Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Men du vet ju inget om hurdan den är när/om det blir dags att sälja den, eller varför den kommer att säljas när den faktiskt säljs.

För mig verkar det konstigt att räkna så hårt på en barnponny flera år framåt i tiden. Vad som helst kan hända med både ponny och barn på vägen.

För mig hade det i dina kläder varit en stor lättnad att ponnyn nu är deras och att det är deras ansvar att se till att den hamnar på något vettigt ställe när deras barn växer ur den eller tröttnar.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Jag förstår vad du menar, men samtidigt tror jag inte att en förköpsklausul håller rent juridiskt. Skriver ni kontrakt med vite inskrivet, så visst - då kan du dra det till rätten och få vitespengarna. Men faktum är ändå att det är Han som köpt ponnyn och får han ett bättre erbjudande av någon annan (än det du enligt dealen ska betala) när det väl är dags, kan han mycket väl sälja den till någon annan. Det dyker ju upp lite nu och då, inte minst på Buke, då en fd. ägare till en häst skrivit in en förköpsklausul i kontraktet då hästen sålts, och den nya ägaren struntat i det när det väl kommer till kritan.

I övrigt tycker jag att det ni kommit överens om nu är det mest vettiga, för båda parter.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Ja allt kan ju hända men jag hoppas såklart att allt ska bli som vi planerat. Det ligger inte så långt framåt i tiden. Hans dotter är 12 så hon kan bara tävla den i år o nästa. Pratade just med säljarna o jag blir mer o mer övertygad att det är ett kap. Nu hoppas jag bara att den går igenom besiktningen.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Bra beslutat. Men fortfarande kan ju vad som helst hända med ponnyn som gör att du faktiskt inte vill ha den när den tiden kommer, den kan ju skada sig så pass allvarligt att den aldrig går att tävla med eller ens rida på? Man ska ju givetvis inte gå in i något med att tro det allra värsta, men vad som helst kan hända med hästar. Att flickan "bara" har ett år kvar på B-ponny (för jag gissar att det är en B-ponny med tanke på åldersgränsen?) är ingen garanti. Jag var en sån där unge som älskade att tävla, och jag skulle absolut ha stor häst sen och vi hade till och med hittat en juniorhäst till mig och en ny familj till min gamla tävlingsponny med en månad kvar till artonårsdagen. Sen hände något som ändrade mitt liv totalt från en minut till en annan, och alla planer omkullkastades. Hästen blev kvar i sex år efter det, tills hon gick bort p.g.a. ålder. Det finns verkligen inga garantier, och jag tror att den lösning ni kom fram till nu är den bästa för alla inblandade.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Bra beslut.

Det går ju också så att du köper den och pappan har på foder (inte för att jag tycker det är speciellt vettigt heller).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 856
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 544
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp