Sv: Pisk

Verkar som om de flesta här tror att pisken främst används som framåtdrivande hjälp.

Fast många har skrivit att de använder pisken för sidoförflyttningar osv och som säkerhetsdetalj. Tycker det låter som att de flesta har en sund syn på användandet av pisken :)

Att köra utan pisk är som att rida utan skänklar. Dvs jag kör alltid med pisk.

Jag har nästan aldrig pisk med mig. De gånger jag har det är när jag har en medhjälpare som kan hålla i den åt mig, använder den då som blinkers för att visa eventuell trafik vart jag ska.

Min häst lyssnar bra på min röst, däremot så vet han tyvärr inte vad pisken betyder. Eftersom jag själv inte klarar av att hålla pisken samtidigt som jag håller i tömmarna så har jag inte kunnat lära honom. Jag har heller aldrig haft något behov av att lära honom då han alltid lyssnar på mina röstkommandon, har gjort det hittills i alla fall.

/M

Jag har nästan alltid pisken med mig men den sitter för det mesta i piskhållaren. Den finns där vid behov om hästen skulle bli fånig eller rädd för något, man har ju en vagn att tänka på också och då kan ju hästen inte kasta sig eller vända hur som hellst, då kan det ju hända olyckor! Jag använder den mest på dressyrlektioner, har en ganska pigg häst så den behövs mest som hjälp vid ställning och så men då "petar" man ju bara med den man slår ju INTE!

Pisken är alltid med, oftast i hållaren men jag ser den som ren säkerhetsutrustning. Av samma anledning har jag alltid kniv med när jag kör.

Körpisken är alltid med. Likaså kniven som någon redan skrivit. Säkerhetstänk från min sida.

jomen jag använder pisken för att utföra öppnor osv. arbetet ska ju komma bakifrån så man måste ju kunna inverka där bak

Har prövat några gånger, men ponnyn börjar bara backa å hålla på. Han är livrädd för spön, har nog fått smisk av någon föredetta ägare.
Stackarn.

puttar upp den här tråden då jag har en piskfråga!

Jag vill gäna köra med pisk, det känns både tryggt och som en extra hjälp i finliret...
Men! jag har en shettis....vad för pisk använder man då? finns det körpiskar för små ekipage? En normallång skulle ju bli ganska för lång...

puttar upp den här tråden då jag har en piskfråga!

Jag vill gäna köra med pisk, det känns både tryggt och som en extra hjälp i finliret...
Men! jag har en shettis....vad för pisk använder man då? finns det körpiskar för små ekipage? En normallång skulle ju bli ganska för lång...

Har ju själv småpluttar och jag var och köpte en helt vanlig på granngården.. Skulle ju kanske kunna kolla imorgon hur lång den är...

Jag kör alltid med pisk, om det inte är en unghäst som vi precis börjat med. Pisken är ju nästan en lika stor hjälp som rösten och nödvändig vid sidvärtsrörelser etc. Det är också en bra förstärkning på rösten om man ska öka osv.

Jag kör alltid med pisk, om det inte är en unghäst som vi precis börjat med. Pisken är ju nästan en lika stor hjälp som rösten och nödvändig vid sidvärtsrörelser etc. Det är också en bra förstärkning på rösten om man ska öka osv.

varför inte på unghäst?? Jag tycker det är en bra hjälp för att rama in den unga hästen

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 597
Senast: Derivata
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 347
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka