Placering av TV

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den.
Min nya bostad är liten så jag behöver planera väl. Jag har att välja mellan en ganska låg tv-bänk (kanske 40 cm) eller en relativt hög byrå (vet inte exakt men gissningsvis 100-110 cm).
Praktiskt sett hade det varit bäst om den kan stå på byrån, men frågan är om det blir för högt upp?
Den lägre bänken kanske är en bättre höjs men med den innebär det att jag behöver ställa barn någon annanstans, vilket inte är helt lätt...
Hur har ni era tv placerade? Högt eller lågt, fördelar o nackdelar?

Beror ju på hur hög/låg din soffa är :).

Min står på en relativt låg Ikea-bänk, och jag har en låg ikeasoffa. TVn (42") är i bekväm ögonhöjd.

Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den.
Min nya bostad är liten så jag behöver planera väl. Jag har att välja mellan en ganska låg tv-bänk (kanske 40 cm) eller en relativt hög byrå (vet inte exakt men gissningsvis 100-110 cm).
Praktiskt sett hade det varit bäst om den kan stå på byrån, men frågan är om det blir för högt upp?
Den lägre bänken kanske är en bättre höjs men med den innebär det att jag behöver ställa barn någon annanstans, vilket inte är helt lätt...
Vi har en tavla ovanför tvn så här hade det blivit det lägre måttet.

Den ska väl egentligen sitta rakt fram när du sitter i soffan, så den låga är troligen bäst ur den tanken. Men finns ju folk som har sin TV högt och verkar tycka det är okej.

Jag har min TV på en bänk som är 44cm hög och särbon har sin vägghängd högre upp, kanske på 90-100cm? Båda varianterna fungerar bra för oss (kan tillägga att vi har liknande storlek på apparaterna, hans är en eller 2 tum större än min).

Det bästa är nog att testa vad som fungerar för dig.

Tack alla för input!

Den ska väl egentligen sitta rakt fram när du sitter i soffan, så den låga är troligen bäst ur den tanken. Men finns ju folk som har sin TV högt och verkar tycka det är okej.
Det är lite så jag tänker. Jag har vanlig soffa så Tv-bänken är nog det mest naturliga valet. Men, som sagt, det är ju många som har tvn högt placerad.
Grejen är att det är högst begränsat med utrymme i bostaden så jag behöver sålla hårt bland de möbler jag ställer in där. Men det får nog ändå bli den låga bänken.

jag hade samma problem och för mig slutade det med att jag gav bort TV-bänken och ställde TVn på skåpet. Mitt skåp är dessutom högre än 1m., men det fungerar eftersom det är ganska långt mellan soffan och skåpet.

Vi har vår tv på en 90 cm hög bänk, ca 4 m mellan soffa och tv. Det var en tillfällig lösning för 10 år sedan som nog får ses som permanent nu 😅 Hade en 42" först men uppgraderade till 65" för ett år sedan, det funkar med båda storlekarna. Själv tycker jag att det är mycket bekvämare så här än med låga bänkar men det är väl främst en smaksak. Vår soffa är ingen superlåg variant heller, det bidrar säkert!

Om man sitter på första raden på en bio hamnar väl bilden vanligen ganska högt.

Kan man bara se till att luta sig lite bakåt i soffan eller vad man nu vanligen sitter ser jag inga problem. Fördelen är att man kan ha lite högre saker mellan TV och sittplats, Nackdelen är kanske att lågt hängande lampor kan komma i vägen.

Har haft teven på höjder från ca 100-145 cm de senaste 20 åren.

Vi har vår på bänk som jag tror är runt 80 hög. Hög fot på tvn med så lägsta kanten är nog runt 90-95. Soffan står 3,5-4m ifrån. Är en 45”, själva soffan är inte jätte hög, med fast så man sjunker inte ner så mkt. Upplever det som lagom höjd plus att bänken sväljer mängder!

Vår tv kan man även vinkla lite upp eller ner

Om du har progressiva glasögon och har tv väldigt lågt kan du behöva böja nacken mycket för att se klart. Bilden hamnar liksom i läsdelen :cool:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 384
Senast: nilie
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 916
Senast: linnsan
·
Hemmet 1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 268
Senast: Singoalla
·
Hemmet Igår var jag och sambon och mätte nya lägenheten vi köpt, tyvärr blev jag lite besviken. Vardagsrummet var mycket mindre än vad jag...
2
Svar
30
· Visningar
7 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka