmer dig för att knipsa :p om du håller till i Malmö så kanske man kan mötas upp :)

Och skulle någon av er som har rosa eller rosa/vita varianter kunna tänka sig att lägga en liten bäbis i en kartong och posta till mig blir jag lycklig.....:angel:

(jag visste verkligen inte att den hette sjöborrekaktus. Googlade och hittade mängder med fina bilder!)

Tidningspapper att hantera kaktusen i? Det vore ju prima om det räckte med något så enkelt! :up: Visst kan jag skicka skott! Möjligen mot ett litet bidrag till fraktkostnaden (fattig student). Och under förutsättning att jag hittar lämplig låda. PMa adress så ska jag se vad jag kan rota fram i lådväg.

Jag skulle kunna tänka mig en boll eller två om du bestämmer dig för att knipsa :p om du håller till i Malmö så kanske man kan mötas upp :)

Jag är i Malmö lite till och från men har inget planerat ditåt just nu. Spenderar mer tid i Helsingborg för tillfället. Har du vägarna norrut nånting?

Tidningspapper att hantera kaktusen i? Det vore ju prima om det räckte med något så enkelt! :up: Visst kan jag skicka skott! Möjligen mot ett litet bidrag till fraktkostnaden (fattig student). Och under förutsättning att jag hittar lämplig låda. PMa adress så ska jag se vad jag kan rota fram i lådväg.

Jag är i Malmö lite till och från men har inget planerat ditåt just nu. Spenderar mer tid i Helsingborg för tillfället. Har du vägarna norrut nånting?
Nä tyvärr brukar jag inte vara åt det hållet :/ får kanske betala för frakten med om du hittar nått lämpligt att skicka i :)

Men självklart, jag brukar skicka konstigare saker än så i paket! ;) :angel:
Skicka din snigelpostadress på lämpligt sätt!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar