Planer för 2015?

OT: Har du valp, det har jag missat! Undrar om det var dig jag såg i söndags kväll i Stockholm, inte så vanligt att man ser någon med tre salukis. I närheten av Långholmen. @Red_Chili

Det var inte mig du såg, inne i de centrala delarna av Sthlm är jag extremt sällan :) Färg på hundarna?
Valpis kom till mig för två veckor sedan, helt underbar liten krabat som jag skrivit en miljard inlägg om i valptråden :angel: Hennes mormor är min första tik, Zala och hennes pappa är halvbror till min Aysu. Hittills har hon visat sig vara mycket av allt, mycket busig, mycket orädd, mycket energi, mycket glad, mycket snygg... :p Ska bli otroligt spännande att se hur hon utvecklas.

Spookie, 3 år:
Ska stanna i starten och klara av tävlingssituationen.
Bli klar med running contacts träningen.
Resultat är en bonus.

Milla 9 år:
Hålla sig fin i kroppen och vara skadefri.
Göra stabila lopp för laget på agility-SM i Linköping .
Kvala in till SM 2016 med laget.

Spookie:
Har suttit ner i starten sen i maj :up:
Gjorde sitt första officiella lopp utan disk idag :up:
Har fina RC om han har en mannersminder framför sig, ska "bara" träna bort den.

Milla:
Fick tyvärr ont i ryggen igen i juni och missade SM, så jag fick springa med lånad hund i laget.
Är nu vilad och rehabad pigg och glad igen och ska tävla lag imorgon. Första tävlingen efter skadan.
Kommer inte starta klass 3 mer då jag inte vill att lilla hon ska hoppa 35 cm utan går i deltidspension och ska bara vara laghund.

Kul med avstämning!

Jaktprovssäsongen har ju inte dragit igång än, men målet är fortfarande skogsprov och öppen klass :) Vi kör apporteringen för fullt nu, så jag hoppas och tror att vi kommer vara väl förberedda när det är dags.

Cert på utställning har vi fått och ett CACIB.

Apporteringslydnaden börjar sitta också, så kaaanske att vi vågar oss på ett WT :D

Nu har ju Otis tillkommit också, och hans mål är att få vara valp och lattja runt, lägga grunderna till apporteringen och börja med spåret. Med Ladda började jag ju med viltspåret, men med Otis tror jag att vi kommer börja med de hårda spåren i stället.

Jag satte ju inte upp några direkta mål förra gången, mer än jaktprovet som fortfarande inte dragit igång :D

WT verkar vara väldigt svårt att komma med på när man har en wachtel, eftersom de inte tillhör SSRK.
Däremot var vi med på vår första andjakt i fredags vilket hon gjorde med bravur, så vi ska vara med på ett par sådana till :)
Vi har kört lite agility nu under sommaren också, och det kommer vi absolut fortsätta med!
Hon har tagit två cert och ett cacib till också :)

Otis har börjat växa upp lite, 7 månader gammal är han nu.
Vi har påbörjat apporteringen vilket går helt ok, i viltspåret räknar jag med att han har gått anlag innan årets slut :)

Är det dags att sammanfatta året eller tycker ni det är för tidigt?
Jag har inga fler tävlingar inplanerade så jag avslutar vårt år nu iaf :)

----------------------------------
Mål nedpräntade i januari:

Ebun, RR 5år

Tror att vi mest kommer att fortsätta träna lydnad för skoj skull, lite när vädret tillåter och andan faller på -mycket sporadisk träning, istället får hon va fikahund på våra träningsdater med andra!

Spåra kommer vi absolut fortsätta med som aktivering. Tror inte det blir någon start i appellen men det finns någon tävling som passar och vi hinner fräscha upp lydnaden så kanske -spårar gör hon mycket men inget tävlande

I övrigt ska jag försöka fortsätta öka upp fysträningen nästa år. Självklart hoppas jag även på att hon får fortsätta vara frisk och hel!

Wissla, Kelpie 1,5år

Start i Lkl1 med 1:a pris -check
Lp1 -check
Start i Lkl2 -check, om än inte med mer än ett 2:a pris och en kass känsla men vi försöker igen i början av januari

Vi kom faktiskt till start i brukset också! Ett godkänt resultat och på start nummer 2 uppflyttade till lägre (i spår)!

Wissla har dessutom gjort MT och exteriörbeskrivning och är numera KORAD!

I brukset sätter jag inte upp några tävlingsmål då vi nog inte kommer vara klara för start i appellen i år, varken i spår eller sök.
I söket ska vi träna vidare och utvecklas. Förhoppningsvis kan vi gå någon kurs i sök i år.
I spåret ska vi fortsätta befästa spårandet på hårt underlag innan vi tar det ut på vall eller skog. Vi ska också jobba vidare med hennes viltintresse.

Eventuellt åker vi på någon officiell utställning även i år. Det beror lite på hur hon utvecklas i kroppen. -inga utställningar i år.

I övrigt så ska även Wissla fystränas ordentligt. Det är framför allt med henne som jag kommer sätta igång med drag. Det lilla vi har påbörjat det i höst bara älskar hon! Även fröken vill jag givetvis ska hålla sig frisk och hel!

Jag satte inte upp några mål inför året tror jag... Motivationen var då på botten men den har vi hittat :D

Året har varit hyfsat, Sigge har debuterat rallylydnad och tagit RLDN. Känns fruktansvärt bra att ha hittat riktig träningsglädje för hans del, som vi har kämpat!

Stoja har det gått upp och ner för under året. Har bara tävlat 1-2 gånger i våras, vilket gick uselt, men har under hösten kommit en bra bit på vägen upp igen.

Ett av mina mål var att försöka få min ena tik till Svensk utställningschampion, vilket hon blev. Mitt största mål var att därefter få den tiken parad och det blev hon och födde sen 6 fina valpar varav en stannade kvar här :love:

Det finns bara ett mål, uppflyttad i elit. Och gå elitviltspår, men det är mest en kul grej för att vi ska ha nåt att göra på våren ;)

Sen ska vi påbörja riktig träning inför fullbruksprov som jag hade tänkt att vi skulle gå så småningom.
Och vi blev uppflyttade i elit:banana:
nåt elitspår har vi inte gått däremot, men jag tar kanske tag i det nu när jag ska spåra med unghunden.

Det blev bara 8 av 10 nödvändiga kvalpoäng till kvarts-SM 2015, men jag blev tävlingsbiten så kör vidare under hösten och njuter av att vi utvecklas.

Och ja just det, ny förfrågan från en fin tik, så det blir parning på hennes nästa löp. MiniFridolfs!

Allt gick åt helvete. Tre parningsförfrågningar nekade pga ep i nära släkt till tiken. Inga Frittebarn inom sikte :cry::cry:

Däremot har han gjort en fin tävlingssäsong och hunnit med att bli så friskförklarad en hund bara kan bli, av både veterinär och mycket duktig fysioterapeut. Och så har han fått sitt livs första sammanhängande vila, på hela fyra veckor. Nu är han på väg att sättas igång igen och är så GLAD. Den känslan ska vi ta med oss 2016 :heart

Det här var alltså mina mål:

Aysu:
Debut i rallylydnad. Fixat! Tävlat två gånger, 83p på andra tävlingen.
Träna rallylydnad med sikte på att få bättre resultat på tävlingarna efter debuten. Fixat! Det blev klart bättre andra tävlingen än första tävlingen.
LC-tävling i början av oktober. (Hoppas att hon placerar sig hyfsat iaf, men konditionen är inte alls på topp nu) Fixat! 6a av.. många duktiga.
LC-KM i oktober. (Är med bara för att det är kul att se hur det är på ett KM) Fixat! Bäst av de saluki som var med, 2a totalt. Duktig tjej!

Ebrah:
Växa så det knakar :D Oh yes! Hon växer!
Bli bättre på det där med rumsrenhet... Oh yes! Nu händer det bara olyckor inne om jag inte tar ut henne i tid när hon säger till.
Leka massor och träna enklare trick. Oh yes! Vi leker, fast inte så mycket som vi borde. Hon kan massor av små tricks och har lärt sig sitt namn.
Skvallerträna och underhålla inkallningen som just nu fungerar bra. Ehm... Vi försöker! Eller rättare sagt, jag försöker och Ebrah sprattlar runt.
Inofficiell valputställning i november. Oh yes! Ebrah skötte sig utmärkt. Domaren fattade inte att hon faktiskt är rastypisk ;)

Russel
- officiell start i rallylydnad under sommaren/senast på corgimästerskapet i höst
- innan dess några starter på träningstävling
- gå minst ett prov i viltspår
- ev. MH till hösten
- hållas frisk och skadefri!

Gick väl sådär, rallylydnad har vi tävlat med goda resultat i alla fall! :D MH:t fick vi skippa eftersom han blev halt precis innan. Siktar på mentaltest 2016 eller 2017 istället. Viltspårandet har vi inte heller riktigt hunnit träna tillräckligt ännu, så proven ligger i framtiden även där. Åtminstone har hunden varit ovanligt frisk i år, så jag är nöjd i det stora hela!

Ny uppdatering; Saker och ting blir inte alltid som man tänkt sig. Jag blev på smällen i juni, mådde piss hela juli, sov hela augusti och har väl precis kommit igång igen. Men hösten blir i ett annat tempo nu...

Sarek

*Uppflyttad till lydnad elit kommer inte starta
*Godkänd i lydnad elit
*Uppflyttad till elit spår gk i högre klass, en ynka 5:a istället för 0 ifrån ett uppflytt. Nytt försök 1:a november. Sedan tror jag att jag är för tjock för att tävla mer i år.
*Börja träna sök mer regelbundet uppfyllt med råge. Tränar 1-2 ggr/vecka fortfarande.
*Pinne i agility- + hoppklass 1 hmm varit ute på en träningstävling och det gick ju bra. Vinst i ena klassen och 2:a i andra. Anmäld till en inoff tävling i juni. Men vi måste träna lite mer om vi ska ha en chans på en pinne på en riktig tävling… Kommer nog inte kunna springa mer i höst...
*Ev någon mer utställning check! Utställd med excellent.

Rio
Rio var på g igen när han slet sönder sitt knä. Opererad i början på augusti och förväntas bli återställd i januari. Lagom tills jag kommer vara stor som ett hus… Vi siktar på hösten 2016 istället!
*Uppflyttad till elit spår
*Godkänd elit spår
*Ev uppflytt till lydnad elit
*Träna sök mer regelbundet
*SEUCH (har 1 cert)
*Men först och främst; bli fräsch i kroppen!

Lite uppdatering på oss, Sarek blev uppflyttad till elitspår så det målet blev i alla fall uppfyllt.

Rios rehab har gått över förväntan så nu är vi igång och tränar ganska bra! Två sökpass har han gjort, förvisso bara 3 skick per gång. Men förutom att han är på figgarna lite så verkar han komma ihåg hur man gör. Igår började vi introducera fastrullen också, har nog väntat onödigt länge med det ;). Han köpte i alla fall konceptet så vi får kanske träna lite på lägreklassmomenten också så vi kan komma ut på en tävling i lägre sök nästa år. Han får inte krypa än, och vi tar det lite piano med häftiga belöningar, tvära stopp och vändningar. Så vi kan ju inte träna alla momenten i högre. Men vi har kört lite framåtsändande och det minns han också. Så vi har nog inte så mycket att ta igen innan vi är färdiga för start i högre. Kommer vi bara runt spåret så borde det gå vägen :p

Jaha, såhär gick 2015 för oss jämfört med de mål som vi satte upp i december 2014.

Hanen (16 mån) ska göra några träningstävlingar i rally och sedan starta nybörjarklass på officiell tävling. Hoppas att det ska gå bra så vi kan flytta upp så småningom.

Nybörjar- och fortsättningsklass gick som tåget och var klara redan under våren. I avancerad klass fick vi en trögare start så det blev ett tiotal starter innan vi fick ihop våra tre godkända och RLD A.

Började också tävla Ly 1 med varierat resultat, har två förstapris men lyckades tyvärr inte ta LP1 efter att jag strulat till läggandet under gång och fått missförstånd vid några tävlingar.

QUOTE="Lejonelle, post: 16752680, member: 180"]Han ska mentaltestas i mars vilket ska bli intressant
[/QUOTE]

MH avklarat och gick bra. Har också gjort exteriördelen i korningen, planerar MT under 2016 när han mognat lite mer. Slyngelåldern har lugnat sig något.

Om det kommer snö hoppas jag det blir en del skidåkning och kanske med drag, och så ska det väl också bli lite agility som jag tror han skulle gilla.

Drag blev det inte särskilt mycket. Gick agilitykurs men tog det aldrig vidare eftersom lydnadstävlandet tog över.

Tiken (10 mån) ska gå anti-jaktkurs i januari och kanske hon också ska få göra några starter i rally under våren.

Blev hanen som gick den kursen istället eftersom tikens löp krånglade, hon har haft UVI två gånger och haft tävlingskarens pga det men ändå hunnit med att ta RLD N och RLD F samt ett första pris i Ly1.

Vi fortsätter i vår träningsgrupp med inriktning på appellklass och få se om det går att få fason på någonting och komma till start. Miljöträning och allt annat som hör till när man är ung, som röntgen och MH.

Röntgen gick bra men MH fick vi vänta med eftersom jag bestämde att kastrera henne pga de struliga löpen. Men nu är det klart och det ska bli MH i början av året.

Känns ändå rätt roligt att vi uppnådde såpass många av våra mål. Ny tråd behövs för målen för 2016!!

1411093.jpg

Från vänster till höger, tävlingsplanerna för 2015:

Smalis (snart 5 år): Plocka sista agilitypinnen i klass 1 så han kan gå upp i klass 2 resten av säsongen (har 6 pinnar i hoppklass 1 men vi flyttar inte upp honom förns han är klar i agilityn också)

Pu (6 månader): MH och röntgen.

Boss (1 år): MH, BPH, officiell agilitydebut under hösten 2015

Lyxa (5,5 år): Kvala till bruks-SM (spår, ligger just nu på 15 plats och 30 ekipage som kvalar, behöver ett resultat runt 600 till för att vara "säker") samt kvala till lydnads-SM (just nu på plats 76 av 50 som kvalar, så vi behöver ett par bra resultat till). Satsa på att bli Årets Lydnadsaussie för 3: dje året i rad och Årets Bruksaussie för 2:a året i rad (och försöka försvara vår distriktsmästartitel i lydnad :D ). Hoppas på att komma ut i en lägrerapport under året, och ett par CERT till i elitspår är nog inte en omöjlighet om vår form håller i sig :).

Barney (snart 3 år): RLD N

Valparna (ja, Boss räknar jag fortfarande som valp trots att han är 1 år ;) ) sätter jag inga större tävlingsplaner för, utan vi tar det när de känns mogna. Boss kommer träna vidare på agility, lydnad, viltspår och bruksspår. Pu ska träna lydnad, upplet, sök, rapport, spår och kanske lite, lite agility.

Ser fram emot 2015 med min flock :) .

Då har vi avklarat sista tävlingen för i år och kan sammanfatta allt!

Smalis: Japp, de tog sista uppflyttningspinnen (plus två extra agilitypinnar ;) ) och blev uppflyttade till klass 2! De har gjort många hindernollade lopp (tyvärr ofta med mer eller mindre tidsfel) och ett par helnollade lopp i klass 2, men inga pinnar än :).

Pu: Hon har gjort mer än jag planerade och förväntade mig :love:. Förutom genomfört MH utan kvarstående rädslor och med 1:a på skott och röntgen med bästa resultat (A/0) så har hon även blivit uppflyttad till lägreklass spår samt debuterat lydnadsklass 1 med ett fint 2:a pris på 156 poäng med ett nollat läggande. Hon blev en tävlingshund lite tidigare än jag trott ;) !

Boss: Han gjorde supertrevliga och roliga MH och BPH (MH beskrivaren undrade om hon kunde få köpa honom för att han var så fräck :D ), och har debuterat officiellt i agilityn! Inga nollade lopp, men ett par nära chanser, plus ett gäng helgalna lopp som gjort honom till en viral succe med nära 5000 tittar på YouTube... ;).

Lyxa:
  • Kvalade till och startade på Bruks-SM (tyvärr hittade hon inte spåret i tid så vi fick inte göra lydnaden...)
  • Kvalade till och startade på Lydnads-SM (25 plats av 50 startande)
  • Tävlade 5 elitspår (exl Bruks-SM) och tog 5 cert
  • Tävlade 15 elitlydnader och tog 13 1:a pris (ett på rankingtävling), ett 2:a pris (på SM) och ett 3:e pris (rankingtävling)
  • Nollade 2 agilitylopp, dock utanför pinnplats
Ett GOTT tävlingsår med bästa Lyxa :love:

Barney: Har bara varit sällskaps - och myshund :heart

Då tar vi en sista avstämning då.

Lagotton

Vill bara att hon ska må bra så länge som möjligt och finnas med ett tag till. Allt beror på hur fort hennes njurar försämras :(Hon är med fortfarande och har lyckats med bragden att ta RLD N (med 96 poäng och klassvinst dessutom :D). Fortsätter träna rallylydnad och nosework, hon har inga planer på att pensionera sig och har inte förstått hur sjuk hon egentligen är. Dock försämras njurarna hela tiden, men så länge hon är som hon är nu så får hon hänga med.
Tillägg december: hon har även klarat doftprov i nosework och damen har inga planer på att bli pensionär. Hon vill jobba! :D

Labradoren
Ska kämpa för att få honom att komma överens med sina hormoner som svallar hit och dit :p Eh...ja det går sådär....
Tillägg december: det bidde en kemisk kastrering i januari och en kirurgisk sådan i mars, vilket gett en hund som inte fastnar totalt i tikdofter utan faktiskt kan ha kul och träna på promenaderna.

Komma igång mer med personspår och apportering. Inte alls tränat, däremot har vi börjat träna rallylydnad och nosework
Och att han får fortsätta vara glad och frisk. Än så länge har han varit det, sånär som på ett hotspot efter blodgivning (där fick man för att man skulle vara snäll) och öroninfektion

Jag själv
Hoppas bli gravid med fästmannen och att det ska leda till ett friskt välmående barn (och att jag också mår ok). Jo, det lyckades vi med men har samtidigt upplevt mitt första (och enda hoppas jag) missfall så jag mår grymt dåligt psykiskt så det där med lugn och ro i önskan nedan går sådär....
Vill ha lugn och ro efter detta grymt jobbiga år.
Hoppas även jag fortsätter trivas på jobbet som jag började på i augusti. Det gör jag i alla fall :up:
Tillägg december: mår fortsatt dåligt och är sjukskriven på 75%, dock trivs jag fortfarande på jobbet så det är alltid nåt :p

Det gick överhuvudtaget inte som jag hoppades :( .
Jag har inte tävlat med Nikka, dock är hon fullt återställd från sin skada och det är förstås det viktigaste. Vi lär få börja om från början med hennes träning, inte för att hon glömt allt men vi är tillbaks på ruta 1 när det gäller gnäll och brist på fokusering.
Det är dock petitesser, det tunga är att jag förlorade både Skroffan och Posh, med knappt tre månaders mellanrum.
Det är först nu, efter fyra månader, som jag börjar inse att Skroffan faktiskt är BORTA, att min fantastiska överlevarhund till slut inte klarade det längre.
Lite ironiskt så blev både Skroffan och Posh 7 år och 5 månader, alldeles för ungt :cry:.
Det är otroligt tomt med bara Nikka här hemma även om jag givetvis är innerligt glad att jag har henne :heart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka