Planerat kejsarsnitt

E

Edgar

Är det några här som står inför planerat snitt? och varför om ni vill svara på det...Någon som kan berätta sina erfarenheter av snitt.
Själv har jag sedan tonåren bestämt mig för att aldrig skaffa baby pga av en oidentifierbar räddsla, har sedan under alla år förnekad detta genom att tala om att jag inte är kvinnan som tänker skaffa barn, utan lever lika bra utan :crazy: Men nu när prinsen i mitt liv dök upp så gjorde min biologiska klocka ett sista desperat försök till att väcka mig ur förnekelse träsket och nu är man i 5 månaden :banana: Efter samtal med överläkare, kurator och läst en mängd info så har jag beviljats snitt av humanitera själ. M
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Va bra att de beviljade snitt! :) Måste kännas skönt att känna sig trygg med att få barn trots din rädsla för att föda
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Jag födde min son genom planerat snitt. En jättebra upplevelse, på världens bästa BB. Själva operationen gick jättebra, och jag var uppe på mitt rum på BB efter 2½ timme igen. Hade sonen och pappan hos mig hela tiden, och hölls under uppsikt och fick hjälp så fort jag behövde det.

Jag var uppe på benen 5 timmar efter avslutad operation, och gick promenader utan problem dagen efter. Smärtan minskade mycket för varje dag som gick, och efter 2 veckor kunde jag göra allt som vanligt. Lät dock bli att lyfta tungt och sådant, för att inte förstöra något för läkningen.

Idag, 6 mån senare, så har jag fått tillbaka nästan all känsel över ärret och det syns litegrann. Själva strecket är rödaktigt, men det ska tydligen försvinna det mesta av det inom ett halvår till.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Skönt att höra att ni ger posetiv feedback, det gör tyvär inte alla tjejer. många tycker att man bara ska föda vaginalt för att det är det bästa man kan uppleva, jag tror det säkert, men det är bara så att jag inte kan få in det min hjärna och lugna min själv

Jag hoppas att det blir lika bra för oss på kejsarsnittet
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Jag har planerat snitt, är beräknad i juli.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Det hoppas jag med! Går allting bra kan det bli en lika underbar upplevelse som en vaginal förlossning, är jag övertygad om. Planerat snitt var det bästa för mig, och då fick jag det. Och är supernöjd.

Jag var en av dom snabbaste att röra på mig efter operationen, enligt en BM, som dom haft på sjukhuset. Så man kanske ska räkna med att få ligga lite längre kanske. Men man får bra smärtstillande som gör att man inte har så ont, så det är inga problem.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Grattis ! är det din första baby ? själv ska jag oxå snittas i juli, runt den 10-13, hoppas inte på den 13/7 eftersom att det är en fredag :smirk:
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Det är en riktigt gullig liten ängel du har :)
Var det inte bökigt när de lyfte ut baby och efter när magen skulle sys ihop, lager för lager? Det är så svårt att sätta sig in i det när man inte varit där ännu.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Alltså, enda gången jag kände av något var när dom delade på magmusklerna. Då stod dom en ifrån vart håll och slet, så min kropp hoppade på bordet. Men jag kände ju absolut ingen smärta, utan jag kände bara vagt att min kropp rörde sig liksom. Annars gick allt lugnt till, i alla fall så pass lugnt att jag inte märkte något. Kunde titta i lampan om jag ville, och såg när dom sydde ihop mig. Ville inte se när dom tog ut honom, för det kändes ganska så äckligt att se hela magens innehåll liksom ;)

När han kommit ut, lindade dom in han i en filt och kom med honom direkt till mig och pappan (Som höll i honom, jag var inte tillräckligt stark och hade bara en arm ledig pga dropp osv). Därefter, när vi hälsat klart, så fick pappan ta med honom till lilla rummet bredvid för avtorkning, vägning, mätning osv. Därefter kom dom ut till mig igen, och satt hos mig medan jag syddes ihop. Operationen påbörjades vid 14:00, Sebastian kom ut kl 14:06 och jag var på uppvaket kl 15:00. Så allt som allt, med transporter, byta säng, byta dropp och sådant så tog allt 1 timme. Kändes som om tiden bara flög iväg!
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

jag hade inte planerat snitt men ett akut som är det bästa jag gjort, fan så skönt det var när dom sa att det skulle bli snitt (efter 36 timmar intensiva värkar efter igångsättning). Jag var inte förlossningsrädd men är det NU och OM jag någonsinn ska ha fler barn ser jag nog planerat snitt som enda sättet...
Det enda negativa jag kände med snitt var att jag var ju lite öm och hade svårt få till amningen... hitta bra ställning osv i början - frustrerande. Men jag kom på denna lilla mening "hellre ont i magen en musen"...
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Nu har inte jag gjort snitt men skulle jag skaffat fler så skulle det bli via snitt. Jag mådde inte alls bra första tiden efter förlossningen, hade spruckit och blivit sydd. Jag fick ingen såndär överväldigande känsla av att föda vaginalt.

Nej för att må bra tror jag att det är viktigt att man "får som man vill" när det gäller förlossning. Det påverkar ändå ens liv och inget man glömmer i första taget.

Hoppas att du kommer till ro med ditt beslut och lyssna inte på vad andra säger. Det viktiga är att DU känner att detta är det som känns bra för dig.

Lycka till!!!!
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Bebban , Filiduttan och Coop, Ni ger mig styrka :bump: :bump:

gätte kram på er från en rädd en
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Tack!ja det är första barnet, velat ha barn länge men har aldrig vågat så det var ett stort steg.
Vad lustigt för jag kommer troligtvis snittas 12e, sambon fyller år fredagen den 13e juli så läkaren sa att de inte brukar snitta så man får 2 födelsedagar samtidigt, men jag har hört att de som föds det datumet får det som turdag istället:D
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

många tycker att man bara ska föda vaginalt för att det är det bästa man kan uppleva

Främsta anledningen att föda vaginalt är att det oftast är det bästa (säkraste) för både mor och barn, inte för upplevelsens skull.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Är inte gravid än men arbetar på det :smirk:
Första barnet föddes med akut katastrofsnitt i v 34+0(jag mådde dåligt, bebisen mådde dåligt och misstanke fanns om för trångt bäcken så att prova vaginalförlossning i det läget var uteslutet).
Nästa barn kommer att födas med planerat snitt pga för trångt bäcken (som mättes efter första förlossningen).
Det kommer att gå bra. Nu får jag väl alla snittmotståndare på mig men man läser om alla skräckhistorier (varav mitt snitt är en sådan historia men det berodde på bedövningen och läkaren som snittade hade, under sina 25 år, aldrig upplevt det) men de allra flesta fall går ändå bra. Man är väl inte precis någon atlet dagarna efter snittet ... men jag var på fötterna 30 timmar efter snittet, duschad och i egna kläder. Så jag klagar inte.
Och idag lite drygt 2 år senare, är ärret lite grått till färgen, sitter under troskanten och jag har aldrig haft problem några problem.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Jag har fött ett barn med planerat snitt pga tvärläge. Jag låg kvar i fem dagar och hade det väldigt jobbigt efter födseln. Det som var jobbigast var nog att inte få upp barnet på bröstet direkt, han var blå så de sprang bara iväg. Jag hade inte ens fattat att han var ute. Just snittandet tyckte jag var en mycket märklig känsla, speciellt när de knuffade runt en så man trodde man skulle ramla ner från britsen. Jag minns att jag var väldigt nervös och upprörd och att en sköterska satt bredvid och försökte lugna mig samtidigt som pappan satt och var likblek på andra sidan. Sen rekommenderar jag inte att man tittar upp i reflekterande lampor.

Andra barnet trodde jag att det skulle bli snitt pga min hjärtformade livmoder, men det visade sig att hon la sig rätt. Vilken skillnad det var, även om det gjorde ont och var jobbigt på mer än ett sätt så var kontrollen mycket mer i mina händer och jag kände mig inte alls lika utlämnad. Framför allt var den stora skillnaden att när barnet var ute så slutade det göra ont, Plopp bara så var det borta liksom. Jag ångrar inte en sekund att jag vågade försöka trots min rädsla. (Gick på många samtal på Klaramottagningen innan jag kunde tänka mig att ens försöka)
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Tänkte mer på att jag skulle få kritik för att jag påstår att de flesta snitt går bra.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Men de flesta snitt GÅR ju bra :idea:
Precis som att de flesta vaginala också går bra !

Ingen har väl någonsin kritiserat detta faktum.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Sant.
Det kanske inte är så agressiv stämning mot snitt här på Buke som på en del andra ställen på detta nät. Hade kanske lite fördommar när jag skrev inlägget. :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp