planering av tävlingsdagen

P

popeye

Hur brukar ni räkna ut tiden när ni startar och lägger upp framridningen? Tycker det är så svårt att beräkna så man kommer lagom till tävlingsplatsen så man inte behöver stressa. Vi har alltid räknat med 2 min/häst när det gäller hoppning, men idag så måste vi räknat tokfel då jag kom till platsen ca 2,5 timme för tidigt.. Hästen vart sur och grinig då han hade stått förlänge och jag var kall och förmodligen lika grinig jag :smirk: Har ni några bra knep? Hur planerar ni tävlingsdagen?

Jag räknar på ca två minuter per ekipage, beror på bedömningen och 40 min mellan klasserna. Sen räkar jag med olika antal efteranmälningar och strykningar beroende på väder. Min häst som jag har nu vill inte vara på tävlingsplatsen en minut längre än nödvändigt, så jag räknar på 20-30 minuters framridning.
Nuförtiden efteranmäler jag mig alltid för att få starta tidigt (dumt att utnyttja systemet, menmen.), så då rider min "tävlingsskötare" fram henne medans jag går banan, sen kan jag i princip gå rakt in på framhoppningen, känna på henne i alla gångarter, "trycka ihop" henne det min skötare inte orkar (pytteliten tjej! :D) och hoppa lilla några gånger, och tre-fyra gånger på de andra hindren.

Det är ju alltid svårt att planera precis lagom, eftersom det kan vara många strykningar ibland eller, som mest förekommer många efteranmälningar. Men man kan ju alltid ringa till sekretariatet och fråga hur dom ligger till.

Jag brukar också räkna m ca 2min/ekipage+ bangång ev förseningar och pauser.

Rider fram kanske 20min..då jag har en unghäst som lätt tröttnar.

Räknar 2 min på varje ekipage. Börjar lasta ur och göra i ordning när det är 25 kvar till mej. Rider fram i sammalagt 40 minuter ungefär då (20 ekipage) inklusive framskrittning som hästskötaren fixar... :)

jag brukar räkna 2 min/ekipage samt 3 min/ekipage och ta något därimellan. Sen lägga på en 10 min för prisutdelning (vid ponny höjning). Sen om de bygger om banan får man nog räkna med en 20-30 min. Brukar alltid komma lite för tidigt, men bättre det än komma försent. Kan ju dock säga att vi är ett gäng från samma stall som åker till ungefär samma tävlingar och vi brukar alltid åka sist(senast åkte vi nästan en halvtimme efter den ena och 45 min efter den andra och vi kom ändå lite mer än 1 timme för tidigt!) Och självklart beror det på bedömningen. En A:0 brukar gå fortfare och dessutom inomhus brukar det väl ta 1,5-2 min/ekipage istället... En A:0/A:0 med 30 sek på lokal nivå kan ju samtidigt istället ta upp till 4 min/ekipage.

Du behöver inte ha räknat fel, en del platser är långsammare än andra. Vet man om att de är långsamma så får räknar jag alltid lite till. Om jag vet att speaker är en som tar många ekipage/timme kortar jag tiden något (finns en sådan här omkring som är väldigt snabb). Det har hittills inte slagit fel, peppar peppar...

Jag brukar ta ut hästen 20-30 starter innan mig och ha god tid på mig, både för sadling och framridning, nästan för mycket. Men det beror ju på hur länge man vill rida fram också (sen har det nog mkt med att man har med en mamma som är nervös för att man inte ska hinna, men även hon lär sig väl någon gång och har faktiskt blivit mkt bättre på senaste tiden).

Jag räknar som de andra 2min/start, sen så tycker jag att det är skönt att vara i tid så att man slipper stressa (har unghäst). så rider jag fram i 20min, skritt :dtrav galopp å hoppar lite utav de höjderna man ska in på!
Det finns inga direkta knep för att komma i tid till en tävlingsplats tycker jag, det skulle isåfall vara om du hade någon kompis som redan var där och höra med den hur många hästar det var som har hoppat/strykna m.m.m.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
32 544
Senast: Badger
·
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 237
Senast: Snurre
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min väldigt försiktiga ridlärare tyckte inte det var någon bra idé när flera av hästarna stått hela påskhelgen. Hon förstod inte riktigt...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama