Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Status
Stängd för vidare inlägg.

_moa_

Trådstartare
En sak som jag länge har undrat över är Pitbull terrien. Många personer verkar tycka att pitbull är ve och fasa till hund. En fråga som jag ställer mig till det är varför? Är det hunden som är så "störd" att den inte kan bli något annat än en kamphund, som inte borde få finnas (enligt vissa) eller är det människan som har skapat detta monster till hund?

Mina funderingar väcktes då jag kollade på animal planet och alla dessa "djurpolis serier" det finns där. I vissa delar av USA är ju hunden förbjuden att ha. Om dom hittar en pitbull så avlivas den oavsett om den används/har används till kamp.

För det första: Hur kan man provisera hundarna till att slåss och sen dessutom tycka att det är underhållande?

Jag blir så ledsen när jag kollar på sådana här program. Man får ju vara med och se när dom hämtar kamphundarna och tar med dom för att avliva dom. Och när jag kollar på hundarnas ögon ser jag inget ont i dom. Dom ser så snälla och góa ut. Och gud vad jag gråter.

Är rasen bara missförståd? Eller är det som vissa hävdar att man aldrig kan lita på en pitbull för att plötsligt så smäller det?

Vill reda ut det här trasslet i min hjärna!
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

en pibull kan vara både och. det beror på vem som sitter i andra änden av snöret. MEN det är inte var mans hund, och de som oftast får problem med hunden är 1) unga killar som har hunden som en p***s-förlängare och 2) unga tjejer som skaffar den för att de vill visa världen vilken underbar hund pitbullen är.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Okej, för det jag har hört är att pitbullen kan bita när som helst... Vi kan ta som ett exempl en tio årig pitbull tik som är hur snäll som helst, bor hos en barnfamilj och aldrig tidigare har visat något agressivt betende. Helt plötsligt så finns risken att hon biter någon bara sådär utan att någon har proviserat henne till dte därför att rasen är avlad för kamp. stämmer det?



Självklart beror det ju på vem som håller i kopplet, ta bara våran hund. Har pappa henne går hon som en ängel i kopplet och skulle aldrig få för sig att stick om hon var lös, men om dte är jag så säger hon bara: Vänta här mattte jag ska bara... och så det enda jag ser är en svart rumpa som skuttar längre och längre bort tills man inte ser henen mer.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Jag har för mig att det är så här. Att pitbullen INTE står högst på listan när det gäller aggressiva hundar. Då kan en Labrador vara falrigare? har för mig det m.m.

Det är inte hunden som FÖDS elak. Det är monstret som håller i kopplet som är ELAK och LÄR hunden att BITAS.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Min farmors Pudel är farligare än min kompis Pitbull. :crazy:
Rasen är missupfattad!
En hund blir vad man gör den till, jag tror ingen hund föds psykiskt sjuk och blodtörstig.
Däremot måste man vara mewr vaksam mot vissa raser, för att dom är tuffare, hårdare och mer bestämda, men det är också indivinduellt.
En blyg Goödenm kan bli lika farlig som en ettrig Rottis, i fel händer.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Fast så lätt är det inte heller. Om hundens mentalitet alltid berodde på ägaren, så skulle vi inte behöva en uppsjö av alla raser som finns.

Då borde en Labrador passa lika bra som en polishund som en Schäfer.

Då skulle en Afghan passa lika bra som en ledarhund som en Labrador etc etc.

Det är så att hundar föds med vissa egenskaper. Det är därför man gör mentaltester på hundar. Det skulle vara totalt onödigt om alla hundar föddes lika.

Av 100-150 Labradorer är det kanske 1 som går vidare och passa som ledhund. Varför är det så om alla föds lika?

Det finns hundar som är mer benägna att försvara sig med tänderna. Det är inget konstigt med det och det är inget "fult" de är födda sånna och köper man en sådan hund så får man räkna med att hunden har de anlagen i mer eller mindre utsträckning.

För en hund som ska ner i gryt och jaga grävling så hänger det på liv eller död hur beredda de är att försvara sig. Råkar de ut för nått så är det bara döda som gäller, annars kommer de själva att stryka med.

För en vallhund så är flocken det viktigaste och dess uppgift är att jaga bort inkräktare som försöker att komma åt deras djur.

Vad detta kan får för konsekvenser för en modern hund i vårt samhälle kan man ju lista ut. DÄR kommer ägarskapet in. Hur man förvaltar dessa egenskaper och ser till att de inte tar överhand, men kan till och med dämpa eller öka vissa medfödda egenskaper när hunden är ung.

Det finns hundar som är elaka hur fin och snäll uppfostran de än har fått. Ofta är det hundar som är nervösa och rädda och helt enkelt inte klarar av att finns i en vanlig vardag. De bits för att de är rädda, egentligen inte för att vara elak. Men om jag nu sätter likhetstecken med att "bita = elak". Varför de har så kass mentalitet har med uppfödningen att göra och där sitter felet.

Jag kan inte så mycket om Pitbull, och det behöver jag heller inte kunna för att skriva detta. För de gäller de också. De har också vissa medfödda egenskaper som man har att leva med och att förvalta.

Det enda jag kan gissa mig till är att det är hundar med lång stubin, men när den väl tänder så tänder det. Jag tror också att det är hundar med en hel del kamplust (???) Stor kamplust hos en hund kräver en bra förare, kanske inte något som förstahund.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Du vet väl att man säger att en pudel har lejonhjärta ;)
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Den här pudeln har lejonkäft också! :eek: Hon gillar inte karlar och sätter sig i benet på min pappa stup i kvarten.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Okej , fattar ju att hundar föds med olika temprament ;) men fick för mig att pitbulls inte låg så högt upp i listan (om det finns nåån?)
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

mmm... Vissa kan vara lite tuffare än många tror. Men det är liksom inget unikum. Man får snarare svar på det om man tittar på stamtavlan och hur föräldrarna är. Troligt att det finns mer syskon/släktingar till den hunden som också är likadana. Vi har haft problem i våra vita linjer med temprament, så de är helt avslutade nu (tyvärr...)
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Pitbull är en hund som vilken annan hund som hälst. men kommer den i fel ägo kan den bli livsfarlig. Men det kan vilken hund som hälst.

men de är lätta att hetsa för de som gillar att syssla med det.
men det går lika bra med min Rottis om man vill.

En nybörjare skall inte skaffa Pitbulleller liknande hund. Eller så får man lägga ner energi på bruks eller dyligt . Gå kurser för att lära.

Jag har en kompis som har 3 pitbull 1 rottis
Alla är världens goaste hundar.
Puss till pitbullen
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Till mig så är det hitills ingen som kunnat visat upp denna omtalade lista som man hör så mycket om.

Det är svårt att jämföra också. Manmåste räkna med hur många individer som finns. Finns det 30 PB och 30.000 Labradorer så är det självklart att Labradoren kommer att "vinna".

Men sen får man lägga in faktorn hundägare också, om det är 99% förstagångs hundägare som skaffar en viss ras, så kommer den att vara mer representerad än en annan ras som kanske inte alls är speciellt trevlig. Men som däremot har bra ägare.

Det finns några lite mer udda brukshundsraser som jag verkligen inte kan tänka mig skulle vara några trevliga hundar ute på gatorna, men eftersom att det i princip är uteslutande seiöst bruksfolk som skaffar sådana så är det oftast hundar med mycket bra lydnad (men som jag aldrig skulle sticka fram händerna till...) som det aldrig blir några problem med.

Hur man skulle kunna mäta vilken hund som är "farligare" än någon annan så ,man titta på deras

1. Skärpa - Hur lätt har hunden för att bli arg? Blir den arg för att någon tittar på den, eller måste den få ett kylskåp i huvudet för att bli arg?

2. Försvarslust - Hur benägen är hunden att försvara sig om den blir rädd/arg? Vill den fly eller går den på?

3. Nervkonstitution - Hur lätt har hunden för att bli stressad och/eller göra felbeteenden? Hur bra koll har den på sina nerver?

Visst spelar andra beteende också in, men man kan ju till en början fundera på dessa tre som betyder mycket för just det här.

Min äldre hund har mycket skärpa och på henne är det rätt så lätt att avgöra dessa egenskaper bara på sådant som händer i vardagen. Min yngre hund har aldrig blivit arg, så med henne vet jag faktiskt inte om hon har nån försvarslust eller inte... Det kanske jag får veta den dagen hon får ett kylskåp i huvudet och då vet jag om hon hänger fast i armen på vederbörande eller ej... :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

*fniss* känner igen det där med aldrig bli arg. jag tror att min labbe helt saknar den egenskapen.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Men det är väl bara possitivt att han inte har den egenskapen?

Min tik skulle nog inte bli arg om hon så fick en lastbil i skallen.. :)
Snällare hund har jag aldrig träffat och jag hoppas att fler har fått uppleva den tjusningen med en hund som går med på allt!
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Jag har sett en sida med statistik från USA.. hittar den inte nu men jag ska leta och så återkommer jag. :)
Fast all statistik går väl att framställa på olika sätt och likadana undersökningar kan få olika resultat. Men man kan ju titta iaf.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Jag har hört att Golden retriver är inblandad i mäst bitolyckor än andra hundar.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Det har jag också hört. Men det kanske beror på att det är den (näst?) vanligaste hunden. Vet inte om "statistiken" tar hänsyn till det.

Personligen tror jag inte att statistik kan säga så mycket om de specifika raserna. Tror mer på statistik som undersöker i vilka situationer hundarna har bitit osv.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Fast värdelöst om hon skulle vara intresserad av att använda honom som polishund :) En brukshund strävar man efter att få en hund med måttlig skärpa utan kvarstående aggressioner. Dvs hunden ska ha skärpa, men inte hur lätt och mycket som helst och så ska den släppa det när hotet försvinner. Inte fortsätta att vara arg på det som inte hotar mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

E
Övr. Hund Är alltid runt på nätet och kollar. Hittade då dessa två filmer...
Svar
16
· Visningar
1 253
Senast: Anna_Lillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp