Sv: Pitbull

Med detta vill du ha sagt...?
Agg känner du mot rasen APBT eller mot mannen som äger hunden?
Har ej sett videon (då min dator ej klarar av detta), och brukar aldrig orka med dessa debatter, men måste bara få veta.
Jag har dock läst på aftonbladet om händelsen, och tycker följande: Synd om den så kallade "Pitbullen" som har en sån skitstövel till ägare, synd om kvinnan och ledarhunden.
Jag är OTROLIGT less på dessa "matcho"killar som skaffar en (bland)ras endast för att se balla ut.

så fruktansvärt! Men han försökte i alla fall få bort hunden... Men att bara lämna hunden så där. Han mådde väl förmodligen, hoppas jag, dåligt över det som hände, men man kan ju ändå tycka att han borde ha stannat.

Jo visst var det uselt gjort av honom. Tur att ledarhunden överlevde i alla fall.

(lite trådkap: Jag blev personligen mer upprörd av videon om taiwan där de steker och äter fiskar levande, som fanns på samma sida som det andra klippet.)

Jag skulle ta mer illa upp OM ägaren till den attackerade hunden struntade i att försöka få bort sin hund. Jag tog illa upp att han bara lämnade den blinda personen o ledarhunden åt sitt öde. Jag hyser mer agg mot hundägaren än vad jag gör mot hunden.

Vilken hund som helst kan attackera, så jag förstår bara inte syftet i denna tråd mer än att du (martha) verkar vara en aningens trångsynt när det kommer till dessa raser?

Vilken hund som helst kan attackera, så jag förstår bara inte syftet i denna tråd mer än att du (martha) verkar vara en aningens trångsynt när det kommer till dessa raser?

Då undrar jag, utan fördomar och bakomliggande agg mot rasen/hunden i fråga - bara en ren och rak undring, kan vilken annan hund (alltså ras) som helst attackera och bokstavligt talat sitta fast i den andra hunden trots både sparkar och slag?

Trångsynt...knappast. Min mormors york skulle knappast anfalla en labrador och envist hänga fast i strupen på den för att döda ( oprovocerat)..det om rasen...att sen det oftast är unga puckon som vill ha penisförlängare gör knappast saken bättre

Då undrar jag, utan fördomar och bakomliggande agg mot rasen/hunden i fråga - bara en ren och rak undring, kan vilken annan hund (alltså ras) som helst attackera och bokstavligt talat sitta fast i den andra hunden trots både sparkar och slag?

Nu syftade jag enbart på attacken o inte på greppa sig fast.

Trångsynt...knappast. Min mormors york skulle knappast anfalla en labrador och envist hänga fast i strupen på den för att döda ( oprovocerat)..det om rasen...att sen det oftast är unga puckon som vill ha penisförlängare gör knappast saken bättre

Tro mig, jag är emot folk som köper dessa raser som en penisförlängare jag också. Det är dom som ger rasen dåligt rykte!

haha, ja det undrar jag med ;).

Tyvärr tror jag att det är fler raser än man tror..
Många hundar går ju igång på smärta om de blir hetsade.

Han skulle nog haft mer framgång om han hade dragit kopplet runt halsen och strypt hunden, men helst skulle han ju haft en breakstick med sig.
Tyvärr är det ju många som tycker att det ger fel signaler, men man behöver ju inte skylta med den direkt, före man tvingas använda den, och då är det nog inte direkt det största problemet man har (om man har en hund som beter sig sådär tänker jag)

Martha, du svarade inte på min fråga?
Har man en hund som är AVLAD för att slåss med andra hundar, då BÖR man vara medveten om att det inte är en god idé att släppa den lös (eller vad man nu kan tänkas göra) bland andra hundar. Detta bevisar att ägaren var den som du borde hysa agg mot.

Det är samma sak som att jag skulle släppa en utpräglad jakthund på ett fält med det djursag rasen är avlad för att fälla/jaga. Nu är dock många raser förfinade och har inte alls samma jaktlust som de äldre hundarna av samma ras, men just Pitbull Terrier har bevarat otroligt mycket va sina ursprungliga instinkter då rasen inte visas på utställningar, där har vi American Staffordshire Terriern som blev en separat ras just för utställningar med mindre eller ingen kamplust.

En bra (RENRASIG) Pitbull Terrier är ingen hund man släpper ihop med vilt främmande hundar, kamp- det är vad rasen strikt har avlats för sedan 1800-talet.
Har man en sån hund idag, då har man den för annat tungt, fysiskt arbete utöver sällskapsdelen.
Dessutom tvivlar jag på att det nu var en Pitbull Terrier. Troligtvis en blandras.

Många tar för givet att det är just en PITBULL TERRIER man ser när när en medelstor hund med rosenöron, bred skalle och slät päls vandrar förbi, men av alla dessa hundar, är bara ca 300 just Pitbull Terriers.

Åsikter kommer alla ha så länge rasens öde ligger i händerna på dessa matchos.
Konstigt att rasen tidigare varit helt ok, fram till dess att coola rappare börjat skylta med liknande hundar. Sedan 1800-talet har rasen funnits, över hundra år senare väcker den panik och länder bestämmer sig för att utrota en ras som inte ens var med i bilden för alla dessa "attacker" då hundarna som attackerar oftast inte är mer än oreggade jyckar med det fräcka namnet "pitbull", eller var det piTTbull? ;) Haha!

Senast ändrad av en moderator:

Håller med utan minsta tvivel!

Skjut fanskapet till hund. Fast å andra sidan vad hjälper det? Puckot skaffar väl sig bara en ny...

*kl*

Men gud så löjligt att hoppa på Martha för hennes "trångsynta inställning kring dessa hundar"! Inte ett ORD har hon skrivit om rasen utan endast uttryckt sympati för kvinnan med labradoren samt att hon tyckte episoden var vedervärdig (och vem fn gör inte det...)... :mad:

Fast PB är inte avlad för att attackera andra hundar och detta lär ju knappast ens ha varit en ren PB..

Finns rätt många hundar som kan attackera utan (för människor) synbar anledning och som inte släpper oavsett vad eventuella människor gör för att avbryta faktiskt. Gäller även för småhundar som attackerar hund i sin egen storlek (som i detta fall ex.vis, där hundarna är tämligen jämnstora)!

Jag blir helt morbid av att se sånt här.

Hur f*n är man funtad om man bara går därifrån. Nackskott känns berättigat, fast inte på hunden.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 492
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 183
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025