planering av inridningen.

Z

Zimzalabim

jag är väldigt "grön" vad gäller utbildning av unghästar. och tänkte fråga hur nu andra lägger upp och planerar inridningen och utbildningen av era unghästar.

tex. hur tidigt börjar ni med de olika sakerna, hur ofta aktiverar ni dem, hur långa perioder och hur ofta och länge får de vila efter varje träningsperiod.?har ni något "schema" ni går efter?

//A

Sv: planering av inridningen.

Man utgår från individen o sen vidare hur den tar utbildningen.

På en del går det fort o får vila sen de klarat ABC.

Det är en fördel om man har tömkört så den förstår styrprincipen samt att den varit ute i skogen- ensam.

Förberedelsen är viktig. hur den klarar av sadling o uppsittning- ta lite i taget.

Kom ihåg att de inte förstår skänkelns betydelse o använd rösten o spö för att den ska lära sig. Var lugn i allt hanterande o beröm minsta lilla.

Sv: planering av inridningen.

jag är väldigt "grön" vad gäller utbildning av unghästar. och tänkte fråga hur nu andra lägger upp och planerar inridningen och utbildningen av era unghästar.

tex. hur tidigt börjar ni med de olika sakerna, hur ofta aktiverar ni dem, hur långa perioder och hur ofta och länge får de vila efter varje träningsperiod.?har ni något "schema" ni går efter?

//A

Börjar i oktober året dom blir 2 (dom är alltså 2.5 år) och rider in.
Har tränat dom med sadel, träns och benskydd tidigare så dom är vana vid detta. Med en häst som ska ridas in brukar jag hänga på dom första gångerna, så att hästen slappnar av och att den tycker det är ok att jag hänger där liksom. 2-3 ggr/vecka tränar jag en helt grön häst sas, så den hinner med i skallen också. 2:a el 3:e gången vi tränar brukar jag kunna sitta upp och skritta runt några varv med ledare. Sedan känner man när det är dags för trav osv. När hästen går avslappnat i alla gångarter under ryttare kortare stunder får dom en vila på ca 3 veckor. Sedan upprepas ovanstående igen, men befästs lite mera. när det är dags för vila får man själv avgöra, men jag skulle aldrig träna en så grön häst mer än 2-3 ggr/vecka, MAX. Och låta den ha längre viloperioder ofta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 293
Senast: Habina
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 843
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar