Plantera allium-lökar.

Skjøldur

Trådstartare
Jag har aldrig odlat allium förr men nu har mina vänner i Oslo bett mig plantera ett stort gäng i deras trädgård om det inte är försent. Odlingszon 4 tror jag det är. Är det försent nu? Behöver dom rota sig innan vintern? Det står på påsarna att det är viktigt med bra dränering. Är det något annat som också är viktigt för att dom ska må bra?

Alium är ett mycket stort släkte och de flesta är rätt tåliga. Jag har haft olika sorter lite här och var i trädgårdar och de har i stort sett trivts överallt.

Höstlökar är det bara att få ner i jorden. De mår bäst om man inte krånglar för mycket med dem tror jag. Jag har till och med spettat ner olika höstlökar när det börjat blir lite hårt i marken ;)
Tror inte någon alliumsort skiljer sig speciellt från andra höstlökar. (vitlök är också en allium)

Det är nog bara att börja gräva :)

http://www.blomsterlandet.se/Tips-o...lok/Allium/Allium-Fran-Graslok-Till-Jattelok/

http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/varning-for-allium-52461

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka