Sv: Piruetter
Eftersom du var modig nog att börja så vågar jag fortsätta:
Det är svårt, man måste verkligen ha kontroll över hela hästen.
För ett par veckor sedan insåg jag under en träning att jag har varit väldigt luddig i mina hjälper. Det blev en aha-upplevelse, men frågan är ändå om jag klarar att här förklara vad jag gör?
Förberedelsen är att (skrittpiruetter) kontrollera att hästen är rak och följer sätet (och hand- blir kvar i ställningen) genom att med sätet variera skritt-tempot och rida i och ur öppna.
2. Öppnatänk inleder, halvhalt lätt kram i yttertygeln, behövs eventuellt inte i skritt. Öppna för att få rätt rakhet i kroppen.
3. Något mer vikt på insidan, ytterskänkeln något bak och hästen en aning böjd i kroppen men inte för mycket. Det får inte bli för mycket då kan inte hästen komma runt sitt inre bakben utan riskerar att tappa takt och rakhet i kroppen.
4. När hästen börjar vändningen peka vägen med innerhandens tumme lite lite inåt(ställningen) inte börja leda eller göra för mycket med någon tygel, men vrida mej i vändningsriktningen och "föra med" hästen runt. Tyglarna förs båda med åt vändningshållet, parallellt,(svårt att förklara det här) och ramar in medan innerskänkeln är stöd för framåt. Ytterskänkeln håller bakdelen på plats. Genom att inte göra för mycket utan våga sitta still och föra runt en ganska rak häst blir det mycket lättare, var en lärdom sist.
(Jag hoppas att tränaren inte läser, säkert glömde jag något som hon tjatat om
)
I trav rider jag inte så centrerade och bara som en del av lösgörande, emellanåt.
I galopp samma princip men jag kan inte rida hela piruetter i galopp utan ett par tre språng runt ett tänkt hörn eller halv med mkt större radie. Dom beskrivningarna lämnar jag till andra. Hästen får inte falla inåt i galoppen eller tappa energin i alla fall.