Sv: Planerat snitt
Ni som har erfarenhet av det - kan ni berätta lite.
Jag har sedan tidigare ett barn som jag födde vaginalt och det gör jag aldrig mer om. Jag hade en mardrömsförlossning. Så en förutsättning för att jag ska ha fler barn är planerat snitt. Men nu skulle jag vilja veta lite om det.
Hur var det? Hur blev det efteråt? Får man ett fult ärr på magen?
Jag vill veta *allt*!
Jag vägrade oxå föda vaginalt, hade inga problem att få ett planerat snitt & det var så positiv upplevelse att jag skulle kunna göra om det
Kom till sjukhuset på morgonen, satt i kateter, droppnålar i händerna, fick byta kläder, rullades till operationssalen där jag fick byta säng/brits & koppla i doppen, lägga mej på sidan för att få spinalbedövning.
Narkosläkaren var jättebra & alla visste att ajg hade stor nål & sprutskräck så de var mkt pedagogiska.
Kände inte sprutan, bara när den drogs ut, en sek.
Så fort benen domnade bort började de snitta & narkosläkaren stod vid mitt huvud & pratade hela tiden, kändes inget förutom att det drog i min mage, men på ett smärtfritt sätt då
Sedan fick jag upp min son på bröstet innan sambon gick ut med honom & fick sätta på kläder , väga osv.
De sydde igen mej samtidigt.Allt tog 20 min.
De sydde inifrån så jag inte hade några stygn att ta bort, de skulle åka av sig själva & ärret är bara ett rakt fint sträck.
I spinalbedövningen fanns även morfin som hjälpte de första ca 12 timmarna & man fick smärtstillande i form av panodil & ngt annat varannan till var 5e timme regelbundet i förebyggande syfte.
Jag hade aldrig ont i snittet, kändes bara som träningsvärk när jag samma kväll skulle upp & promenera lite.
Stannade på bb från osn -sön(de ville kasta ut mej tidigare men jag vägrade åka hem, trivdes så bra där med all service
)
Det är inte alls som alla säger att man inte kan bära barnet, jag bar honom själv när jag skulle hem från bb, däremot ska man ju undvika att lyfta saker.
Läkaren sa att jag skulle kunna rida efter 4 veckor, eftersom man inte ska känna ngt på 3-4 veckor.Red efter 4,5 veckor & gick kanon, tävlade en helg efter 6 veckor(där jag vann hela skiten
Före snittet upplyste läkare om att snitt är en okomplicerad rutinoperation, infektionsrisken vid planerat sectio är i stort sett samma som vid vaginal förlossning.
Det var lite av min historia.