Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En unghäst vi precis börjat med, dom har nog med saker att tänka på runt omkring så en pisk på det kan ibland bli lite för mycket, efter ett par veckor framför vagn brukar vi "lägga på" pisken mer och mer, men på en helt grön häst som man spänner för dom första gångerna ser jag ingen anledning att ha pisk på, det stressar nog mer än hjälper. Sen är ju alla olika. vissa kanske det går hur bra som helst med redan från början och andra behöver mer tid att vänja sig, men så gör jag iaf.
Jo, men vem tävlar en en häst som inte är klar med sin utbildning då?Tänk på att om ni måste tävla så måste man ha pisk.Eller har jag fel där?
Pröva att lasta minder då. Tydligen så drar hon ju med allt annat än vagnen. Vad har du för vagn? Ormen?Det ska väl egentligen användas eftersom att man inte bör slå hästarna med tömmarna eller så. Men jag använder mest röstkommando till mina och de brukar lyssna bra på det. Däremot till tyngre vagnar (timmerlass eller så) har jag med det eftersom att vårt ardennersto gärna backar ner när man ska upp för en backe och det håller ju inte. Hon gillar inte när det tar emot, men har man spöt med får man henne att gå framåt igen och man slipper hamna i diket. I skogen med timmerkälke/sax har jag ju såklart aldrig med mig det. Det blir klumpigt och onödigt.
En unghäst vi precis börjat med, dom har nog med saker att tänka på runt omkring så en pisk på det kan ibland bli lite för mycket, efter ett par veckor framför vagn brukar vi "lägga på" pisken mer och mer, men på en helt grön häst som man spänner för dom första gångerna ser jag ingen anledning att ha pisk på, det stressar nog mer än hjälper. Sen är ju alla olika. vissa kanske det går hur bra som helst med redan från början och andra behöver mer tid att vänja sig, men så gör jag iaf.
Handen på hjärtat, använder ni ALLTID körpisk när ni kör? VARENDA gång? Och i såna fall varför? Behövs det verkligen?
Ja, jag har alltid med mig pisken. Dels för att den nästan alltid behövs i början för att få liv i hästkrakens be Räcker oftast med att han bara ser att man har den så skärper han sig... Sen är det även en säkerhetsgrej tycker jag då jag har tvåaxlad vagn som viker sig om han ryggar (vilket har hänt). Då är det bra att kunna vifta till på baken så hästen går framåt istället för bakåt Behöver man den inte kan man ju alltdi sätta den i piskhållaren.