L

LindaK

Handen på hjärtat, använder ni ALLTID körpisk när ni kör? VARENDA gång?:angel: Och i såna fall varför? Behövs det verkligen?:crazy:

Sv: Pisk

Jag använder alltid pisk när jag kör.
Eftersom jag har en liten latmask och jag använder det till sidoförande övningar... :idea:

Mvh
Emma

Nej, jag har inte alltid piskan med mig. Kör jag arbetsredskap (brukskörning) har jag inte piskan med, kör jag finkörning, dressyr m.m. är den med:)

Jag har alltid pisken med mig när jag kör men använder den kanske inte vid varje körtur. Känns dock skönt att ha den med om den skulle behövas för sidförflyttning mm

Jag använder inte det till hästen jag kör lite nu men
det är mest för att vi inte har någon. Brukar försöka tömköra med
pisk iaf. Det beror ju på häst, situation etc. Man kanske inte vill ha pisk på f.d travaren som blir helt galen såfort de ser den, men kanske på den där slöa shettisen.

Handen på hjärtat, använder ni ALLTID körpisk när ni kör? VARENDA gång?:angel: Och i såna fall varför? Behövs det verkligen?:crazy:

Jag har alltid pisk med, min häst har en tendens att få sirap i benen på bortväg och då kan man behöva killa henne lite på rumpan med pisken så skärper hon sig genast. När jag tömkör använder jag pisken väldigt mycket som hjälpmedele på volt, nä vi gör öppnor osv som kompensation för skänklarna.

Ja den är så gott som alltid med. Undantaget är skogs och jordbrukskörning om hästen jag kör är välkörd. Har jag en ovan häst så är pisken med även i skogen. Det är en ren säkerhetsdetalj.

Jag brukar säga: Visst kan man köra utan pisk. Det är inte svårare än att rida utan ben...

Ja, jag har alltid med mig pisken. Dels för att den nästan alltid behövs i början för att få liv i hästkrakens be :p Räcker oftast med att han bara ser att man har den så skärper han sig... Sen är det även en säkerhetsgrej tycker jag då jag har tvåaxlad vagn som viker sig om han ryggar (vilket har hänt). Då är det bra att kunna vifta till på baken så hästen går framåt istället för bakåt :p Behöver man den inte kan man ju alltdi sätta den i piskhållaren.

Har alltid pisken med på vagnen men använder den själv ytterst sällan!
Brukar vara tränaren som håller den åt mig! :angel:

Får ju kramp i näven av eländet!!! :angel::D

Jag har alltid pisken med mig också!
FÖRSÖKER numera att alltid hålla i pisken för att lära mig köra med den.. På tävlingsbanan MÅSTE man ju orka hålla i elendet.. Å då är det ju bra om hästen inte tror att man ska döda den när det är så dags..
Anna-Carin

Ja den finns alltid med och jag har den alltid i handen. Min lilla busiga tös har en viss tendens att rätt vad det är kasta sig ner i diket och då är det bra att ha den med för då vet hon det är ingen ide. De sista gångerna vi har kört har hon inte ens försökt. Sedan är den bra att ha om hon slarvar när vi vänder, bra att lägga emot henne på utsidan då. Tycker det är bra att ha på obildade,unga djur som en extra hjälp istället för att behöva dra i munnen.

Jo det har du ju så rätt i!
Har den ibland när hästen känns lite småseg! Då räcker det att man håller i den bara så gaskar han upp sig lite!

Har dock inte några direkta tävlingsplaner så jag koncentrerar mig helt på att bara hålla tömmarna och koncentrera mig på vart jag ska hän! :angel: De e krångligt nog vissa dagar! :rofl:

Nä!
Pisken är med i sin hållare på vagnen så den finns tillhands när den behövs... men jag är för lat för att hålla den i handen under hela körturen! :p För det mesta står den orörd....

Är vi bara ute och kör en runda för skojs skull på vägen så har vi pisk. Aldrig när vi kör annars.

Japp jag använder alltid körpisk.
Min häst är väldigt olika när man kör honom,ena turen jättepigg men när man kör honom nästa gång kan han vara lite lat.
Använder den dock mest för att rakställa.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 597
Senast: Derivata
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 347
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka