Sv: Pitbull

Fast är detta en Pitbull?
Dom säger att det misstänkts vara en Pitbull blandras.

Hundföraren gör helt fel för att få den till att släppa den stackars ledarehunden, men han gör något. Tycker det framgår tydligt att han försöker (även om det är på fel sätt) att avvärja angreppet.
Sen tar han hunden ifrån den faktiskt lösa ledarehunden som förvirrat springer omkring efter angreppet. Helt rätt, so far.
Varför han sen väljer att försvinna helt från platsen vet vi ju inte.
Skulle inte hundägaren kunna vara chockad tro?

Givetvis försvarar inte detta allt, (han kunde ju anmält sig senare) men jag menar att det kan finnas anledning till att han tog hunden från platsen i det kritiska skedet.
Sen vet inte vi om han ringt/bett någon/anmält (anonymt) händelsen så att kvinnan o hunden fått hjälp. Tänkt på att media försörjer sig på att utelämna/lägga till vissa detaljer.

Pitbull är avlade för hundslagsmål, eng. staff och amstaff hade man till tjurhetsning. När det blev förbjudet började man med hundkamper, det var då pitbull "blev till".
Ordet pitbull kommer från gropen de slogs i, the pit, och bull efter de hundraser man använt i aveln.
Lite historik kanske vore på sin plats innan man gör bort sig?

Läs Gnists o PLs inlägg en gång till, ordentligt så kanske du kan lära dig något.
Under tiden så kan du läsa på här:
http://www.capatosta.se/swedish.htm
Om rasen: rashistorik.
:angel:

Missade du att jag skrev att jag inte sett o inte kan se klippet?
Så nej, jag menar ingenting, jag spekulerar lika mycket mer el mindre som bl a du gör i tråden.

Jag hade faktiskt rätt :D

Iofs så har det nog aldrig hänt att jag sagt pitbull om någon hund jag sett irl, säger hellre blandras.
Finns nog inte många riktiga (reggade) pitbulls häromkring, däremot en hel hop "pitbulls" eller "Pitbull"-blandraser.

Varför inte bara säga blandras, eller ingenting?
Att den har ett bullutseende verkar ju ändå vara det viktiga:grin:

När jag bodde i NY några månader förra året hjälpte jag och en faster till på ett animal shelter, där det ofta kom in hundar som tagits hand om av polisen. Många av dessa hunda var pitbull och pitbullblandningar. Vi fick förklarat för oss att just pitbull var endast avlade för kamp. och att de hade fått namnet pitbull av gropen de slogs i.
Vi pratade med både vetrinärer, frivilliga och poliser. Jag är ledsen om jag har gjort dig arg, men jag berätar bara det jag har hört av dessa personer.
Uppskattar dock sidan då jag är en av dem som gillar eng. staff, amstaff och pitbull.

Lite historik kanske vore på sin plats innan man gör bort sig?

Läs Gnists o PLs inlägg en gång till, ordentligt så kanske du kan lära dig något.
Under tiden så kan du läsa på här:
http://www.capatosta.se/swedish.htm
Om rasen: rashistorik.
:angel:

Vad ville du ha sagt med länken? :confused:
Att APBT och Amstaff var samma ras fram till 1930-talet? Att Amstaff användes till björn- och tjurhetsning, samt även hundslagsmål? Att sidan inte har någon som helst information om ABPT (utöver "raserna räknades som en och samma fram tills årtal")?

Senast ändrad:

Jag svarade på påståendet:
Pitbull är avlade för hundslagsmål, eng. staff och amstaff hade man till tjurhetsning. När det blev förbjudet började man med hundkamper, det var då pitbull "blev till".
Ordet pitbull kommer från gropen de slogs i, the pit, och bull efter de hundraser man använt i aveln.

Amstaffen är en utställningsavlad APBT, o dess ursprung är Pitbullen, inte tvärtom.
Står oxå att läsa på Amstaffklubbens hemsida.

Fy så tråkigt.. Dels för ägaren till pitbullen som ju faktiskt gör allt han kan för att få bort sin hund från den andra. Dels för det andra paret av självklara skäl.

Men jag tycker inte att den attackerande hundens ägare behöver hängas för att han går därifrån. Jag hade gjort detsamma om jag hade varit i hans sits, faktiskt. Det finns ju inte en chans i världen att han kan ta med sig labradoren tillsammans med sin egen till den blinda kvinnan, och han kanske inte känner sig ett dugg bekväm med att lämna över hunden till någon annan efter det som hände. Kanske var han chockad, kanske var han rädd att något mer skulle hända.
I och med att det var i London så bör han vara väl medveten om att han blir filmad.

Trångsynt...knappast. Min mormors york skulle knappast anfalla en labrador och envist hänga fast i strupen på den för att döda ( oprovocerat)..det om rasen...att sen det oftast är unga puckon som vill ha penisförlängare gör knappast saken bättre

Jag har träffat en tax som gjorde precis som. Vi fick försöka klämma in en pinne i munnen på honom & bända. Men det är väl givet...en större hund - större, starkare käkar.
Sedan är det ju brukshundar på ett helt annat sätt än andra hundar. Finns många aspekter att ta hänsyn till.

Men hur som helst är det vansinnigt att man inte har bättre koll för vilka människor som får skaffa hund tycker jag. & kanske då fram för allt såna hundraser där dom behöver mer stimulans & ledarskap. Det är ju hundarna det är synd om som inte får rätt ledarskap & skötsel.

Fast är detta en Pitbull?
Dom säger att det misstänkts vara en Pitbull blandras.

Hundföraren gör helt fel för att få den till att släppa den stackars ledarehunden, men han gör något. Tycker det framgår tydligt att han försöker (även om det är på fel sätt) att avvärja angreppet.
Sen tar han hunden ifrån den faktiskt lösa ledarehunden som förvirrat springer omkring efter angreppet. Helt rätt, so far.
Varför han sen väljer att försvinna helt från platsen vet vi ju inte.
Skulle inte hundägaren kunna vara chockad tro?

Givetvis försvarar inte detta allt, (han kunde ju anmält sig senare) men jag menar att det kan finnas anledning till att han tog hunden från platsen i det kritiska skedet.
Sen vet inte vi om han ringt/bett någon/anmält (anonymt) händelsen så att kvinnan o hunden fått hjälp. Tänkt på att media försörjer sig på att utelämna/lägga till vissa detaljer.

Det jag kan tänka mig är att man i engelsk media refererat till hunden som "pitbull-type", när detta sedan kommit till svensk media har det blivit en pitbullblandras. I Storbrittanien är hundar av pitbulltyp förbjudna sedan 1991, de raser som omfattas av förbudet är amstaff och APBT även om ett antal staffar strukit med då de varit alltför lik APBTs. Bedömningen om det är en förbjuden hund enligt Dangerous dogs act görs alltså genom hundens utseende.

Hunden behöver alltså inte ha haft en gnutta pitbullblod i sig, utan användandet av ordet pitbull-type syftar till att beskriva ett utseende.

Men jag tycker inte att den attackerande hundens ägare behöver hängas för att han går därifrån. Jag hade gjort detsamma om jag hade varit i hans sits, faktiskt. Det finns ju inte en chans i världen att han kan ta med sig labradoren tillsammans med sin egen till den blinda kvinnan, och han kanske inte känner sig ett dugg bekväm med att lämna över hunden till någon annan efter det som hände. Kanske var han chockad, kanske var han rädd att något mer skulle hända.
I och med att det var i London så bör han vara väl medveten om att han blir filmad.

?!?! :confused::mad:

Han hade inte kunnat gå med båda hundarna ihop nej, men han hade kunnat skött det otroligt mycket bättre.

Till exempel

- bundit fast sin hund och gått och talat med henne
- ropat till den troligtvis mycket chockade kvinnan vad som hänt
- ringt polisen
- gått direkt till polisstationen och sagt "Detta hände där" (vilket kan uppenbarligen inte gjorde för att han nu är efterlyst)
- hittat en annan person som kunde gå och tala med kvinnan

Att lämna en (blind dessutom, som inte har en aning om hur ens egen hund mår) person vind för våg efter en sådan fruktansvärd händelse är otroligt grymt, och för mig fullständigt idiotiskt.

Om du bara spekulerar óch inte sett filmen så måste du ju ändå ha tänkt något med ditt påstående? Eller?

Vilken ursäkt/orsak i världen skulle vara acceptabel efter att ens hund överfallit en ledarhund och när man väl skilt hundarna åt så GÅR MAN DÄRIFRÅN??

/Swat

Du brister tydligen i läsförståelse.
Det har getts flera förslag i tråden.
O ni som sett filmen kan oxå bara spekulera.

kl

fy va hemskt :cry: stackars, stackars kvinna.

Jag var en av dem som tidigare vid dessa diskussioner alltid försvarade dessa hundraser, pitbull,amstaff och blandningar med dessa hundar.
Idag har jag ändrat uppfattning.

Dessa hundar har ett sinne för att döda som få andra hundar har. Jag har även Rottis och AA men det går inte att jämföra. Många av de amstaff jag träffat attackerar och slåss enbart för att döda, enda sättet att få isär dom är att strypa dom sparkar och slag eggar dem till att fortsätta.

Saken var den att fram tills i sommras hade jag själv en amstaff blandning, han var på många sätt en underbar hund men han hade ett hat gentemot andra hundar och även katter som inte gick att kontrollera. En skrämmande besatthet av att slåss.
Attackerade de andra hundarna i huset utan förvarning, det bara small.

Tyvärr tror jag av den erfarenhet jag fått att dessa hundar har en benägenhet att vilja slåss på samma sätt som jakthunden jagar.
När vi beslutade oss för att ta bort våran kille fick jag som svar från en uppfödare att det är sådant beteende man får räkna med om man skaffar en sån hund. Isf är valet enkelt för mig...

Jag ställer mig frågande till vad du kände till om hundtypen innan du valde att skaffa en amstaffblandning? Dessutom när du redan har ett antal andra hundar i hushållet, det är en hundtyp där det är bäst att endast ha en hund av vardera kön i flocken. Det är inte något unikt för hundtypen utan förekommer även hos andra hundraser men man ska känna till den här biten innan man skaffar en hund av hundtypen. Vill man undvika framtida problem ska man följa den regeln.

Sedan tar du upp katter. Jagande av katter förekommer hos alla hundtyper mer eller mindre och är oavsett vad man själv vill tro ett normalt beteende. Däremot är det inte önskvärt vilket är en helt annan sak.

Jag kan inte nog betona vikten av att man känner till vad man har i kopplet.

Håller med utan minsta tvivel!

Skjut fanskapet till hund. Fast å andra sidan vad hjälper det? Puckot skaffar väl sig bara en ny...

Nu ger jag mig in i leken. Som ägare till en Pitbull BLANDIS. Han är Pitbull/Amstaff. 2 år & är en helt underbar hund. Han älskar barn, katter & hästar. Har en gång slagits med annan hund. Då för att försvara matte & räckte med att ryta för att få honom att släppa taget. Och de var den andra hunden som anföll. En schäfer/labrador hane.

Med rätt uppfostring & handlag är dessa hundar underbara djur. Jag kör pulling & lydnad med honom & han mår allmänt bara jätte bra. Aldrig minsta lilla tendens till att vara aggressiv.

MEN, har du själv ett svagt psyke ska du ge fan i hundrasen. Dom behöver fast hand & bra uppfostran. Inte slag & gormande.

Och jag tycker verkligen inte hunden ska skjutas. Ägaren snarare! :mad:

...så du tycker att en hund som anfaller en annan hund helt utan anledning ska fortsätta att leva?

Nu ger jag mig in i leken. Som ägare till en Pitbull BLANDIS. Han är Pitbull/Amstaff. 2 år & är en helt underbar hund. Han älskar barn, katter & hästar. Har en gång slagits med annan hund. Då för att försvara matte & räckte med att ryta för att få honom att släppa taget. Och de var den andra hunden som anföll. En schäfer/labrador hane.

Med rätt uppfostring & handlag är dessa hundar underbara djur. Jag kör pulling & lydnad med honom & han mår allmänt bara jätte bra. Aldrig minsta lilla tendens till att vara aggressiv.

MEN, har du själv ett svagt psyke ska du ge fan i hundrasen. Dom behöver fast hand & bra uppfostran. Inte slag & gormande.

Och jag tycker verkligen inte hunden ska skjutas. Ägaren snarare! :mad:

Genetik kan ingen förändra, man kan dämpa vissa drifter men dom går inte helt att ta bort. Har din hunds utsatts för en reell retning någon gång? Finns det något jag inte tål så är det när folk förnekar sin ras egentliga ursprung, därmed inte sagt att jag vill pitbulls något illa. De är dock med en särpräglad kamplust och en terriers envishet mycket farliga när det väl smäller.
De har ofta ett språk som är mycket otydligt för andra hundar, och smäller det kan man ge sig sjutton på att det är ordentligt.

Jag är alltid extra försiktig vad gäller bull-hundar. Jag har sett vad allt för många går för, även med de goaste ägarna man kan tänka sig. Staffar däremot ser jag mer gott i.

Till och med Bebben som föder upp amstaffar vet ju faktiskt vad det är hon har i kopplet, man kan önska att fler tänkte som hon.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 183
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden