jag brukar räkna 2 min/ekipage samt 3 min/ekipage och ta något därimellan. Sen lägga på en 10 min för prisutdelning (vid ponny höjning). Sen om de bygger om banan får man nog räkna med en 20-30 min. Brukar alltid komma lite för tidigt, men bättre det än komma försent. Kan ju dock säga att vi är ett gäng från samma stall som åker till ungefär samma tävlingar och vi brukar alltid åka sist(senast åkte vi nästan en halvtimme efter den ena och 45 min efter den andra och vi kom ändå lite mer än 1 timme för tidigt!) Och självklart beror det på bedömningen. En A:0 brukar gå fortfare och dessutom inomhus brukar det väl ta 1,5-2 min/ekipage istället... En A:0/A:0 med 30 sek på lokal nivå kan ju samtidigt istället ta upp till 4 min/ekipage.
Du behöver inte ha räknat fel, en del platser är långsammare än andra. Vet man om att de är långsamma så får räknar jag alltid lite till. Om jag vet att speaker är en som tar många ekipage/timme kortar jag tiden något (finns en sådan här omkring som är väldigt snabb). Det har hittills inte slagit fel, peppar peppar...
Jag brukar ta ut hästen 20-30 starter innan mig och ha god tid på mig, både för sadling och framridning, nästan för mycket. Men det beror ju på hur länge man vill rida fram också (sen har det nog mkt med att man har med en mamma som är nervös för att man inte ska hinna, men även hon lär sig väl någon gång och har faktiskt blivit mkt bättre på senaste tiden).