Sv: Pitbull

...så du tycker att en hund som anfaller en annan hund helt utan anledning ska fortsätta att leva?

Det händer tyvär ofta att ALLA möjliga hundar anfaller andra utan minsta anledning. En vän hade en spets som bet allt & alla om man kom inom räckvidd. Lägger man ner tid & hunden får rätt ägare så tycker jag inte den ska avlivas. Man ser ju knappt vad som händer under filmen..

Ett utseende som väldigt ofta innebär mer än en droppe pitbull/amstafblod.
PL

I Storbrittanien är det ytterst sällan på det viset. Många staffar har omhändertagits, Amerikanska bulldogs har vägrats att tas in i landet med hänvisning till att de enligt utredare varit av "Pitbull-type".

Men det är ju knappast samma anfall om man jämför en spets med en pitbulltype.....och ja, om jag hade en hund som anföll andra hundar och nästan dödar dom skulle jag inte vilja ha det ansvaret..at rehabilitera en sån går inte, man kan aldrig någonsin lita på en sån hund mer. Att flyga på o slåss är en sak, att flyga på för att döda är en helt annan sak

När jag bodde i NY några månader förra året hjälpte jag och en faster till på ett animal shelter, där det ofta kom in hundar som tagits hand om av polisen. Många av dessa hunda var pitbull och pitbullblandningar. Vi fick förklarat för oss att just pitbull var endast avlade för kamp. och att de hade fått namnet pitbull av gropen de slogs i.
Vi pratade med både vetrinärer, frivilliga och poliser. Jag är ledsen om jag har gjort dig arg, men jag berätar bara det jag har hört av dessa personer.
Uppskattar dock sidan då jag är en av dem som gillar eng. staff, amstaff och pitbull.

Du har aldeles ratt... Pit bull har fatt namnet fran "pitten" dom slass i. Har i USA ar dom utpraglat avlade for hundslagsmal...

Sa grannens BC som kom in pa min mark och attakerade min rottis ska alltsa avlivas utan nagra fler fragor? Eller min rottis som efter den handelsen ville attakera en annan BC som ser nastan lika dan ut, skulle hon ocksa avlivas? (Personligen tyckte jag det var battre att trana bort aggressionen;) )

Having said that... jag skulle ALDRIG fullstandigt lita pa en hund. Min gamla Golden Retriever som var den snallaste gulligaste hund ever, som lekte med mina barn och vanligen fungerade som kudde till den da yngsta fran han var 2 ar gammal. Den hunden, en dag nar jag var i badrummet, bet en kompis till mina barn. Han var 5-6 ar gammal, och pa vag genom koket bojde sig ner for att ge henne en klapp... som alla barn gjorde hela tiden, nar hon slangde upp huvudet och bet honom i ansiktet. Tack och lov var det inte alvarligt, min aldsta son sag alltihop och ryckte undan den yngres kompis sa han bara fick ett skrapsar i pannan.
Hunden hade ALDRIG gjort nagot liknande innan, och gjorde det aldrig igen. Jag larde mig mycket den dagen... jag kommer aldrig igen att fullstandigt lita pa ett djur, vem vet hur dom kanner sig?

Ja säger bara IDIOT ägare. Alldelles för många som köper såna blandras hundar o har som sk penisförlängare de är ju dem som gör att hundarna av denna sort får sitt dåliga ryckte...

Det händer tyvär ofta att ALLA möjliga hundar anfaller andra utan minsta anledning. En vän hade en spets som bet allt & alla om man kom inom räckvidd. Lägger man ner tid & hunden får rätt ägare så tycker jag inte den ska avlivas. Man ser ju knappt vad som händer under filmen..

Vi hade en omplaceringshund en gång, en wachtelhane som var totalt opålitlig. Familjen som köpte honom som valp dominerade han totalt, hos oss gick det bra tills man ställde för 'höga krav', en gång vid en apporteringsövning hämtade han dummien, sprang tillbaka till pappa, släppte dummien och flög mot halsen på honom.

Efter det ville vi avliva, men med på kursen var ett annat par som ville ge honom ett sista försök. Det gick bra i 2 månader, tills en morgon när hon skulle ut och morgonkissa, och han vid inkallning kommer i full fart och sätter sig i axeln på henne.
Tycker du verkligen att ett sådant beteende är friskt, och kan tränas bort?

Han hade inte kunnat gå med båda hundarna ihop nej, men han hade kunnat skött det otroligt mycket bättre.

Till exempel

- bundit fast sin hund och gått och talat med henne
- ropat till den troligtvis mycket chockade kvinnan vad som hänt
- ringt polisen
- gått direkt till polisstationen och sagt "Detta hände där" (vilket kan uppenbarligen inte gjorde för att han nu är efterlyst)
- hittat en annan person som kunde gå och tala med kvinnan

Helt klart! Jag vet inte om jag hade bundit fast en sådan hund lös utan uppsikt (lär ju inte vara lätt att hitta lämplig uppbindingsplats i tunnelbanan) efter en sådan händelse dock. Men jag håller med.

Fast med en klassisk "hetssele" på så var det kanske inte så svårt... I alla fall inte om man är insatt i lite olika hundraser som många på detta forum säkert är ;)

Icke insatta journalister däremot...

/Swat

Nu ger jag mig in i leken. Som ägare till en Pitbull BLANDIS. Han är Pitbull/Amstaff. 2 år & är en helt underbar hund. Han älskar barn, katter & hästar. Har en gång slagits med annan hund. Då för att försvara matte & räckte med att ryta för att få honom att släppa taget. Och de var den andra hunden som anföll. En schäfer/labrador hane.

Med rätt uppfostring & handlag är dessa hundar underbara djur. Jag kör pulling & lydnad med honom & han mår allmänt bara jätte bra. Aldrig minsta lilla tendens till att vara aggressiv.

MEN, har du själv ett svagt psyke ska du ge fan i hundrasen. Dom behöver fast hand & bra uppfostran. Inte slag & gormande.

Och jag tycker verkligen inte hunden ska skjutas. Ägaren snarare! :mad:

Exakt :bow:

Ibland blir man nästan rädd över hur vissa tänker ang hundar egentligen... Plus att folk inte själva inser sin egen begränsning när det kommer till hundval av vissa raser. Säger egentligen sig självt att såna här situationer uppstår när hundarna har den ägaren dom har... Tyvärr rör dom sig där andra kan utsättas för risker och attacker så som det hände med ledarhunden.

Det tråkiga är att det aldrig framkommer att det finns ordentliga hundägare av såna raser utan det är dom dåliga som står i fokus.

Fast jag håller inte med där!!

Vi är MÅNGA som framhåller att hundens "uppförande" i många avseenden hänger tight samman med dess fostran och dess ägare, MEN... När nu dessa raser i mångt och mycket attraherar FEL ägare, vad ska vi då göra?!
Det sammantaget med att dessa blandraser verkar ha en väldigt låg retningströskel för "hund-provokationer" (eller vad jag nu skall kalla det!).
På något vis måste vi ju försöka begränsa mängden "bull-blandraser" som florerar på marknaden!! Eller?!

Det aktuella hunden i filmen anser jag skall avlivas per omgående!! Vad ska annars hända med den?! Omplacering?! Hunden anfaller en ledarhund utan minsta förvarning eller "kontrollhandling"!!

Det har som sagt hänt i Sverige redan och det kommer garanterat hända igen, TYVÄRR!!

/Swat

Alla som väljer en sådan ras vet ju vad man väljer och med valet kommer fördomarna..

Det man kan göra för att förändra synen är ju att själv erkänna vad det är man har i snöret, ha bra lydnad och visa att dessa hundar också kan bete sig..

Men folk måste SLUTA att försvara dessa raser med :
Min hund är underbar och han skulle aldrig göra något, skylla på att andra raser kan bli minst lika arga och sist men inte minst, sluta att säga att hunden blir precis vad man gör den till!

Senast ändrad:

Ärligt talat är jag skitdålig på att se skillnad på amstaff och pitbull, när rasen dessutom har en rasstandard som gör att hundarna kan variera kraftigr i typ och storlek så är det ännu svårare.

Vi är MÅNGA som framhåller att hundens "uppförande" i många avseenden hänger tight samman med dess fostran och dess ägare, MEN... När nu dessa raser i mångt och mycket attraherar FEL ägare, vad ska vi då göra?!
Det sammantaget med att dessa blandraser verkar ha en väldigt låg retningströskel för "hund-provokationer" (eller vad jag nu skall kalla det!).
På något vis måste vi ju försöka begränsa mängden "bull-blandraser" som florerar på marknaden!! Eller?!

Det aktuella hunden i filmen anser jag skall avlivas per omgående!! Vad ska annars hända med den?! Omplacering?! Hunden anfaller en ledarhund utan minsta förvarning eller "kontrollhandling"!!

Det har som sagt hänt i Sverige redan och det kommer garanterat hända igen, TYVÄRR!!

/Swat

Angriper man verkligen problemet på rätt sätt om man erkänner problemet med olämpliga ägare och pga. det vill begränsa ägandet av bullraser i allmänhet? Vad hindrar att dessa personer skaffar andra hundraser eller blandraser som skulle kunna vara minst lika farliga i fel händer?

Sedan att dessa raser främst skulle attrahera olämpliga ägare håller jag inte med om, de flesta staffar finns hos helt vanliga hundägare. Däremot finns det ett stort problem att olämpliga personer dras till hundtypen och dessa personer köper oftast blandraser. Naturligtvis finns det även renrasiga hundar i fel händer men det stora flertalet är blandraser.

I många andra länder har man gått ifrån en rasspecifik lagstiftning då den inte gett önskvärt resultat. I Holland har man nyligen tagit bort sin rasspecifika lagstiftning då den inte kommit åt problemet med oseriösa hundägare. Där satsar man numer på hårdare kontroller av hundägarna.

För det första:
Att träna bort aggressivitet måste kräva en fruktansvärt rutinerad och kunnig förare och frågan är hur många personer det finns som verkligen skulle klara det, om någon nånsin skulle klara det. Om det nu fanns ett fåtal sådana pesoner skulle de då ta sig an alla psykfall till hundar och rehabilitera dem? Det skulle bli en ganska stor samling agressiva hundar på samma plats.

På detta hundforum tror jag att det finns en hel del duktiga hundtränare så: Finns det någon här inne som skulle kunna tänka sig att ta sig an en agressiv hund som anfaller utan provokation och förvarning för att träna bort detta?

För det andra så tycker jag att man måste kräva en viss tolerans från en hund innan den attackerar annars är den inte lämpad att leva i vårt samhälle som faktiskt kräver att hundarna tål en hel del "provokationer". Om hunden inte klarar detta så är det bästa för hunden och alla runt omkring att ta den från det sammanhanget. Med andra ord avliva eller bosätta sig långt ut i vildmarken där hunden slipper sådana stressmoment.

Grundproblemet är väl att INGEN verkar ha kommit på ett sätt att begränsa problemet med fel hundar i fel händer!
Inte vi i Sverige och mej veteligen inget annat land heller... Även om vissa försöker med spärrade raser osv.

Peronligen anser jag dock att den galna spridning som är av diverse "bull-blandraser" i våra storstäders förorter är en del av problematiken!!
Titta bara på Blocket.se hur många staff/pit/dogo/bull-valpar som säljs varje dag/vecka/månad!!
Av "uppfödare" helt utan kunskap till köpare helt utan kunskap!!

Jag pratade i mitt inlägg om diverse "bull-blandraser"! Inte om reggade staffar för 12.000.- med seriösa uppfödare med kunnande och stort engagemang!

De personer som idag anser sej "stå över lagen" skulle självklart skita högaktningsfullt i om restriktioner för raser infördes! Eller om det omtalade hund-körkortet infördes!

Men fakta kvarstår ju!! MÅNGA "bull-blandraser" hamnar hos unga killar i våra förorter där hundkunnandet är mer eller mindre obefintligt!
Eller hos unga tjejer som "minsan skall visa att dessa blandraser är perfekta 'gosehundar' " trots att de varken har kunnande nog för att hantera eller förståelsen för vad det är de har i snöret!!

Att det dessutom ses som en "merit" i vissa kretsar att ens hund angripit en annan hund - gör ju inte frågan enklare!

Min högst personliga åsikt är dock att hundar som utan förvarning/kontrollhandling angriper andra hundar skall utvärderas av polisen och avlivas om hundens retningströsklar för "vardagliga situationer" är för låg!
Hur detta skulle genomföras rent praktikst vet jag dock inte!!

/Swat

Grundproblemet är väl att INGEN verkar ha kommit på ett sätt att begränsa problemet med fel hundar i fel händer!
Inte vi i Sverige och mej veteligen inget annat land heller... Även om vissa försöker med spärrade raser osv.

Peronligen anser jag dock att den galna spridning som är av diverse "bull-blandraser" i våra storstäders förorter är en del av problematiken!!
Titta bara på Blocket.se hur många staff/pit/dogo/bull-valpar som säljs varje dag/vecka/månad!!
Av "uppfödare" helt utan kunskap till köpare helt utan kunskap!!

Jag pratade i mitt inlägg om diverse "bull-blandraser"! Inte om reggade staffar för 12.000.- med seriösa uppfödare med kunnande och stort engagemang!

De personer som idag anser sej "stå över lagen" skulle självklart skita högaktningsfullt i om restriktioner för raser infördes! Eller om det omtalade hund-körkortet infördes!

Men fakta kvarstår ju!! MÅNGA "bull-blandraser" hamnar hos unga killar i våra förorter där hundkunnandet är mer eller mindre obefintligt!
Eller hos unga tjejer som "minsan skall visa att dessa blandraser är perfekta 'gosehundar' " trots att de varken har kunnande nog för att hantera eller förståelsen för vad det är de har i snöret!!

Att det dessutom ses som en "merit" i vissa kretsar att ens hund angripit en annan hund - gör ju inte frågan enklare!

Min högst personliga åsikt är dock att hundar som utan förvarning/kontrollhandling angriper andra hundar skall utvärderas av polisen och avlivas om hundens retningströsklar för "vardagliga situationer" är för låg!
Hur detta skulle genomföras rent praktikst vet jag dock inte!!

/Swat

Fast det är inte helt sant, hundar kan beslagtas och man kan även få hundförbud. Polisen har på vissa håll i landet löst problemen till stor del genom att använda den lagstiftning som redan existerar. Lagen om id-märkning kräver att alla hundar ska vara registrerade och i de fall man stött på oregistrerade hundar så har man tagit hunden. Huvudproblemet är alltså inte nödvändigtvis otillräcklig lagstiftning, problemet är snarare de bristande resurser polisen har för att tillämpa lagarna som finns.

Vilka hundraser eller blandraser de olämpliga hundägarna äger spelar mindre roll, så länge det finns andra hundraser som kan orsaka lika stora skador så blir lagstiftningen tandlös. Den utvecklingen har man sett på många håll där man infört en rasspecifika lagar, de olämpliga hundägarna har helt enkelt bara skaffat en annan ras.

/Swat

Jag håller absolut med om att såna hundar ska avlivas, för det är inget att spara på (missade att radera ED sista mening när jag postade mitt svarsinlägg och när jag såg det var det försent)för problemet kommer inte att upphöra för att hunden byter ägare. Nej, tyvärr verkar det inte finnas någon metod att "komma åt" fel ägare och nånstans tycker jag att det borde införas förbud eller beslagtagning av dessa hundar i fel ägares händer. Jag har ingen aning om hur polisen jobbar och hur det går till när det kommer in anmälningar om attacker från den typen av hundar.

När min kompis hund blev attackerad av en liknande bullhund av något blandningsslag, hade han precis kommit hem från jobbet och hade på sig sina stålhättekängor från jobbet. Han sparkade attackhunden i ansiktet tills den släppte. Även den hunden med ägare försvann från platsen. Den egna hunden fick veterinärvård och polisanmälan gjordes, men sen hände inget mer.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 492
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 183
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025