Planera tävlingar?

Lancet

Trådstartare
Hej! Jga undrar hur många dte igentligen är som planerar sina tävlingar? själv så planerar jag långt innan hur många jag ska åka på, med villka mellanrum osv.. Som min c-ponny tillexempel han tävlas en gång i månaden och det räcker för ha. då tycker han att det är jättekul och jag hinner träna och lite vila i mellanåt. Min stor försöker jag planera in var tedje vecka eftresom det bara är hennes först sässong på banorna och hon ska både tycka att allt är lätt och roligt varje gång.. medans min syster typ efteranmäler typ var/ varanan helg.. vilken typ är du? kul att höra lite olika åsikter om det. :bump:

Sv: Planera tävlingar?

Här i Norrland har vi inte så mkt att välja på så jag anmäler & åker på allt som är inom rimliga avstånd och har rätt klasser. Brukar innebära ca 15 starter/år, ofta blir det tävling varje/varannan helg ett tag, sommaruppehåll och så lika på hösten och sen ett lååångt uppehåll okt-april...

Jag brukar sitta med tävlingsterminen å planera in några månader åt gången... sen blir det ju aldrig som jag tänkt mig.. Hästen tappar en sko eller så måste man jobba eller nåt annat som dyker upp och förstör.. min häst är 8 år å vi försöker tävla så mycket som vi hinner.. ofta kan det bli flera halger i rad.. har inte märkt av att han skulle bli tröttare av det, han åker bra i transporten å äter å dricker bra på tävling.. :bump:

jag planerar noga i förväg och sen omkullkastas mina planer av inställda tävlingar (fälttävlan) och då får man ändå bestämma sej i sista sekund vad man ska åka på....

Dom tidigare säsongerna när jag ridit nationell har det krävts en del planering (bor i norrland :crazy: ).
Man ville inte åka 60 mil söderut för en tävling så vi stannade ett par veckor och då kan det bli ganska intesivt. Men aldrig så det har blivit 3 helger i rad, då hade nog ponnyn sagt stop... ;)
Men helst vill jag inte tävla varje helg utan försöker lägga varannan/vartredje helg.
Sen att det är alla tävlingar man har och välja på är ju en annan sak.. :bow:

Jag planerar ett par månader i förväg. Försöker ta de som är på rimligast avstånd och som har de klasser jag vill rida. Förra säsongen var pållens första men det blev ca 20-22 starter. Har börjat avancera upp lite och till sommaren går han troligen säkert i de högre klasserna med hoppas jag. Men första starten för året vann han så det bådar gott för framtiden! I maj har jag 3 tävlingar inplanerade plus träningar så jag satsar målmedvetet! Och jag har en ubderbar häst! :love:

jag brukar ta 3-4 månader i förväg, varannan helge blir det ungefär, sen om hästen känns perfekt under en vecka och man inte kan vönta med tävlingarna så har jag efteranmält mig.

Jag tycker att det är bra att planera in tävlingarna, man får bättre översikt och kan börja ladda inför nästa tävling redan hem i bilen från förra tävlingen :D

Jag brukar kolla över vilka tävlingar det finns på säsongen och bestämma vilka jag ska åka på. Det finns inte så många, så det handlar mest om att ta dom som finns.. :cool: Ibland kan det bli nåra helger efter varann och ibland kan det dröja flera veckor. Men jag försöker få det till kanske var 3dje vecka.

Jag planerar vilka dressyrtavlingar jag ska aka till ett par manader innan sasongen borjar (vilket ar i Mars har i Oregon), men lammnar plats for falttavlan som jag "klammer in" i planeringen framat forsommaren beroende pa pallens form.

Jag försöker nog tävla så mkt som möjligt...inte för att det finns jättemkt att välja på här, 20 mil enkel resa e inte sällan det blir...den här säsongen ska jag rikta in mig på att tävla på dom närmaste tävlingarna då det är första säsongen med den här ponnyn..! Jag tävlar mest hoppning, men det blir även dressyr ibland..om man te.x tävlar dressyr en helg o inte har åkt jättelångt så kan man utan problem starta te.x en hoppning nästa helg tkr jag...! I min planering så finns det 2 tävlingar med 1 dags mellanrum och jag tänker åka på båda...den ena är en dressyrtävling som vi har ca 15 min skrittpromenad ifrån & den andra är en hopptävling ca 15 min resa härifrån..plus att därimellan så ska hon vila då jag fyller år den dagen!! :D Man får nog tänka sig för en del och tänka på hur ponnyn klarar tävlingar m.m...det är nog väldigt individuellt hur mkt/ofta man kan tävla och att ponnyn/hästen håller!!

Jag bestämmer hela terminen på en gång, sen kan det ju bli lite ändringar också. Det är mest pga. att hästen jag tävlar är ridskolehäst så jag måste planera så det funkar med verksamheten.

Vi planerar i god tid, går igenom alla propositionerna till tävlingar och väljer de som passar bäst. Det kan periodvis, efter antalet tävlingar, bli från nån gång i månaden upp till varje helg. Tyvärr har de bästa tävlingarna en tendens till att krocka eller vara på samma helg när man har både ponny och storhäst :crazy: .

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 865
Senast: Hedinn
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?