Planer för 2015?

Ja nu är valp lite drygt 8 månader och imorse trampade vi inte i någon kisspöl:D
Rumsrenheten får väl räknas som avklarad, det var lite förvirrande när vi började använda balkongen bara:angel:
Valpkurs 1 & 2 är nästan klara två tillfällen kvar, vi skulle egentligen gått "Från valp till stjärna" nu under våren men det var bara jag som anmälde mig:(. Nu har vi istället anmält till en "Med sikte på 1:an" kurs under sommar/höst. Så framåt vintern kaaaanske det blir start i lydnadsklass 1.
Annars är vi fortfarande förälskade i vår lilla valp! Hon är en fantastisk personlighet, ständigt nya upptåg. Husse skulle ju INTE ha hunden i soffa eller säng, nu hittar jag dem ofta mysandes tillsammans både i soffan och sängen :p
Hon älskar även att träna även om det är lite jobbigt i hjärnan nu när hon blivit mer medveten om hur stor och spännande världen är:angel: Jag försöker lägga lite grunder för både agility, lydnad, rallylydnad och rallymix. Vi hoppar upp på saker, balanserar, går både på höger och vänster sida, tränar nos- och tasstarget, bakdelskontroll m.m.
Kanske blir det även en blodspårskurs i sommar om jag får ihop det med jobb. Annars tar vi det längre fram, måste ju inte hinna prova allt innan hon fyllt ett år:D
Planerar ju också PBH till hösten tillsammans med uppfödarens kullsyster:up:

Mitt absolut största mål är att få ro och harmoni i flocken och träna på hundmöten. Så det kommer jag sätta mest krut på. Men vill ju ha några roligare målsättningar också, så här kommer dom!

Russel (2 år i sommar)

- officiell start i rallylydnad under sommaren/senast på corgimästerskapet i höst
- innan dess några starter på träningstävling
- gå minst ett prov i viltspår
- ev. MH till hösten
- hållas frisk och skadefri!

Catch (4 år)
- träna in dom sista agilityhindrena så att dom sitter (slalom, vippbrädan)
- starta minst träningstävling i agility i sommar, kanske också officiell
- träna inför start i viltspår, få till ett större självförtroende i spårandet
- ställa ut några gånger
- fortsätta träna lydnad

Usch, vad tråkigt att stämma av för min del. Kvar i flocken finns endast Russel, så ro och harmoni fick jag ju men inte så som jag hade hoppats.. Catch lämnade ett stort tomrum i hjärtat efter sig.

Russel har iallafall växt till sig och blivit en riktigt trevlig pys! Blir två år om en månad och börjar äntligen kännas lite vuxen i huvudet. Vi fokuserar mest på rallylydnaden just nu och ska göra vår första start i inofficiell om en vecka. Vi hade fått plats på MH i april men han passade på och skadade sig, så vi siktar på det till hösten istället. Viltspåret ligger vi också efter med, ska försöka träna i sommar så kanske det blir start i höst om han verkar redo. :)

Halvårsuppdatering: Inser att jag måste börja ligga i lite om vi ska komma i närheten av våra mål!

Sarek

*Uppflyttad till lydnad elit knappt tränat någon lydnad...
*Godkänd i lydnad elit
*Uppflyttad till elit spår i alla fall anmäld till en hkl i augusti. Hur det går återstår att se!
*Börja träna sök mer regelbundet uppfyllt med råge. Tränar 1-2 ggr/vecka
*Pinne i agility- + hoppklass 1 hmm varit ute på en träningstävling och det gick ju bra. Vinst i ena klassen och 2:a i andra. Anmäld till en inoff tävling i juni. Men vi måste träna lite mer om vi ska ha en chans på en pinne på en riktig tävling...
*Ev någon mer utställning check! Utställd med excellent.

Rio
Rios krångel med kroppen har dragit ut på tiden. Han är i alla fall friskförklarad nu och håller på att bygga upp kroppen igen. Dock är det 6 mån karens på hormonerna som han tagit mot prostatan så det blir tävling tidigast i höst, förutsatt att vi inte stöter på fler problem.
*Uppflyttad till elit spår
*Godkänd elit spår
*Ev uppflytt till lydnad elit
*Träna sök mer regelbundet
*SEUCH (har 1 cert)
*Men först och främst; bli fräsch i kroppen!

Sent kommer planerna här också.
BH-prov på den yngsta under hösten.
En IPO3:a på en äldsta också under hösten. Sen avsluta året med en parning på henne.
Där emellan vanlig vardag med träningar och helgvandringar. Dags att börja planera nästa års parning också med att leta hane. En tik vi inte använt innan så det ska bli spännande :)

Vi har inte alls fått till träning som planerat, men nu hoppas jag att det ska vända lite!

ILA (5,5 år)
  • Fortsätta jobba mot balanserad energi, särskilt på tävling - har väl inte nått så långt här, vinterns kastrering och all vila har snarare gjort att det gått bakåt..
  • Tävlingsträna mycket! - inte en enda gång hittills men den här tråden gjorde att jag bokade in tillfällen!
  • Starta i lydnadsklass 3 - Planerar start
  • Starta i lägre klass spår - har utsett en tävling vi siktar mot
  • Starta i lägre klass sök - har utsett en tävling vi siktar mot
ELVIS (snart 12 månader)
  • Utveckla fina grundfärdigheter - Pågår iallafall
  • Bygga positiva erfarenheter på tävlingsträning - Inte tävlingstränat något alls, borde vi dock göra trots att han inte har så mycket moment!
  • Lära känna varandra i tävlingssituationen och få mer info om starka och svaga sidor - Inte gjort alls
  • Starta i lydnadsklass 1 - Känns långt bort just nu, men vi får se vad som händer under sommaren och tidig höst. Jag känner dock ingen stress alls, det tar den tid det tar!

Uppdatering:

Dahlia
  • Få många härliga små valpar! Fyra stycken juveler blev det som verkat ärvt hennes stabila käcka mentalitet och som blivit riktigt snygga
  • Start i apellklass spår Tror tyvärr inte att vi kommer att komma så långt. Har inte satt igång med träningen ännu då hon endast varit hemma 3 veckor och vi inte fick någon plats på brukslydnadskursen :(
  • Lära sig slalom (agility) ej påbörjat ännu men ska väl inte vara omöjligt att klara!
  • Start i Rallylydnad avancerad klass detta är det mål som ligger närmast i tiden som jag vet att vi kommer att klara. Dock blir inte första starten förrän i augusti på grund utav dåligt med tävlingar i närheten. Skulle faktiskt vilja uppdatera målet till ett RLD N

Winzi
  • SEUCH (måste vänta in 2-årsdagen för sista certet) nästa utställning blir i Juli. Har hunnit med en efter två årsdagen som gick okej men inget cert.
  • Gå agilitykurs det har vi gjort och det föll damen verkligen i smaken!
  • Godkänd anlagsprov viltspår senaste träningsspåret gick klockrent, om nästa gör det med anmäler jag henne!
  • Start i rallylydnad, evtl agility osäker på om vi kommer komma till start faktiskt. Behöver träna massor och vill satsa mer på Dahlia då hon är mer tävlingshund än Winzi faktiskt
  • Lägger till ett mål: Gå MH Vi har fått en plats men då damen kanske löper då behöver vi evtl flytta till sensommar/höst

Vad säger ni, är det dags att damma av tråden och göra en halvårsavstämning av 2015 års mål? Korrigera kursen och sätta nya mål?

Jaha nu är det dags att stämma av igen tycker jag. Sist var i maj.

För mig ser det ut såhär:

Hane (2 år)
Rally:
RLD N, RLD F check. Mål för hösten: att klara RLD A i år.
Läge: det har gått bort en hel del tävlingar pga illa tajmade småkrämpor men har i alla fall ett godkänt resultat i avancerad klass. Behöver två till och är anmäld på några tävlingar framöver.
Missar vi dem finns två tänkbara tävlingar innan året är slut. Förhoppningsvis debut i mästarklass i början av nästa år.

Lydnad: Mål för hösten: att klara LP1.
Läge: Har två förstapris i klass 1, behöver bara ett till. Är anmäld på en tävling och har en i reserv om vi skulle missa. Prioriterar rallyn så det blir nog ingen start i klass 2 i år.

Övrigt: Hade planer att starta agility men bestämde mig för att det var tillräckligt att tävla i två sporter med två hundar.

Tiken 18 mån
Rally
: RLD N check. Mål för hösten: att klara RLD F.
Läge: Fortsättningsklassen har inte gått som på räls, 8:ans frestelser har frestat lite för bra så vi fick ta timeout och träna lite mer. Nu känner vi oss redo och hoppas det ska gå bättre.

Lydnad: Har ett förstapris i klass 1. Kanske det blir någon start till i höst. Men jag vill inte sätta ett tydligt mål att klara LP1, det blir som det blir.

Övrigt: Har inte gjort MH än, har velat vänta lite. Så det återstår att göra. Den här flickan borde få använda näsan mer, så eventuellt satsar vi på brukset nästa år.

Dahlia, 3 år
  • Start i apellklass spår framflyttat till nästa år. Precis börjat inlärning av framförgående och inte börjat med budföringen ännu
  • Lära sig slalom (agility) vi kämpar på men träning blir alldeles för sällan
  • RLD A startat en gång i avancerad klass som gick över förväntan, dock gjorde matte denna gången fel så vi hamnade på 1 poäng för lite för godkänt. Vi fortsätter med rallyn nästa år och har tävlingspaus under vintern men fortsätter träning
Winzi 2 år
  • SEUCH två utställningar kvar detta år, endast ett cert behövs men då konkurrensen är stenhård tvivlar jag på att det kommer ske i år
  • Gått MH - check!
  • Start i rallylydnad -check med bravur! Nu har vi en till tävling inplanerad bara för att det gick så himla bra. Om den också går vägen ska jag försöka få RLD N med henne
  • Godkänt anlagsprov - check! Nu tränar vi inför öppen klassen som jag planerar starta nästa vår

Sent omsider kommer mina planer för 2015:
Godkänt mentaltest.
Starta appellklass i sök eller spår, (och bli uppflyttad!).
LP2.

Vi har klarat av det första målet, och hunden har numera titeln Korad. Inga tävlande hittills i år, men i höst ska vi starta både bruks och lydnad.
Sen sist har vi startat appellklass sök och blivit uppflyttade, och fått ett förstapris i lydnadsklass 2, så det känns som målet är inom räckhåll. Men jag känner mig lite mätt och less på lydnadsträning. Om lusten kommer tillbaka ska vi tävla några lydnadstvåor.

Då ska vi se vad vi uppnåt för mål....

Lagotton

Vill bara att hon ska må bra så länge som möjligt och finnas med ett tag till. Allt beror på hur fort hennes njurar försämras :( Hon är med fortfarande och har lyckats med bragden att ta RLD N (med 96 poäng och klassvinst dessutom :D). Fortsätter träna rallylydnad och nosework, hon har inga planer på att pensionera sig och har inte förstått hur sjuk hon egentligen är. Dock försämras njurarna hela tiden, men så länge hon är som hon är nu så får hon hänga med.

Labradoren
Ska kämpa för att få honom att komma överens med sina hormoner som svallar hit och dit :p Eh...ja det går sådär....
Komma igång mer med personspår och apportering. Inte alls tränat, däremot har vi börjat träna rallylydnad och nosework
Och att han får fortsätta vara glad och frisk. Än så länge har han varit det, sånär som på ett hotspot efter blodgivning (där fick man för att man skulle vara snäll) och öroninfektion

Jag själv
Hoppas bli gravid med fästmannen och att det ska leda till ett friskt välmående barn (och att jag också mår ok). Jo, det lyckades vi med men har samtidigt upplevt mitt första (och enda hoppas jag) missfall så jag mår grymt dåligt psykiskt så det där med lugn och ro i önskan nedan går sådär....
Vill ha lugn och ro efter detta grymt jobbiga år.
Hoppas även jag fortsätter trivas på jobbet som jag började på i augusti. Det gör jag i alla fall :up:

1411093.jpg

Från vänster till höger, tävlingsplanerna för 2015:

Smalis (snart 5 år): Plocka sista agilitypinnen i klass 1 så han kan gå upp i klass 2 resten av säsongen (har 6 pinnar i hoppklass 1 men vi flyttar inte upp honom förns han är klar i agilityn också)

Pu (6 månader): MH och röntgen.

Boss (1 år): MH, BPH, officiell agilitydebut under hösten 2015

Lyxa (5,5 år): Kvala till bruks-SM (spår, ligger just nu på 15 plats och 30 ekipage som kvalar, behöver ett resultat runt 600 till för att vara "säker") samt kvala till lydnads-SM (just nu på plats 76 av 50 som kvalar, så vi behöver ett par bra resultat till). Satsa på att bli Årets Lydnadsaussie för 3: dje året i rad och Årets Bruksaussie för 2:a året i rad (och försöka försvara vår distriktsmästartitel i lydnad :D ). Hoppas på att komma ut i en lägrerapport under året, och ett par CERT till i elitspår är nog inte en omöjlighet om vår form håller i sig :).

Barney (snart 3 år): RLD N

Valparna (ja, Boss räknar jag fortfarande som valp trots att han är 1 år ;) ) sätter jag inga större tävlingsplaner för, utan vi tar det när de känns mogna. Boss kommer träna vidare på agility, lydnad, viltspår och bruksspår. Pu ska träna lydnad, upplet, sök, rapport, spår och kanske lite, lite agility.

Ser fram emot 2015 med min flock :) .

Uppdatering från oss då :D!

Smalis tävlar vidare i klass 2, han och Andreas har flera nollade lopp i både hopp och agility, men tyvärr alltid utanför pinnplats. Inte lätt för en fyrkantig DS att hålla samma tempo som shelties och BCs eller kelpies som också tävlar i medium.... :p! Men de kämpar på för att slipa till sekundrarna här och där :up:!

Pu har gjort MH med bl.a 1:a på skott och utan några kvarstående rädslor, blivit röntgad med bästa betyg (A/0) och är nu anmäld till KM i lkl 1 och sin officiella bruksdebut med en appellspårsstart i oktober :nailbiting:!!

Boss gjorde ett asball och bra MH och visade på massa leklust/kamp, inga kvarstående rädslor och totalt skottfast! Han är anmäld till BPH i oktober och har tävlat agility ett gäng gånger (nästan nollat ett par gånger, spöat upp hindren ett gäng gånger med nästan 4000 visningar på YouTube :D)

Lyxa tävlade lydnads-SM med en 25:e plats trots två grova missar, och fick ett snöpligt slut på bruks-SM då hon för första gången i sitt liv inte hittade spåret i rutan på de tre minutrar man har.... Och då får man ju inte tävla vidare. Vi gick spåret utom tävlan och hon fick full pott på det. Chansen att försvara RM-titlarna missade vi pga löp :cool:. Dock har vi plockat vårt 10:e cert i spår och satte 598.5 poäng trots ett nollat framåtsändande :up:! Ny tävling 26/9!

Barney fortsätter vara sällskapshund till största del ;)!

Ny uppdatering; Saker och ting blir inte alltid som man tänkt sig. Jag blev på smällen i juni, mådde piss hela juli, sov hela augusti och har väl precis kommit igång igen. Men hösten blir i ett annat tempo nu...

Sarek

*Uppflyttad till lydnad elit kommer inte starta
*Godkänd i lydnad elit
*Uppflyttad till elit spår gk i högre klass, en ynka 5:a istället för 0 ifrån ett uppflytt. Nytt försök 1:a november. Sedan tror jag att jag är för tjock för att tävla mer i år.
*Börja träna sök mer regelbundet uppfyllt med råge. Tränar 1-2 ggr/vecka fortfarande.
*Pinne i agility- + hoppklass 1 hmm varit ute på en träningstävling och det gick ju bra. Vinst i ena klassen och 2:a i andra. Anmäld till en inoff tävling i juni. Men vi måste träna lite mer om vi ska ha en chans på en pinne på en riktig tävling… Kommer nog inte kunna springa mer i höst...
*Ev någon mer utställning check! Utställd med excellent.

Rio
Rio var på g igen när han slet sönder sitt knä. Opererad i början på augusti och förväntas bli återställd i januari. Lagom tills jag kommer vara stor som ett hus… Vi siktar på hösten 2016 istället!
*Uppflyttad till elit spår
*Godkänd elit spår
*Ev uppflytt till lydnad elit
*Träna sök mer regelbundet
*SEUCH (har 1 cert)
*Men först och främst; bli fräsch i kroppen!

Nu har jag präntat ner målen för 2015!

Ebun, RR 5år

Tror att vi mest kommer att fortsätta träna lydnad för skoj skull, lite när vädret tillåter och andan faller på.

Spåra kommer vi absolut fortsätta med som aktivering. Tror inte det blir någon start i appellen men det finns någon tävling som passar och vi hinner fräscha upp lydnaden så kanske

I övrigt ska jag försöka fortsätta öka upp fysträningen nästa år. Självklart hoppas jag även på att hon får fortsätta vara frisk och hel!

Wissla, Kelpie 1,5år

Start i Lkl1 med 1:a pris
Lp1
Start i Lkl2

Vi går ut hårt redan om ett par veckor med en helgkurs där jag hoppas på att vi ska kunna komma tillrätta med framför allt Wisslas sinnesstämning på lydnadsplanen. Att vi ska få med oss bra verktyg att använda oss av vid träning och tävlingsträning.

I brukset sätter jag inte upp några tävlingsmål då vi nog inte kommer vara klara för start i appellen i år, varken i spår eller sök.
I söket ska vi träna vidare och utvecklas. Förhoppningsvis kan vi gå någon kurs i sök i år.
I spåret ska vi fortsätta befästa spårandet på hårt underlag innan vi tar det ut på vall eller skog. Vi ska också jobba vidare med hennes viltintresse.

Eventuellt åker vi på någon officiell utställning även i år. Det beror lite på hur hon utvecklas i kroppen.

I övrigt så ska även Wissla fystränas ordentligt. Det är framför allt med henne som jag kommer sätta igång med drag. Det lilla vi har påbörjat det i höst bara älskar hon! Även fröken vill jag givetvis ska hålla sig frisk och hel!

Sammanfattning såhär långt då:

Ebun har inte tävlat alls, hon spårar mycket men nån lydnadsträning blir det sällan. Mer än lite konster då och då för att hon också ska få lite godsaker.

Wissla har lyckats samla på sig 3 1:a pris i Lkl 1 och således Lp1. Tror inte det blir någon start i Lkl 2 i år mer än inofficiellt på KM om ett par veckor.
I brukset har vi faktiskt, mot alla odds, kommit till start i appellen i spåret. Ett godkänt resultat och förra helgen blev det uppflyttning! Hoppas faktiskt på start i lägre sent i höst.
Sök tränar vi mest sporadiskt då andan faller på.

Coolt nog så har jag bara tre poäng kvar till kvalgränsen, vi har verkligen gjort slag i saken och tävlat så mycket det bara gått under maj. Imorgon åker jag till Kungsbacka för två tävlingsdagar och på Onsdag blir det Uppsala för sista poängchansen före kvaltidens slut. Jag leker med tanken på att vi kan klämma till minst en topp sju-placering på nån av de tre tävlingarna, så vi klarar gränsen... Men chansen är rätt liten.

Frodo går bra, Boss jobbar som kurshund och valpen vallar. Och hon kan sitt! ;)
Det blev bara 8 av 10 nödvändiga kvalpoäng till kvarts-SM 2015, men jag blev tävlingsbiten så kör vidare under hösten och njuter av att vi utvecklas.

Och ja just det, ny förfrågan från en fin tik, så det blir parning på hennes nästa löp. MiniFridolfs!

Kan lägga upp planer för resten av året då, något mer med tidigare planer blir det inte, fast det blev ju en valp till mig! :p

Aysu:
Debut i rallylydnad.
Träna rallylydnad med sikte på att få bättre resultat på tävlingarna efter debuten.
LC-tävling i början av oktober. (Hoppas att hon placerar sig hyfsat iaf, men konditionen är inte alls på topp nu)
LC-KM i oktober. (Är med bara för att det är kul att se hur det är på ett KM)

Ebrah:
Växa så det knakar :D
Bli bättre på det där med rumsrenhet...
Leka massor och träna enklare trick.
Skvallerträna och underhålla inkallningen som just nu fungerar bra.
Inofficiell valputställning i november.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka