Planer för 2015?

Årets mål:
Förhoppningsvis är Eijdih dräktig, fyra veckor sedan parning nu. Vi får se.
Har inte tänkt ställa ut Alva speciellt mycket (eller alls, får se när skägget växer ut igen... :) ) i år, men kommer nog att vara hjälp-handler till "min" uppfödares hundar.
Tänkte åka på Europa-utställningen i Oslo, men vet inte om det blir med eller utan hund än.
Ska gå minst två kurser med Alva (tänkte mig någon klicker-kurs och kanske någon nosövningskurs), och en valpkurs om det blir någon valp.

Vi ska starta lydnads ettan och appell spår nån gång under året, tanken är nu i vår nångång :)

Rally och agility håller vi fortfarande på med också, en uppflytt till avancerad hade inte varit fel heller men manska ju ha råd också.

SSkotträdslan ska jag ge mig fan på att träna bort eller åtminstone lindra tills nästa nyår, hon har stått ut med den alldeles för länge. Den är förvärvad så jag är säker på att det går. Blir hon av med den kanske vi går Bph också, tvivlar på att vi kommer upp i lägre men är ju kul om möjligheten för start finns.

Matte håller faktiskt redan på att utbilda sig till instruktör under panikartad förtjusning :p så att hålla en kurs till hösten som deltagarna tycker om blir nog också. Instruktör i allmänlydnad börjar jag nog med tillsammans med min klubbkamrat så kan jag ev gå vidare med rallyn senare :)

Plexus:
Att bli tryggare, kanske bli bättre på fria följet så vi kan göra ett BH prov (trots att vi inte tränar IPO)
Se om han kan lära sig kampa med folk han inte känner.

Sen tänker jag ju utöka flocken med en valp, och det verkar lovande på den fronten.

Vi har kurser och roliga saker inplanerade, och så har jag funderat över årets mål:

ILA (5 år)
  • Fortsätta jobba mot balanserad energi, särskilt på tävling
  • Tävlingsträna mycket!
  • Starta i lydnadsklass 3
  • Starta i lägre klass spår
  • Starta i lägre klass sök
ELVIS (6 månader)
  • Utveckla fina grundfärdigheter
  • Bygga positiva erfarenheter på tävlingsträning
  • Lära känna varandra i tävlingssituationen och få mer info om starka och svaga sidor
  • Starta i lydnadsklass 1
Ser fram emot året!

2015 mål:

Ferras (5,5 år)
◾️Frisk och glad
◾️sjukgymnastik
◾️försöka bli av med rimadylen
◾️i så fall ta RLD N- titeln

Kiri (7 mån)
◾️MH
◾️röntgen
◾️Start LK1
◾️ start apellspår
◾️Vara med på U-SM i augusti
◾️starta upp dragträningen

självklart ha kul på vägen:D

Nu har jag präntat ner målen för 2015!

Ebun, RR 5år

Tror att vi mest kommer att fortsätta träna lydnad för skoj skull, lite när vädret tillåter och andan faller på.

Spåra kommer vi absolut fortsätta med som aktivering. Tror inte det blir någon start i appellen men det finns någon tävling som passar och vi hinner fräscha upp lydnaden så kanske

I övrigt ska jag försöka fortsätta öka upp fysträningen nästa år. Självklart hoppas jag även på att hon får fortsätta vara frisk och hel!

Wissla, Kelpie 1,5år

Start i Lkl1 med 1:a pris
Lp1
Start i Lkl2

Vi går ut hårt redan om ett par veckor med en helgkurs där jag hoppas på att vi ska kunna komma tillrätta med framför allt Wisslas sinnesstämning på lydnadsplanen. Att vi ska få med oss bra verktyg att använda oss av vid träning och tävlingsträning.

I brukset sätter jag inte upp några tävlingsmål då vi nog inte kommer vara klara för start i appellen i år, varken i spår eller sök.
I söket ska vi träna vidare och utvecklas. Förhoppningsvis kan vi gå någon kurs i sök i år.
I spåret ska vi fortsätta befästa spårandet på hårt underlag innan vi tar det ut på vall eller skog. Vi ska också jobba vidare med hennes viltintresse.

Eventuellt åker vi på någon officiell utställning även i år. Det beror lite på hur hon utvecklas i kroppen.

I övrigt så ska även Wissla fystränas ordentligt. Det är framför allt med henne som jag kommer sätta igång med drag. Det lilla vi har påbörjat det i höst bara älskar hon! Även fröken vill jag givetvis ska hålla sig frisk och hel!

Vilka ambitiösa planer och mål alla har här inne! Det är verkligen imponerande :)

Jag och Svansson har inga fler planer/mål än att han ska vara glad och få må bra. Vi kommer vara med på vår årliga retriever-helg och jag ska se om vi kan hitta någon rolig kurs i nosework, men mer än så är inte så troligt att vi kommer iväg på.

@Miao
Hur har det gått för dig med din uppfödning? Inga valpplaner under året? :)

@Miao
Hur har det gått för dig med din uppfödning? Inga valpplaner under året? :)

Tyvärr så fick jag ställa in alla planer på avel på Lyxa, då hennes ena bror i februari drabbades av epilepsi :(. Förskräckligt och hemskt främst för den stackars hunden och hans ägare, men också jättetråkigt för mig och Lyxas uppfödare som bägge planerade att avla vidare på våra tikar. Nu är ju alla syskonen helt uteslutna ur aveln, epilepsi är

Tur i oturen var ju att jag redan innan detta hände hade beslutat att skjuta på parningen ett år (till hösten/vintern 2014) för att jag ville satsa på träning/tävling under hela 2014 när vi började få ett sånt flow. Hade jag inte beslutat det, så hade jag suttit med precis leveransklara eller precis levererade valpar när detta hände.

Så tyvärr blir det aldrig några Lyxavalpar (eller valpar från Lyxasyskon), vilket känns enormt tråkigt. Men givetvis är det ju värre för Lyxas bror och hans ägare :( .

Tyvärr så fick jag ställa in alla planer på avel på Lyxa, då hennes ena bror i februari drabbades av epilepsi :(. Förskräckligt och hemskt främst för den stackars hunden och hans ägare, men också jättetråkigt för mig och Lyxas uppfödare som bägge planerade att avla vidare på våra tikar. Nu är ju alla syskonen helt uteslutna ur aveln, epilepsi är

Tur i oturen var ju att jag redan innan detta hände hade beslutat att skjuta på parningen ett år (till hösten/vintern 2014) för att jag ville satsa på träning/tävling under hela 2014 när vi började få ett sånt flow. Hade jag inte beslutat det, så hade jag suttit med precis leveransklara eller precis levererade valpar när detta hände.

Så tyvärr blir det aldrig några Lyxavalpar (eller valpar från Lyxasyskon), vilket känns enormt tråkigt. Men givetvis är det ju värre för Lyxas bror och hans ägare :( .

Det är så fruktansvärt tråkigt:( Avelsplanerna på Fridolfs tilltänkta tik har också strukits då hennes kullsyster fått ep.

Vårt avelsråd är dock så krassa att de säger att syskon till ep-hundar inte ska plockas ur avel per automatik- då finns nämligen risken att vi inte har nån ras kvar om 50 år... :crazy: Däremot uppmanas man att inte korsa linjer eller dubbla linjer med kända bärare. På valpförmedlingen nu har hälften av kullarna minst en känd bärare, ofta två, bara nån generation bakåt. Skrämmande tycker jag...

Vet själv inte vad jag ska tro om det egentligen, för mig känns det så ologiskt att ep skulle vara enkel recessiv nedärvning. Vad jag vet finns det inte ens säkra sätt att avgöra om det är ep eller om det "bara" är kramper av andra skäl? Det är så otroligt stora skillnader på symptomen på de olika fallen.

@Miao
Åh vilken himla himla otur, både för ägaren och er med syskon :(

Men verkligen vettigt och ansvarsfullt av er att inte avla vidare!

Har du några planer på att avla på din andra Aussie? :)

Det är så fruktansvärt tråkigt:( Avelsplanerna på Fridolfs tilltänkta tik har också strukits då hennes kullsyster fått ep.

Vårt avelsråd är dock så krassa att de säger att syskon till ep-hundar inte ska plockas ur avel per automatik- då finns nämligen risken att vi inte har nån ras kvar om 50 år... :crazy: Däremot uppmanas man att inte korsa linjer eller dubbla linjer med kända bärare. På valpförmedlingen nu har hälften av kullarna minst en känd bärare, ofta två, bara nån generation bakåt. Skrämmande tycker jag...

Vet själv inte vad jag ska tro om det egentligen, för mig känns det så ologiskt att ep skulle vara enkel recessiv nedärvning. Vad jag vet finns det inte ens säkra sätt att avgöra om det är ep eller om det "bara" är kramper av andra skäl? Det är så otroligt stora skillnader på symptomen på de olika fallen.

Jag har hört det resonemanget med bland aussies (och även när jag pratat med uppfödare av andra bruksraser), att man inte ska ta syskon ur avel per automatik. Jag förstår hur de tänker, men personligen skulle jag aldrig våga chansa på avel med (hel)syskon, för mig känns det alldeles för nära. Men visst är det svårt och komplext, särskilt när man inte har den totala arvsgången klarlagd.

Är EP så utbrett bland BC att man anser att man "behöver" ta syskon till EP-drabbade i avel för att inte tappa rasen/hela linjer alltså? Jag är rätt dåligt insatt i BC-aveln :o.

@Miao
Åh vilken himla himla otur, både för ägaren och er med syskon :(

Men verkligen vettigt och ansvarsfullt av er att inte avla vidare!

Har du några planer på att avla på din andra Aussie? :)

Har inga tankar om avel än så länge på Pu, hon är ju bara 6,5 månader så det är mycket som ska till att utvärderas på henne och hennes kullsyskon innan ens det basala är kollat och klart :) . Sen så är ju tanken att hon primärt ska vara min nya tävlingshund, inte avelshund.

Men man ska ju aldrig säga aldrig :p...! Hon är ju från friska, sunda, trevliga och arbetsvilliga linjer som jag gillar väldigt mycket, med många släktingar som även tävlar med goda resultat i allt möjligt och som sagt är sunda och trevliga, så det grundläggande finns ju absolut :) .

Jag har hört det resonemanget med bland aussies (och även när jag pratat med uppfödare av andra bruksraser), att man inte ska ta syskon ur avel per automatik. Jag förstår hur de tänker, men personligen skulle jag aldrig våga chansa på avel med (hel)syskon, för mig känns det alldeles för nära. Men visst är det svårt och komplext, särskilt när man inte har den totala arvsgången klarlagd.

Är EP så utbrett bland BC att man anser att man "behöver" ta syskon till EP-drabbade i avel för att inte tappa rasen/hela linjer alltså? Jag är rätt dåligt insatt i BC-aveln :o.

Svårt att få fram info om hur utbrett det faktiskt är, det pratas mycket om det men AR har bara fått knappt 70 inrapporterade hundar som står på listan. Mörkertalet lär vara stort, men inte SÅ stort. Tror mest de är rädda för att det ska dyka upp annan skit om de nu utesluter en massa fina halvsyskon och på så vis minskar avelsbasen rejält. Nya matadorer kanske kommer med andra sjukdomar...(PRA tex, där misstänkta bärare i Norge används massor i avel...)

Jag är inte helt emot idén att avla på syskon, men klart fundersam...

Svårt att få fram info om hur utbrett det faktiskt är, det pratas mycket om det men AR har bara fått knappt 70 inrapporterade hundar som står på listan. Mörkertalet lär vara stort, men inte SÅ stort. Tror mest de är rädda för att det ska dyka upp annan skit om de nu utesluter en massa fina halvsyskon och på så vis minskar avelsbasen rejält. Nya matadorer kanske kommer med andra sjukdomar...(PRA tex, där misstänkta bärare i Norge används massor i avel...)

Jag är inte helt emot idén att avla på syskon, men klart fundersam...

Avel är ju hela tiden ett vågspel, vad kan man släppa igenom, vad måste man sätta stopp för? Hur nära får ett "fel" finnas och hur grovt måste det vara för att avelsdjuret ska vara utestlutet? Vad kan man se genom fingrarna med och vad är ett absolut no no? Till slut blir det ju bara som ett jävla lotteri ändå, hur noga man än är! Fast jag ser ändå alltid hellre att man tar en kalkylerad risk på den information som finns, än att bara "avla i blindo" med devisen att det man inte vet om finns inte...

Vår rasklubb har också fått en officiell lista på EP, vilket gör avelsarbetet ett uns lättare just på den fronten. Men sen är det ju alltid det där mörkerantalet man måste tänka på.... Det är fan att EP är så komplext och mångsidigt, det hade varit så fantastiskt med ett DNA-prov om vem som är bärare och vem som inte är det, så hade man inte behövt missa massa potentiella avelsdjur.

Hanen (16 mån) ska göra några träningstävlingar i rally och sedan starta nybörjarklass på officiell tävling. Hoppas att det ska gå bra så vi kan flytta upp så småningom. Han ska mentaltestas i mars vilket ska bli intressant och så jobbar vi vidare med allting som har med slyngelåldern att göra.

Om det kommer snö hoppas jag det blir en del skidåkning och kanske med drag, och så ska det väl också bli lite agility som jag tror han skulle gilla.

Tiken (10 mån) ska gå anti-jaktkurs i januari och kanske hon också ska få göra några starter i rally under våren. Vi fortsätter i vår träningsgrupp med inriktning på appellklass och få se om det går att få fason på någonting och komma till start. Miljöträning och allt annat som hör till när man är ung, som röntgen och MH.

Vad säger ni, är det dags att damma av tråden och göra en halvårsavstämning av 2015 års mål? Korrigera kursen och sätta nya mål?

För min egen del är jag väldigt nöjd med hanen (21 mån nu) såhär långt.
Rallylydnaden har gått över förväntan och vi har erövrat både RLD N och RLD F. Det trodde jag väl aldrig i min vildaste fantasi att det skulle vara aktuellt att börja träna för avancerad klass redan i år! Agility har vi klarat av fortsättningskurs och i sommar planerar vi några starter i blåbärsklass. Något mer hinner vi nog inte. Vidare har vi upptäckt den skojiga tävlingslydnaden och startat en gång inoff och det gick såpass bra att jag siktar på att göra några starter i officiell i sommar. Så får vi se om det kan bli LP1 innan säsongen är slut. MH har vi gjort och det gick bra.

Med tiken (15 mån nu) har första löpet krånglat; startat och slutat flera gånger och när det väl kom igång slutade det aldrig och sen fick hon UVI. Så varken MH eller röntgen är gjort, och vi lyckades bara skrapa ihop ett godkänt resultat i rally innan vi pga pencillinbehandling fick ta timeout. När karenstiden är slut ska hon få starta både Rally och Ly 1 och målet är RLD F och LP1, om jag bara hinner. Hon ska också få lära sig agility grunder och kanske gå några träningstävlingar om det går bra.

Under sommaren ska det också bli tid att bara skrota och vara hund och kanske vandra litegrann. Till hösten har jag inte riktigt bestämt mig om jag ska satsa något på brukset, kanske det blir sökkurs till hösten och ett försök i appellklas, annars vet jag inte. Tiken ska troligen kastreras och då ska hanen lämnas bort en tid så det är lite svårt att göra planer i nuläget.

1411093.jpg

Från vänster till höger, tävlingsplanerna för 2015:

Smalis (snart 5 år): Plocka sista agilitypinnen i klass 1 så han kan gå upp i klass 2 resten av säsongen (har 6 pinnar i hoppklass 1 men vi flyttar inte upp honom förns han är klar i agilityn också)

Pu (6 månader): MH och röntgen.

Boss (1 år): MH, BPH, officiell agilitydebut under hösten 2015

Lyxa (5,5 år): Kvala till bruks-SM (spår, ligger just nu på 15 plats och 30 ekipage som kvalar, behöver ett resultat runt 600 till för att vara "säker") samt kvala till lydnads-SM (just nu på plats 76 av 50 som kvalar, så vi behöver ett par bra resultat till). Satsa på att bli Årets Lydnadsaussie för 3: dje året i rad och Årets Bruksaussie för 2:a året i rad (och försöka försvara vår distriktsmästartitel i lydnad :D ). Hoppas på att komma ut i en lägrerapport under året, och ett par CERT till i elitspår är nog inte en omöjlighet om vår form håller i sig :).

Barney (snart 3 år): RLD N

Valparna (ja, Boss räknar jag fortfarande som valp trots att han är 1 år ;) ) sätter jag inga större tävlingsplaner för, utan vi tar det när de känns mogna. Boss kommer träna vidare på agility, lydnad, viltspår och bruksspår. Pu ska träna lydnad, upplet, sök, rapport, spår och kanske lite, lite agility.

Ser fram emot 2015 med min flock :) .

Då ska vi se:

Smalis: Tävlar i klass 2 i både agility och hopp, har nollat ett par lopp med min man så de är på G :up:! Tog som extranummer även titeln AgHd1 (agilityhoppdiplom 1) i väntan på att vara fullt uppklassad även i agilityn :D !

Pu: Röntgen bokad. MH var bokat men fick ställas in pga dubbelbokning av funktionärer, uppfödaren letar efter nytt datum. Utbildningen till tävlingshund går sakta men säkert framåt, riktigt rolig hund att jobba med :up:

Boss: Tyvärr inte hittat några MH/BPH som passat tidsmässigt. Dock är han anmäld till sin officiella agilitydebut i juli, får se om han kommer till start ;)!

Lyxa: Vi har kvalat till bruks-SM och lydnads-SM :banana:! Har även tagit 2 cert i spår än så länge i år :up: RM och DM kommer under senhösten, och så lägger jag till målen kvala till bruks- och lydnads-SM 2016 samt klassa upp oss till klass 3 i agility :p!

Barney: Inga rallytävlingar som passat tidsmässigt än.

Jag hoppas innerligt att det ska bli valpar här i år, men vi får se hur det går. Förra gången ratade Polly totalt den utvalde och bad honom dra åt pipsvängen och det snabbt. I år är det tänkt att jag ska låna hem en hane från början av löpet och så får hon tid att lära känna honom. En hane som är duktig på att para och som inte kastar sig över henne för att hon löper - han väntar tills det är rätt tid. Då får hon tid att spana in honom på avstånd ett antal dagar innan det närmar sig höglöpet och tid att lära känna honom - och inse att han faktiskt inte vill henne illa. Vi får se hur det blir när det är dags.

Laddas planer och mål inför 2015 är:

- Skogsprov och öppen klass jaktprov.
- Få cert på utställning (har två excellent sedan tidigare)
- Få till lydnaden i apporteringen så vi kanske, kanske vågar oss på att starta ett WT

Annars tänkte jag försöka få henne godkänd som eftersökshund på vildsvin, jaga så mycket det bara går och hålla tummarna för att hon utvecklas tillräckligt mycket för att vara mogen att starta skogsprov och öppen klass-provet :)

Kul med avstämning!

Jaktprovssäsongen har ju inte dragit igång än, men målet är fortfarande skogsprov och öppen klass :) Vi kör apporteringen för fullt nu, så jag hoppas och tror att vi kommer vara väl förberedda när det är dags.

Cert på utställning har vi fått och ett CACIB.

Apporteringslydnaden börjar sitta också, så kaaanske att vi vågar oss på ett WT :D

Nu har ju Otis tillkommit också, och hans mål är att få vara valp och lattja runt, lägga grunderna till apporteringen och börja med spåret. Med Ladda började jag ju med viltspåret, men med Otis tror jag att vi kommer börja med de hårda spåren i stället.

Jag fortsätter väl på mina högtravande planer som ändå inte efterlevs ;)

Har satt undan pengar för att ha råd att tävla mer med Fritte i år. Vi ska bli riktigt bra på delning/singling/sortering och ge oss ut på tävlingar. Ik2. Kunde vi skrapa ihop SM-poäng på den enda starten 2014 borde vi kunna skrapa ihop några till så vi får vara med på kvartsSM och leka ;)

Frodo ska fortsätta skynda långsamt, likaså Boss.

Valpen ska leka, leka leka och leka lite till. Och börja valla, så klart;) ALLT ska filmas! ;)

Coolt nog så har jag bara tre poäng kvar till kvalgränsen, vi har verkligen gjort slag i saken och tävlat så mycket det bara gått under maj. Imorgon åker jag till Kungsbacka för två tävlingsdagar och på Onsdag blir det Uppsala för sista poängchansen före kvaltidens slut. Jag leker med tanken på att vi kan klämma till minst en topp sju-placering på nån av de tre tävlingarna, så vi klarar gränsen... Men chansen är rätt liten.

Frodo går bra, Boss jobbar som kurshund och valpen vallar. Och hon kan sitt! ;)

Hmm med tanke på att husse började dagen med att sätta foten i en kisspöl och jag blev nerspydd med avmaskningsmedel så kan det ju bara bli bättre:p
# Bli rumsren
# Valpkurs 1 & 2
# Allmänt bara överleva första året med valp utan att göra alltför stora missar, så att vi får en trevlig familjemedlem.
Ja nu är valp lite drygt 8 månader och imorse trampade vi inte i någon kisspöl:D
Rumsrenheten får väl räknas som avklarad, det var lite förvirrande när vi började använda balkongen bara:angel:
Valpkurs 1 & 2 är nästan klara två tillfällen kvar, vi skulle egentligen gått "Från valp till stjärna" nu under våren men det var bara jag som anmälde mig:(. Nu har vi istället anmält till en "Med sikte på 1:an" kurs under sommar/höst. Så framåt vintern kaaaanske det blir start i lydnadsklass 1.
Annars är vi fortfarande förälskade i vår lilla valp! Hon är en fantastisk personlighet, ständigt nya upptåg. Husse skulle ju INTE ha hunden i soffa eller säng, nu hittar jag dem ofta mysandes tillsammans både i soffan och sängen :p
Hon älskar även att träna även om det är lite jobbigt i hjärnan nu när hon blivit mer medveten om hur stor och spännande världen är:angel: Jag försöker lägga lite grunder för både agility, lydnad, rallylydnad och rallymix. Vi hoppar upp på saker, balanserar, går både på höger och vänster sida, tränar nos- och tasstarget, bakdelskontroll m.m.
Kanske blir det även en blodspårskurs i sommar om jag får ihop det med jobb. Annars tar vi det längre fram, måste ju inte hinna prova allt innan hon fyllt ett år:D

För Aysu, som nu är 3 år gammal, har jag massvis av tävlingsplaner :D

Det största och för mig viktigaste målet är att få henne i toppkondition inför EM i lure coursing :banana: Visst, listorna med de mest vinstrika är inte officiella än och det är alltså inte 100% säkert att hon ens kvalat, men det är så säkert som det bara kan vara utan att finnas på officiella papper :p

Sedan ska hon tävla minst 5 gånger på lure coursing-prov i Sverige, i hopp om så bra resultat att hon kvalar till EM 2016.

Jag hoppas (och tror) även på ett svenskt LC-championat. Hon har redan tre cert, men eftersom de behöver vara under olika kalenderår så måste hon ta ett någon gång nästa säsong också.

Om jag har råd och tid ska vi även åka utomlands på LC-tävlingar, efter att hon fått sitt svenska championat och då hoppas jag såklart på championtitel i flera länder.

Om det inte krockar med någon rolig tävling ska jag ställa henne på årets största vinthundutställning som är "granne" med mig, bara för att det är så spännande att träffa folk från hela norden, titta på hundar, träffa bekanta osv. Då hoppas jag på att hon får minst ett very good.

Hon ska även tävla rallylydnad, debuten blir förhoppningsvis i februari. Där har jag inga mer mål (än så länge) att hon ska kunna trivas i miljön, men det är klart att jag drömmer om RLD N någon gång under året.

Dessutom ska jag försöka hinna med att gå BPH med henne.

Sista förhoppningen är att få möjlighet att skaffa en till, fyrbent familjemedlem. Hur sjutton jag nu ska ha råd med det när jag lägger varje intjänat öre på att tävla Aysu... :angel:

Halvårsuppdatering från mig då :D

Något EM blir det inte pga löp, men hon har blivit champion! :banana: Annars drar tävlingssäsongen igång ordentligt i juli, då ska vi debutera rallylydnad och tävla mer LC. Någon rallydebut tidigare har det inte blivit då jag av olika anledningar inte kunnat träna som planerat, men nu är vi på g!

Utställningen skippar vi, likaså bph. Däremot kanske det blir valp senare i höst. Hoppas hoppas :D just nu känns det som om det mest handlar om ifall det föds någon valp och ifall jag vill ha någon i den kullen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka