planering av ritt

Macken22

Trådstartare
Jag tänkte start med min häst i slutet av sommaren. Eftersom han hos förra ägaren har stått i ett år (han är 8 år och han aldrig tävlat) så tänkte jag nu bygga upp flåstet tills det 7 aug, då tänkte jag att vi skulle gå en prova på i rimbo.
Men nu skulle jag vilja ha hjälp av er att planera resten av säsongen, jag vill ju att han ska hålla länge!

Så nu har jag tänkt ut 3 olika planer för hösten, så nu vill jag ha hjälp med vilket som är bäst eller mest realistiskt!

Nr 1) 7 aug pp i Rimbo och sedan pp 3 okt på gotland (om vi har råd att åka över)

Nr 2) 7 aug pp i rimbo, +
en clear round (vi måste klara en...) antingen 19/9 i askersund, eller den på öland eller om vi ska vänta tills 2-3 okt och välja halland eller gotland.

Nr 3) 7 aug pp i rimbo,
+en lear round antingen 19/9 i askersund, eller den på öland
och sedan även antingen clear round eller tävling 2-3 okt och välja halland eller gotland.

jag antar att alternativ 3 bara finns i mina drömmar :crazy:

Hur skulle ni ha gjort med en grön häst och en grön ryttare???
eller hinner vi få upp kondisen lite tidigare så att vi kan prova en PP innan? Jag vill gärna göra det för att testa honom. Eller ska man satsa på en clear round redan i rimbo och sedan en tävling ifall vi blir godkända????
Han har ridits i ca 2 veckor nu.

Det är inte svårt att bygga upp flåset alls, däremot hållbarhet. En CR om en fyra-fem månader är väl inte alls en omöjlighet - så länge du rider långsamt (vilket du ju ändå måste). Att däremot tävla (rida fort) redan denna säsong är alldeles för tidigt. Givetvis kan du ju rida en tävling i ett CR tempo - om det är kvalificera dig för längre ritter du vill (dock bör du väl ha en månad mellan ritterna).
Hur snabbt du sedan nästa säsong kan gå fram är beroende av vad din häst gjort innan sitt lediga år. Har den redan blivit riden regelbundet och grundligt riden för hållbarhet så blir det lättare.
Hälsning Maja

Han blev bara riden i skogen innan. Mera åt ut och busa med de del galopp. Jag vet faktiskt inte hur han är riden innan.

Jag hade inte tänkt rida fort. Utan mer för nöjet skull att få komma ut och tävla.

Så jag kan istället för PP välja en clear round i augusti! Och sedan kanske man kan åka och tävla alternativt rida en CR (om vi inte blev godkända) i askersund eller öland den 19:de

så den 7 aug och den 19 sep(eller ska jag välja okt 2/3?), två stycken ca 5mil är lämpligt att ta i år.

Tack!

Jag tycker att det låter som du går lite fort fram. Du skriver att din häst är riden i två veckor nu, efter sitt viloår. HAde jag en häst som vilat i ett år så hade jag enbart skrittat i MINST en månad för att bygga hållbarhet! Jag hade börjat att skritta kanske en kvart, ökat succesivt på tills jag var uppe i en timme. Jag hade jobbat hästen i skritten och krävt lite. När jag vart uppe i en timme så hade jag bytt ut ca 10 min till trav (arbetstrav). När ca 1,5-2v hade gått skulle jag vara uppe i 30min trav och 30 min skritt. Inte arbetat hästen under hela passet, men relativt mycket hade jag krävt. När jag hade nått detta 30 min av vardera hade jag lagt in galopp. Minskat ner på sritten i 5-10 minuter. Sedan tagit lite av traven också vartefter.
Allt det här skulle ju då alltså ta 1månad skritt, två veckor skritt/trav och sedan ca 1-2 veckor succesiv ökning av galopp... Alltså ca 2 månader. Då är vi i början/miten av juni. Då har du två månader på dig att bygga kondis och styrka.
Jag hade nöjt mig med en Clear ruond. Skynda långsamt är det som ger bäst resultat. Jag hade ridit CR i typ augusti, precis som du, men jag hade nog nöjt mig med det.

Jag har själv en 5-åring som jag tränat/ridit sedan hon var 2,5 år. Henne tänker jag bara starta i en CR i år. Just för att jag anser att hon inte har byggt styrkan ordentligt. Jag brukar ställa av henne i minst 1 månad varje sommar, oftast 1,5-2. Jag går då efter detta schema när jag sätter igång henne, just för att sakta bygga upp henne igen. Din häst har ju stått ett helt år.

Säkert klarar din häst att gå en eller två CR men jag hade inte chansat!

Lycka till hur du än gör! :bow: :)

Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg och sen brakad forumet ihop... :mad:

Kort det jag skrev:

Hur ser din häst ut? I vilken fysisk kondition är han nu? Är han liten och lättränad eller tvärtom? Rör han sig mycket i hagen? Allt sånt spelar också en roll i hur "tränad" han är!

Jag är vän av att skynda långsamt men ibland är vi lite för långsamma i onödan...

Till augusti är det 4 månader - 1 månad skritt och 3 månader trav. Det räcker gott och väl till att genomföra en CR i lugn tempo. Låt honom återhämta sig en vecka och börja sedan om med travpassen igen och genom för tävlingsritten i Askersund också den i lugnt tempo.

Om du själv känner att du inte klarar av tävlingsdjävulen så rid hellre en CR i Askersund. Men det är ju också lag-SM då så fokus kommer inte att ligga på femmilaren och då minskas tävlingsstressen lite.

Båda dessa ritter är, rätt genomförda, bra träning för din häst och om du sen låter honom återhämta sig ordentligt och jobbar vidare med travpassen nästa vinter så är ni rätt bra redo inför nästa säsong.

Tänk på att äldre hästar som inte har ansträngts som unga generellt är skörare så håll koll på tecken på överansträngning och ta det lugnt.

Det är din häst som är viktigast - inte att genomföra en ritt. Det innebär dock inte att man inte ska rida utan att man ska rida men hålla koll på hästen. Tänk på att det inte är skämsigt att avbryta en ritt - tvärtom visar det på mognad hos ryttaren.

Ett tips från mig är att du rider båda ritterna i 10 km/h-tempo - då har du ca 30 minuter på dig innan maxtid om den är normalt satt.

Lycka till!

/Camilla

jag svarar till er bägge.
Han rör sig mycket i hagen, går med en unghäst. Hagen är en enda stor uppförsbacke vilket ger lite extra motion.
Han är otroligt pigg för att varit så riden. vi har börjat med lite småtrav eftersom han helst går och taktar hela turen. Tycker då att det är bättre att han travar en bit för då slappnar han av lite och kan skritta efteråt.
Han är liten och grov. lite ponny över honom. :smirk:

Jag vet att jag kanske är ivrig att få komma ut, det är därför som jag frågar er med erfarenhet så att jag inte gör något dumt. Nu är vi inne på tredje veckan och han har varit pigg efter varje tur! Nästan lite besviken över att det inte var mer...

Hur långa travpass brukar ni köra när ni "kör för fullt"?

tråkit att forumet rasade ihop när du hade skrivit så mycket, nu blev jag nyfiken :)

Jag tycker att det låter som du går lite fort fram. Du skriver att din häst är riden i två veckor nu, efter sitt viloår. HAde jag en häst som vilat i ett år så hade jag enbart skrittat i MINST en månad för att bygga hållbarhet!

Jag menade inte att jag var ute och busade och galopperade, utan hur han var riden hos den förre ägaren :)

Nejnej! Det var inte så jag menade, utan jag menade bara vad jag hade gjort om jag från början skulle ha satt igång en häst efter ett års vila, jag vet ju inte på vilket sätt du ridit i dessa två veckor, men jag trodde inte att du var ute och tokred direkt! :p
Jag förstog att det du skrev ang skogsridningen var hos den förra ägaren, men hade det vart hos dej hade det inte vart ngn fara på taket, en timmes ritt i skogen är inte alls lika jobbigt som 20 minuter i ridhus/manege. :bow:

Han verkar ju vara en aktiv häst med mycket livlighet, men jag står endock fast vid att JAG skulle bara startat en CR i år, och satsat hårdare nästa år istället, utifall. Säkert klarar han av att ridas BÅDE Cr och tävling, ingen tvekan, men man vet aldrig hur det tar på en häst endå, fast man tar det lugnt. Men det är som sagt ingen fara om du väljer att rida tävlingen, bara du tar det för vad det är och rider lugnt!

Lycka till!! :bow:

ok! Blev lite orolig at du trodde att jag var ute och flängde...
Någon manege eller ridhus har vi inte hos oss (ännu) så där kommer vi knappast hålla till i år.
Det är mycket krut i honom, på ett bra sätt!

Jag har bestämt mig för att ta en CR i aug. sen får jag se hur han verkade efter den, verkar han ha tagit det bra så kommer det nog bli en ritt till.... :o anmälningstiden gick inte ut förrens i slutet av aug.
Fast nästa ritt blir ju lite tuffare eftersom det kommer innebära resa och övernattning.

Nästa år tänkte jag nog hålla mig till 5 milarna, kanske en 8 till hösten (om vi orkar...) Eller så spar jag det ännu ett år.

Det är väldigt olika från häst till häst, är din häst lättränad och har grundkondition sedan tidigare (vilket du lär märka om han har när du sätter igång) så tycker inte jag att det låter som en ouppnåelig dröm att starta två cr i höst, det är ju många månader kvar till dess.

Skritta mycket och raskt, dvs med god energi och inga söndagspromenader. Du kan mäta upp hur långt du rider om du har en bra karta så är det enkelt att lägga på extra slingor och räkna tempo varteftersom.

En pp är oftast inte längre än två mil och det borde han klara mer än väl även på en hemmarunda längre framöver om du är målmedveten med din träning :)

åk och titta på någon distansritt om du har möjlihet, man lär sig massor!

lycka till!

Takt, kallas det för rask skritt ;)

Jag har en karta över närområdet. får ta och mäta ut lite...

Jag ser mig som en definitiv nybörjare, men red en CR för 7-8 år sedan men blev inte godkänd då. Hästen hade trampat sig och markerade pyttelite (han hade gått flera 10-16 milare och så, så det var ingen ovan häst. Han tyckte att det var en fånigt kort tävlig :p)
Efter denna tävlig så har jag drömt om att få ge mig ut igen.
Nu har jag äntligen skaffat en häst för detta! så det är klart att jag blir lite ivrig på att ge mig iväg :D

En pröva på är inget ansträngande för en häst som rids normalt, så jag tycker du kan rida en pröva på redan i juni eller juli om du vill. Fast då måste du naturligtvis rida sakta, och kanske gå bredvid ibland.

Om du väntar till augusti med att starta tycker jag nog att du kan rida en CR. Se det som en längre träningsrunda och rid på maxgränsen. Jag tycker nästan det är lite onödigt att åka iväg på tävling med allt vad det innebär och sedan bara rida en PP. Men jag kanske är skadad av alla längre ritter jag har bakom mig.

Hur du ska bygga upp din häst hänger ihop med hur den har blivit riden som ung. Om den snabbt blev inriden och sedan bara har busat i skogen, då behöver den många, långa, långsamma ritter. Det enda sättet att få reda på hur den har blivit riden tidigare är att prata med den gamla ägaren. Flåset säger inget om detta.

Problemet är att det finns ingen PP i juni/juli som ligger inom rimligt avstånd för oss. Har ingen lust att åka 50-60 mil för en PP. I så fall ska det vara tävling.

Enligt förra ägaren som har haft honom en han var ett år så har hon jobbat myckte med honom från marken då han var ung och sedan ridit i skogen. Men hur hon har ridit honom där vet jag inte. Ifall hon tänkt på att bygga upp honom eller om hon har flängt runt i galopp. Men hon verkar ha varit rädd om honom.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 388
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 190
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
103 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka