planera långritt?

ishorses

Trådstartare
Hej
håller på att planera en långritt till sommaren och undrar lite hur långt man kommer på en dag om man rider i ett rätt så lugnt tempo?
Hur många timmar orkar man med att rida tror ni?
 
Sv: planera långritt?

Vi var på ridresa på Island i somras. där red vi ca 11 mil på 4 dagar, men då höll vi ett ganska högt tempo och vi red omkring 8 timmar tre av dagarna. Första dagen red vi ca 3 timmar.

Om hästen har bra kondition så kan man kanske hinna ca 2-2,5 mil på en dag, på kanske 6 till 8 timmar, beroende på tempo. Hemma med egen häst har jag bara ridit på dagsturer och då ca 2 mil på omkring 6 timmar.
 
Sv: planera långritt?

Om man enbart skrittar tar man sig ungefär 5 km på en timme i lugnt tempo. Givetvis beroende på hästens storlek, men när jag och min dotter red tillsammans längre turer höll hennes shettis samma tempo som min fjordhäst och väninnans arab...
När jag och en kompis red på en veckas långritt i vår gröna ungdom var dagsetapper på 2,5 - 3 mil lagom för oss. Med packning på hästarna var det skritt som gällde och tre 2-timmarspass per dag, med rejäla raster emellan kände vi var lagom. Det var våra rumpor snarare än hästarnas ork som avgjorde :angel:
Ett tips i all välmening - provrid en runda den sträckan ni tror är lagom innan ni ger er iväg, med full packning och i tänkt tempo! Sen kan ni ju känna efter om det är lagom. Eller rid i varje fall halva sträckan och fundera över om ni orkat lika långt till...
Lycka till med planerna!
 
Sv: planera långritt?

Jag har bara gjort några heldagsritter. Den längsta vi gjorde var 4 mil - 2 mil till fjällstugan och 2 mil hem. Kom inte ihåg riktigt hur lång tid det tog, men vi klarade turen på en dag utan någon brådska. Skrittade på vägen dit, pausade och lunchade i 1,5 timme typ och red sen lugnt hem. På hemvägen töltade och galopperade vi lite grann. Hästarna var inte i världens bästa kondis. De gick på bete och vi hade ridit regelbundet i två veckor när vi gjorde den ritten. Det var ganska oländig terräng bitvis då vi red länds en skidled. Men hästarna klarade det bra. De blev inte svettiga utan ville gärna dra på fortare än vad vi lät dem på hemvägen.
 
Sv: planera långritt?

Jag och min kompis va på en lång tur , men vi trava ganska mycket. Vi red ungefär 31km på en dag, med några pauser här och där. Det beror ju på hur tränad din häst är, om den orkar att trava längre tider så tar det ju inte lika lång tid som om du bara skrittar.

Så planera din resa efter vad du tror hästen och du själv orkar, du kan ju också göra några test runder för att se hur hästen känns efter en längre runda :)
 

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
166
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 179
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp