Planer för 2015?

Lona

Trådstartare
Ja, vad har ni för planer för era hundar inför 2015?

Själv känner jag mig kluven eftersom alla hundarna här hemma är svårt sjuka eller konvalescenter, det viktigaste blir förstås att få Nikka och Posh tillbaks till träningsbart skick och att kämpa för att Skroffan skall få må bra så länge som det någonsin är möjligt. Inser dock att jag får vara glad om hon passerar sin sjuårsdag i mars :(.

Förutsatt att Nikka blir bra så är vårt mål att bli uppflyttade från Öppenklass till Elitklass på C-prov (inofficiellt "jaktprov") och jobba vidare med att hon skall vara tyst och lugn i passivitet i jaktprovssammanhang. Vågar inte hoppas på att vi skall komma så långt att hon kan starta på B-prov och fixa passiviteten men vem vet?
När det gäller resten av provet så är hon klar om bara jag kan sköta min del men det är det där nedrans pipet...
Förhoppningsvis får hon också följa med på fler riktiga jakter, skall bara rabiesvaccinera henne så att hon kan åka till Danmark med.
Hälsomässigt skall hon dessutom ner lite i vikt, jag minskade uppenbarligen inte tillräckligt på maten när hon blev skadad.

Posh har en längre väg att gå rehabmässigt men skall förhoppningsvis klara att komma tillbaks som jakthund, i alla fall till viss del.
Annars är planerna för honom rallylydnad och eventuellt viltspår vilket hans rygg borde klara. Och gör den inte det, ja då kanske han inte har ett värdigt liv överhuvudtaget. Det beslutet är dock inte mitt att fatta.

Och kanske, kanske kommer det ett nytillskott till hösten eller nästa vinter. Kikar lite efter en ny liten käck hund, för tillfället lutar det åt en ny cairn eller en Lancashire heeler men jag kanske nöjer mig med labradårarna.

Sarek
*Uppflyttad till lydnad elit
*Godkänd i lydnad elit
*Uppflyttad till elit spår
*Börja träna sök mer regelbundet
*Pinne i agility- + hoppklass 1
*Ev någon mer utställning

Rio
*Uppflyttad till elit spår
*Godkänd elit spår
*Ev uppflytt till lydnad elit
*Träna sök mer regelbundet
*SEUCH (har 1 cert)
*Men först och främst; bli fräsch i kroppen!

Ciro: Alternativt låna ut honom till någon som vill utveckla honom inom spår. :) Just nu använder vi det mer som en aktivering och stimulans i vardagen. Har även planer på att ställa upp på några nybörjarklasser inom agility just för nöjets skull.
Diva: Lära känna varandra, mysa, leka och gå några valpkurser. :)

Jag fortsätter väl på mina högtravande planer som ändå inte efterlevs ;)

Har satt undan pengar för att ha råd att tävla mer med Fritte i år. Vi ska bli riktigt bra på delning/singling/sortering och ge oss ut på tävlingar. Ik2. Kunde vi skrapa ihop SM-poäng på den enda starten 2014 borde vi kunna skrapa ihop några till så vi får vara med på kvartsSM och leka ;)

Frodo ska fortsätta skynda långsamt, likaså Boss.

Valpen ska leka, leka leka och leka lite till. Och börja valla, så klart;) ALLT ska filmas! ;)

Det finns bara ett mål, uppflyttad i elit. Och gå elitviltspår, men det är mest en kul grej för att vi ska ha nåt att göra på våren ;)

Sen ska vi påbörja riktig träning inför fullbruksprov som jag hade tänkt att vi skulle gå så småningom.

Hanen (16 mån) ska göra några träningstävlingar i rally och sedan starta nybörjarklass på officiell tävling. Hoppas att det ska gå bra så vi kan flytta upp så småningom. Han ska mentaltestas i mars vilket ska bli intressant och så jobbar vi vidare med allting som har med slyngelåldern att göra.

Om det kommer snö hoppas jag det blir en del skidåkning och kanske med drag, och så ska det väl också bli lite agility som jag tror han skulle gilla.

Tiken (10 mån) ska gå anti-jaktkurs i januari och kanske hon också ska få göra några starter i rally under våren. Vi fortsätter i vår träningsgrupp med inriktning på appellklass och få se om det går att få fason på någonting och komma till start. Miljöträning och allt annat som hör till när man är ung, som röntgen och MH.

Några träningsläger blir det med båda, och eventuellt ras-specialen, mest för att det är en kul grej och för att träffa kennelsyskon.

Sen får vi se hur året fortsätter och vad vi hinner med. Med två unga hundar är det mycket vardagspyssel hela tiden, rutiner och stadga och grundlydnad. Skulle vilja hinna med att köra dem mycket mera en och en, det vore bra på alla sätt.

Lagotton
Vill bara att hon ska må bra så länge som möjligt och finnas med ett tag till. Allt beror på hur fort hennes njurar försämras :(

Labradoren
Ska kämpa för att få honom att komma överens med sina hormoner som svallar hit och dit :p
Komma igång mer med personspår och apportering.
Och att han får fortsätta vara glad och frisk.

Jag själv
Hoppas bli gravid med fästmannen och att det ska leda till ett friskt välmående barn (och att jag också mår ok).
Vill ha lugn och ro efter detta grymt jobbiga år.
Hoppas även jag fortsätter trivas på jobbet som jag började på i augusti.

Dahlia
  • Få många härliga små valpar!
  • Start i apellklass spår
  • Lära sig slalom (agility)
  • Start i Rallylydnad avancerad klass

Winzi
  • SEUCH (måste vänta in 2-årsdagen för sista certet)
  • Gå agilitykurs
  • Godkänd anlagsprov viltspår
  • Start i rallylydnad, evtl agility

Årets mål uppnåddes, så hoppas 2015 blir bra det med!

Ila: Plocka sista certet i hoppklass och bli agility(hopp)champion. Få stabilare kontaktfält så att vi kan plocka Cert även i agilityklass. Vore kul om hon kunde bli dubbelchampion i år, men det känns väl optimistiskt.

Rusa: Fortsätta nöta grundträning och försöka minska hennes stress i agilitysammanhang. Ev satsa på tävling i rallylydnad och lydnad istället under året.

Kjapp: Tänkte försöka köra upp honom till viltspårschampion när han har åldern inne. Annars mest bara leka, grundträna agilityn ordentligt och köra allmänlydnad. Inte göra om samma misstag som jag gjorde med Rusa och gå för fort fram när framstegen kommer. Lärt mig the hard way vad det kan leda till.

Hmm med tanke på att husse började dagen med att sätta foten i en kisspöl och jag blev nerspydd med avmaskningsmedel så kan det ju bara bli bättre:p
# Bli rumsren
# Valpkurs 1 & 2
# Allmänt bara överleva första året med valp utan att göra alltför stora missar, så att vi får en trevlig familjemedlem.

Aska:
*Börja året med grundfärdighetskurs
*Fortsätta med förberadande tärning inför lydnad och agility
*Komma igång mer med spårandet när det blir mildare och mindre snö
*Springa hundlöpet
*Agilitykurs
*Starta i lydnad alternativt rally i sommar
*Ställa ut en gång under sommaren

Magda:
*Fortsätta med fysträning och aktivering på hennes nivå så hon håller sig pigg
*Eventuellt starta en rallytävling till sommaren om hon håller sig frisk
*Åka massor av skidor
*Hålla henne så frisk och pigg som möjligt

1411093.jpg

Från vänster till höger, tävlingsplanerna för 2015:

Smalis (snart 5 år): Plocka sista agilitypinnen i klass 1 så han kan gå upp i klass 2 resten av säsongen (har 6 pinnar i hoppklass 1 men vi flyttar inte upp honom förns han är klar i agilityn också)

Pu (6 månader): MH och röntgen.

Boss (1 år): MH, BPH, officiell agilitydebut under hösten 2015

Lyxa (5,5 år): Kvala till bruks-SM (spår, ligger just nu på 15 plats och 30 ekipage som kvalar, behöver ett resultat runt 600 till för att vara "säker") samt kvala till lydnads-SM (just nu på plats 76 av 50 som kvalar, så vi behöver ett par bra resultat till). Satsa på att bli Årets Lydnadsaussie för 3: dje året i rad och Årets Bruksaussie för 2:a året i rad (och försöka försvara vår distriktsmästartitel i lydnad :D ). Hoppas på att komma ut i en lägrerapport under året, och ett par CERT till i elitspår är nog inte en omöjlighet om vår form håller i sig :).

Barney (snart 3 år): RLD N

Valparna (ja, Boss räknar jag fortfarande som valp trots att han är 1 år ;) ) sätter jag inga större tävlingsplaner för, utan vi tar det när de känns mogna. Boss kommer träna vidare på agility, lydnad, viltspår och bruksspår. Pu ska träna lydnad, upplet, sök, rapport, spår och kanske lite, lite agility.

Ser fram emot 2015 med min flock :) .

För Aysu, som nu är 3 år gammal, har jag massvis av tävlingsplaner :D

Det största och för mig viktigaste målet är att få henne i toppkondition inför EM i lure coursing :banana: Visst, listorna med de mest vinstrika är inte officiella än och det är alltså inte 100% säkert att hon ens kvalat, men det är så säkert som det bara kan vara utan att finnas på officiella papper :p

Sedan ska hon tävla minst 5 gånger på lure coursing-prov i Sverige, i hopp om så bra resultat att hon kvalar till EM 2016.

Jag hoppas (och tror) även på ett svenskt LC-championat. Hon har redan tre cert, men eftersom de behöver vara under olika kalenderår så måste hon ta ett någon gång nästa säsong också.

Om jag har råd och tid ska vi även åka utomlands på LC-tävlingar, efter att hon fått sitt svenska championat och då hoppas jag såklart på championtitel i flera länder.

Om det inte krockar med någon rolig tävling ska jag ställa henne på årets största vinthundutställning som är "granne" med mig, bara för att det är så spännande att träffa folk från hela norden, titta på hundar, träffa bekanta osv. Då hoppas jag på att hon får minst ett very good.

Hon ska även tävla rallylydnad, debuten blir förhoppningsvis i februari. Där har jag inga mer mål (än så länge) att hon ska kunna trivas i miljön, men det är klart att jag drömmer om RLD N någon gång under året.

Dessutom ska jag försöka hinna med att gå BPH med henne.

Sista förhoppningen är att få möjlighet att skaffa en till, fyrbent familjemedlem. Hur sjutton jag nu ska ha råd med det när jag lägger varje intjänat öre på att tävla Aysu... :angel:

Ja det är inte klokt vad DYRT det är att tävla :eek:

Hur mycket kostar dina tävlingar? En LC-tävling kostar ca 250kr i anmälningsavgift, men så kostar ju resan dit också... Nu har jag tur, för EM går i Finland nästa år och jag har släktingar som bor 1h resväg därifrån, så jag får gratisboende :p Men själva resandet kostar ju ändå. Kollar jag på de fem LC-tävlingar som ligger närmast Sthlm nästa år så blir det: Gbg, Sundsvall, Norberg, Östergötland och Södermanland. Då gäller det att Aysu placerar sig på samtliga och inte löper vid något tillfälle så att hon inte alls får vara med. Ska man ha någon tävling i "reserv" så blir det nog Umeå eller Skåne...

Hur mycket kostar dina tävlingar? En LC-tävling kostar ca 250kr i anmälningsavgift, men så kostar ju resan dit också... Nu har jag tur, för EM går i Finland nästa år och jag har släktingar som bor 1h resväg därifrån, så jag får gratisboende :p Men själva resandet kostar ju ändå. Kollar jag på de fem LC-tävlingar som ligger närmast Sthlm nästa år så blir det: Gbg, Sundsvall, Norberg, Östergötland och Södermanland. Då gäller det att Aysu placerar sig på samtliga och inte löper vid något tillfälle så att hon inte alls får vara med. Ska man ha någon tävling i "reserv" så blir det nog Umeå eller Skåne...

200-250:- per start. Inte sällan får man åka minst 2-3 timmar och övernatta. Dyrt. Dessutom har vi så sjukt hög överanmälning så det går verkligen inte att bara välja de närmsta tävlingarna, för man blir bortlottad från ca 50% av anmälda starter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka