Sv: Pisk

En unghäst vi precis börjat med, dom har nog med saker att tänka på runt omkring så en pisk på det kan ibland bli lite för mycket, efter ett par veckor framför vagn brukar vi "lägga på" pisken mer och mer, men på en helt grön häst som man spänner för dom första gångerna ser jag ingen anledning att ha pisk på, det stressar nog mer än hjälper. Sen är ju alla olika. vissa kanske det går hur bra som helst med redan från början och andra behöver mer tid att vänja sig, men så gör jag iaf.

Det ska väl egentligen användas eftersom att man inte bör slå hästarna med tömmarna eller så. Men jag använder mest röstkommando till mina och de brukar lyssna bra på det. Däremot till tyngre vagnar (timmerlass eller så) har jag med det eftersom att vårt ardennersto gärna backar ner när man ska upp för en backe och det håller ju inte. Hon gillar inte när det tar emot, men har man spöt med får man henne att gå framåt igen och man slipper hamna i diket. I skogen med timmerkälke/sax har jag ju såklart aldrig med mig det. Det blir klumpigt och onödigt.

Meningen är ju inte att man ska slå hästen med pisken heller, den ska ju inte enbart verka som frammåtdrivande utan även verka åt sidan eller när man ska få in bogen etc.

En unghäst vi precis börjat med, dom har nog med saker att tänka på runt omkring så en pisk på det kan ibland bli lite för mycket, efter ett par veckor framför vagn brukar vi "lägga på" pisken mer och mer, men på en helt grön häst som man spänner för dom första gångerna ser jag ingen anledning att ha pisk på, det stressar nog mer än hjälper. Sen är ju alla olika. vissa kanske det går hur bra som helst med redan från början och andra behöver mer tid att vänja sig, men så gör jag iaf.

Vi har mycket sällan pisk med då vi börjar jobba med en ny häst.

Det ska väl egentligen användas eftersom att man inte bör slå hästarna med tömmarna eller så. Men jag använder mest röstkommando till mina och de brukar lyssna bra på det. Däremot till tyngre vagnar (timmerlass eller så) har jag med det eftersom att vårt ardennersto gärna backar ner när man ska upp för en backe och det håller ju inte. Hon gillar inte när det tar emot, men har man spöt med får man henne att gå framåt igen och man slipper hamna i diket. I skogen med timmerkälke/sax har jag ju såklart aldrig med mig det. Det blir klumpigt och onödigt.
Pröva att lasta minder då. Tydligen så drar hon ju med allt annat än vagnen. Vad har du för vagn? Ormen?

Aha, du menade såpass ny...
Idag ska Tamsin ut med vagnen för fjärde gången och idag ska pisken med. Men då är han tömkörd med pisken med och vi har arbetat med pisken innan för att han skulle vara van vid den och att det ska vara något som helt enkelt är med ut precis som selen och vagnen.

Har aldrig pisk när jag kör,tycker det är onödigt.I alla fall på hästen jag kör :rofl:

Sånt händer bara när hon inte har blivit körd så mycket på ett tag. Hon har blivit överlastad innan så därför lastar vi henne aldrig tungt. Vi tar ju mycket mindre än vad hon egentligen klarar av för att hon ska bygga självförtroende men detta handlar om en flakvagn/fjädervagn med säten på bara så det är inte överdrivet mycket vikt ändå. Numera kör vi henne inte alls med tanke på att selen är för liten. Kör vi henne blir det med en travsulky eftersom att det är en ställbar sele på ett annat sätt. Det blir en ny loksele så fort pengarna räcker till.

Ja, jag har alltid med mig pisken. Dels för att den nästan alltid behövs i början för att få liv i hästkrakens be :p Räcker oftast med att han bara ser att man har den så skärper han sig... Sen är det även en säkerhetsgrej tycker jag då jag har tvåaxlad vagn som viker sig om han ryggar (vilket har hänt). Då är det bra att kunna vifta till på baken så hästen går framåt istället för bakåt :p Behöver man den inte kan man ju alltdi sätta den i piskhållaren.

Piskhållaren? har jag aldrig hört talas om :d

Jaså inte? :) Finns på nästan alla nytillverkade vagnar som tur är, jag tycker det är väldigt praktiskt :D Det är som ett rör på höger sida om kusken som man kan ställa pisken i och så finns den nära tillhands när den behövs :p

Jag rider alltid med spö och kör alltid med pisk.
Fungerar ju som en förlängd hjälper och den vill jag inte vara utan.
/P

har alltid med den,men kanske inte använderden så mkt,men kan ju va bra ch ha me sig i falla att..:bump:

Jag kör ju inte ännu, utan tömkör bara, men då är pisken alltid med, för att få hästen att gå framåt!! Latmask ibland.
Så jag antar att det kommer bli naturligt att alltid använda pisk då jag sätter vagn bakom oxå.
Ibland när min häst kör ner huvudet o äter så föredar jag att piska till henne lite lätt framför att slita tag i munnen.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 597
Senast: Derivata
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 347
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka