Pissemärr!!!

P

pilla_w

Nu har jag gjort det igen! Jag har fått en problemhäst på halsen och har just börjat känna på henne. Jag vet egentligen inte mycket om henne, men hon är kallblod, 5år.
Jag fick henne pga att hon sparkas och har skadat 3 människor.
När jag iaktar henne i hagen, i flocken, är hon lugn, säker och sköter sej som hon ska. Hon håller inte på att brunsta mot de andra hästarna, inte ens hingsten som går i hagen bredvid.
MEN... Kommer det in någon människa i hagen, kommer hon fram, söt som bara hon kan vara och om man tar i henne smäller det. Hon tjuter och pissar så fort man tar i henne och sparkar alla hon kommer åt. När man fångat in henne följer hon med, som om inget hänt och är snäll och trevlig. Man kan borsta henne över hela kroppen och hon reagerar inte när man tar i henne.
Men, om jag lägger tryck på och ber henne flytta, tjuter hon, pissar och slår.
Ute i pinen kan hon vara riktigt ilsk och sparkar och tjuter åt allt. Efter hon kickat efter mej, jagar jag bort henne och då pissar hon. Hon pissar när hon slår och när hon tjuter och när jag flyttar henne.

Har någon här varit med om detta beteendet hos en häst någon gång?
Det enda jag kan associera till är en problemhund jag tog hand om för många år sen. Han var rädd för allt och när jag bad honom om något, pissade han ner sej av nervositet.
Men, märren visar INGA tecken på att vara rädd, utan hon är väldigt stark i psyket och man kan göra nästan vad som helst utan att hon backar eller reagerar.

Jag är väldigt nyfiken på liknande situationer.

Sv: Pissemärr!!!

Prova att ge hästen flytande munkpeppar! Jag har gjort det till en överhingstig valack och ett sto med pissmärrs syndrom och det har fungerat alldeles utmärkt! Nu kan valacken gå med ston och föl utan att få för sig att betäcka. :banana:

Dosen skall ges i 3 veckor dagligen innan man kan se resultat.

Jo vi hade ett sånt sto förra året, inte vårt eget. Hon pissade när hon blev trängd och bråkad på. Hon fick bråka mycket så hon var säkert stressad.

Korven skrev:
Jo vi hade ett sånt sto förra året, inte vårt eget. Hon pissade när hon blev trängd och bråkad på. Hon fick bråka mycket så hon var säkert stressad.

Vad hände?
Gick det att få bukt med?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 319
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka