Plågad av kärlek, älskad till döds?

Humelibumlan

Trådstartare
Vart går gränsen för egoism?

Så många gånger har man sett själv och hört via hovslagare/veterinärer/kollegor om skräckhistorier på hästägarfronten.

Hästar som har fång, hästar som är slut, hästar som är skadade, hästar som är helblinda m.m. Hästar som faktisk lider..
Dessa hästar som inte tas bort trots uppmaning av veterinärer och hovslagare och omgivning. Ägaren blundar för att det handlar ju om kärlek och att ge "hästen en sista chans".. :(

Man älskar sin häst för högt för att kunna ta bort den.
Älskar man den då???
Varför är det så många som förmänskligar sina djur??
Varför är det så många hästägare som väntar med avlivning tills det gått för långt??
Varför inte bespara djuren lidande och ta bort INNAN man måste vinscha ut eller anlita djurambulans för avlivning t.ex. på djursjukhus??

Många anlitar diverse "mirakelmänniskor" som skall bota ens häst. Här kollas varken utbildnig eller meriter upp..
Burkar piller och annat humbug.
Stoppar i hästarna, som enligt Sverige, är totalförbjudna preparat...
Ägarna griper alla halmstrån dom har utan att tänka på att därinne i stallet så står det en häst var bästa medicin är slaktmasken eller veterinärens sista spruta.

Varför ser man nu så ofta hästar som borde ha tagits bort för längesedan?
Frågar man djurägaren eller dess omgivning så slår dom lock för öronen och pratar om annat.

Är inte dessa hästägare högklassiga egoister?
Som inte i slutändan tänker på sitt EGET djur utan istället på sin EGEN förlust????

Är inte djuren värda mer?
:mad: :confused:

:bow:
MYCKET bra skrivet! Det finns alldeles för många sådana hästar runt om i världen!
Självklart kan det ta på att ta bort sin älskling, men LIDER hästen måste det gå före allt annat!

/Malin

men LIDER hästen
När lider hästen då?
Är det när hästägaren "ser det" på den eller när vetärinär eller annat kunnigt folk säger att det inte finns mer att göra?

Det är nog en blandning. Hästägaren ser ju om hennes/hans häst inte är som den brukar, alltså det psykiska medans en vet el dyl ser det fysiska på ett annat sätt.
Jag skulle nog lita till hundra procent på min vet om hon sa att inget mer fanns att göra. Dom avlivar ju inte att djur där chansen finns. (De flesta)

Tack för mig :)

Om förändringen sker gradvis och långsamt är det ju inte säkert att hästägaren uppmärksammar det.

Sen sitter vi här och antar/förutsätter att hästägaren har den kunskapen- läs runt lkite här så inser du säkert att flera inte ens skulle se att hästen var 2 grader halt...
Hur ska dessa kunna veta om deras häst lider psykiskt?

På många hästar går lidandet till viss del att se i ögonen, men självklart inte på alla.
Så länge hästen inte är halt i hagen, inte kliar sig sönder och samman (gravt eksem) och rör sig frivilligt ute så kan den oftast anses vara hyggligt nöjd med livet - kan vi anta.
Men självfallet VET vi inte exakt när eller hur mycket den lider, har ont eller mår psykiskt dåligt.
Men alltför ofta tror jag att människan ser förbi hästens lidande/smärta/apatiskhet och ser mera till sig själv, tyvärr!

/Malin

På många hästar går lidandet till viss del att se i ögonen, men självklart inte på alla.
Du menar att du skulle kunna se i ögonen på en häst hurvida den mår bra eller inte och ta det som grund i ett beslut angående avlivning?? :eek:

Nej, det menar jag inte! Skärpning!
Jag skrev "till viss del" för att självfallet skulle inte jag, och förhoppningsvis ingen annan heller, helt grunda sitt beslut på hästens blick! Det jag menade var att man kan just och precis till viss del och på många hästar se att de inte mår bra i ansiktet på dom.

/Malin

Jag håller med Freyr..

så länge hästen kan gå i hagen, äta utan problem och inte till exempel kliar sönder sig så anseer jag inte att den ska behöva avlivas.
Om hästen däremot knappt kan vända sig i hagen för att det gör så ont, knappt kan äta och man ser på hela hästens allmäntillstånd (pälsen, skinnet, ögonen osv) att den mår dåligt så tycker jag att man ska avliva hästen för då lider den...

Varför ska jag skärpa mig?
Jag undrade bara om det var så du menade eftersom vi talade om när hästen lider tillräckligt för att avlivas!? :)

Och jag tycker jag hör just det du säger ofta- man ser det i ögonen eller i ansiktet?
Jag tycker mer man ska kolla på kroppsspråket, hållingen, rörelsemönster, hull och hår.. För att ta reda på hästens psykiska hälsa...

Själv träffade jag nyligen en häst som hade spatt- han var glädjen, lyckan och livslusten själv om man kollade i hans ögon... tittade man däremot på rörelsemönster och beteende så såg man snart att han hade ont, väldigt ont! :(
Men även här var ägaren fullt övertygad om att hästen mådde fint och att han inte alls hade så ont... det skulle ju gå över.. Eftersom hon precis börjat ge han en ny medicin som hon fått tips om... det var väl kankse den 7 medicinen och försöket... Alltås åter igen en sista chans!

Så en häst som behöver en längre tids boxvila ska avlivas? Och en häst som kan hanska sig fram i hagen bör få liva?

Vi hade till precis nyligen en ponny i stallet typ 30 år- han mådde fin fint, åt som bara den, kuta runt i hagen..
Men han kunde inte tillgodogöra sig fodret, utan var mager som en sticka och såg fördjävlig ut- men han såg ju glad ut förståss.. :angel:

Om förändringen sker gradvis och långsamt är det ju inte säkert att hästägaren uppmärksammar det.

Sen sitter vi här och antar/förutsätter att hästägaren har den kunskapen- läs runt lkite här så inser du säkert att flera inte ens skulle se att hästen var 2 grader halt...
Hur ska dessa kunna veta om deras häst lider psykiskt?

Självklart så menar jag överlag......inte alla kan se på sin häst. Men de flesta som haft sin häst i flera år vet sånt.

Det finns alltid undantag.....

Skärpning - för att jag kände mig födummad/dumförklarad av din formulering. Klart du inte behövde menade så, men jag kände så.

Jag håller med dej - ja man skall se på hela hästen, fortfarande därav "till viss del".

Om hästen är glad och pigg i hagen, men inte kan tillgodose sig fodret - ja en avvägningsfråga om hur länge den skall behöva gå så innan det bli plågsamt. Den häst jag började rida islandshäst på togs bort nyligen, 30 år gammal, just av orsaken att han inte kunde äta längre, men han såg också pigg och glad ut, men föll ur i hullet och blev matt i pälsen.

Många gånger skräms jag, precis som du skrev tidigare, av hur endel skriver här inne. Vilka frågor som ställs och hur låg kunskapsnivån ibland är. Och de som frågar vekar ha egen häst...då blir man lite rädd. (nu får jag väl på pälsen för det...)

Mången gång har jag tänkt "nu skall jag inte svara, för det får man ju bara skit för", men då lär man inte sig lika mycket!
Oj, nu svammlade jag iväg lite :o

/Malin

Det var inte meningen att du förklara dig... Det var bara en fråga för att som om jag tolkat dig rätt..

X med Ponnyn vara bara för att påpeka att en häst kan kuta runt, se glad. äta obehindrat och pigg ut, även om den inte mår bra... Att hästen ser ut som ett staket är ju ett tydligt tecken på att något är fel.. Även om han ser glad ut i ögonen!

Ja, nivån här inne bland hästägare gör mig ibland mörkrädd- även nivån bland de "Rättfärdiga" kan ge mig mardrömmar...

I princip så håller jag med dig (diplomatisk eller hur?)
Jag sitter i den sitsen nu, jag har en häst som inte har det bästa förutsättningar för ett långt liv med ett par kroniska åkommor.
Vid varje vet besök så ställer jag frågan om det är värt att fortsätta och hitintills har jag fått ja på den frågan. Hästen är glad och pigg, klar blick och spring i benen. Han är för tillfälle inte ridbar men det är inte prioriterad i det här läge.
Nyckeln för mig är att väga om den har/kommer att ha en ”hästlig” tillvaro, hans välbefinnande måste komma före mina behov, ALLTID.
Ibland funderar jag hur mycket känslorna spelar in och om jag borde ha gett upp för länge sedan men någonstans måste man kunna luta sig mot sakkunniga och lita på att de kan ge klara besked när den dagen kommer. Kanske vet tar hänsyn till min tillgivenhet för hästen? Det borde de inte göra tycker jag.

Tanken har slagit mig att det finns vissa ekonomiska intressen inblandade som skulle kunna missgynna hästens välbefinnande.

Att fatta beslutet är det svåraste en djurägare kan göra men det får man på köpet, tyvärr!
Den enda trösten är om man kan säga att man har gjort allt i sin makt för hästens skull då återstår bara det sista: just för hästens skull…

Självklart inte.. - om hästen efter boxvilan kan bli återställd och leva som en häst utan att lida på det sättet som jag beskrev.

Vi hade till precis nyligen en ponny i stallet typ 30 år- han mådde fin fint, åt som bara den, kuta runt i hagen..
Men han kunde inte tillgodogöra sig fodret, utan var mager som en sticka och såg fördjävlig ut- men han såg ju glad ut förståss..
Du ser, det är olika från fall till fall... Om den hästen inte sprang runt i hagen och var glad utan bara stod och hängde i ett hörn utan att knappt kunna röra sig, då borde den väl avlivas?

Jag tycker faktiskt att det ofta är ganska uppenbart hur hästen egentligen mår.. Och det borde man som hästägare kunna se... :smirk:

Den är avlivad... fast jag tycker det borde skett för flera år sen..
Tror du tolka det lite fel- han såg glad och pigg ut, han åt ordentligt och kunde spring nå varv i hagen... MEN om man såg på helheten syntes det klart och tydligt att hästen var "sjuk" och att det var något fel...

Jag tycker faktiskt att det ofta är ganska uppenbart hur hästen egentligen mår.. Och det borde man som hästägare kunna se... :smirk:
Men vart går sillnaden mellen må dåligt och att lida?

Och visst borde man se att hästen mår dåligt psykist
ja tycker ju även man borde kunna se om hästen är 1/2 grad halt eller mer, om hästen har någon rörelsestörning och varifrån den kommer..
Men det är ytterst få som har denna kunskapen när de skaffar häst vid 14 och de flesta skaffar den aldrig! :(
Att då även begära att de ska kunna klara av att se att hästen mår dåigt en dag? När det kommer frågor som- varför blir min häst arg när jag nyper den i magen..

Ja det är ju det man som hästägare får ta ställning till.

Men jag håller med dig. Många har inte kunskapen. tyvärr.

Fasst det finns många som inte ser om hästen är 2 grader halt, men ändå har lite sunt förnuft och förstår när hästen har riktigt ont och lyssnar på vad veterinär och andra kunniga säger...

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·
Hundhälsa Den 20 Maj 2006 var den lyckligaste dagen i hela mitt liv. Då hämtade jag hem min första, alldeles egna hund, Unni. En samojed tik som...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur