Sv: Piruetter

Hur får ni till vändningarna på bästa sätt ?

Tänker volt tillbaka, första vändningarna är volt tillbaka o sen mindre o mindre volt och till sist, vänder jag mig själv och tar hästen med mig. Om hästen står emot och inte vill förstå, för stunden går jag tillbaka till volt tillbaka och lite sluta-tänk här o var på övriga fyrkanten och vanliga voltspår, innan jag går tillbaka till mindre o mindre volt tillbaka-tänk, för att till sist åter igen vända mig själv och ta hästen med mig.

Eftersom du var modig nog att börja så vågar jag fortsätta:

Det är svårt, man måste verkligen ha kontroll över hela hästen.
För ett par veckor sedan insåg jag under en träning att jag har varit väldigt luddig i mina hjälper. Det blev en aha-upplevelse, men frågan är ändå om jag klarar att här förklara vad jag gör?

Förberedelsen är att (skrittpiruetter) kontrollera att hästen är rak och följer sätet (och hand- blir kvar i ställningen) genom att med sätet variera skritt-tempot och rida i och ur öppna.

2. Öppnatänk inleder, halvhalt lätt kram i yttertygeln, behövs eventuellt inte i skritt. Öppna för att få rätt rakhet i kroppen.

3. Något mer vikt på insidan, ytterskänkeln något bak och hästen en aning böjd i kroppen men inte för mycket. Det får inte bli för mycket då kan inte hästen komma runt sitt inre bakben utan riskerar att tappa takt och rakhet i kroppen.

4. När hästen börjar vändningen peka vägen med innerhandens tumme lite lite inåt(ställningen) inte börja leda eller göra för mycket med någon tygel, men vrida mej i vändningsriktningen och "föra med" hästen runt. Tyglarna förs båda med åt vändningshållet, parallellt,(svårt att förklara det här) och ramar in medan innerskänkeln är stöd för framåt. Ytterskänkeln håller bakdelen på plats. Genom att inte göra för mycket utan våga sitta still och föra runt en ganska rak häst blir det mycket lättare, var en lärdom sist.:bow:

(Jag hoppas att tränaren inte läser, säkert glömde jag något som hon tjatat om:o)

I trav rider jag inte så centrerade och bara som en del av lösgörande, emellanåt.
I galopp samma princip men jag kan inte rida hela piruetter i galopp utan ett par tre språng runt ett tänkt hörn eller halv med mkt större radie. Dom beskrivningarna lämnar jag till andra. Hästen får inte falla inåt i galoppen eller tappa energin i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Just nu kom jag att tänka på vad bigganl skrev om hur olika man kan beskriva bara en sån sak som en galopppfattning. Hur ska det då inte bli med piruetter:D

Precis som jag får göra, för min AR-tränare. Men sen fuskar jag emellanåt på hemmaplan och då blir det bara "volt tillbakatänket" :angel:. Men hjälperna är som du säger. :bow:

Just nu kom jag att tänka på vad bigganl skrev om hur olika man kan beskriva bara en sån sak som en galopppfattning. Hur ska det då inte bli med piruetter:D
Tycker inte alls att det skiljer sig på hjälpgivningen. Däremot om man måste korrigera ngt.

Men visst kan du lära din häst att fatta galopp genom att dra i resp. öra:banana: o säga !gå hem!/ gå ut eller rapa på ett visst sätt.
Rörelser där man ska forma hästen, kräver sin lag:grin:

Även om jag tycker också att det inte finns så många sätt att fatta galopp så kan man få höra lite olika varianter. Men alla sätt är väl bra utom dom dåliga:D

Men hur rider du piruetter? Det var ju själva frågan här! Det saknas svar från flera, tycker jag. Beskriv nu steg för steg!

Åh vad intressant! Men du tränar för VD-tränare också? Säger den annat? (Min är ju VD-tränare)

Åh vad intressant! Men du tränar för VD-tränare också? Säger den annat? (Min är ju VD-tränare)

Det är från VD-tränarna, jag fått tänket "vänd dig själv och ta hästen med dig".

Hjälpgivningen har jag sen fått uppseparerat via AR-instruktören i samklang med "vänd dig själv tänket".

Jag samlar hästen med sitsen, vänder hästen med axlarna, och använder innerskänkeln för att reglera så att hästen inte trillar runt i vändningen utan håller innersidan uppe, väntar på mig, och verkligen gör piruetten språng för språng.

(Och ja, det går att träna hästen så att man kan använda innerskänkeln utan att bakdelen åker ut.)

Då förstår jag. :idea: Just i själva vändningen var jag rätt luddig upptäckte jag/vi:o och fick renodla och göra mindre, vänta mer och ge hästen en chans att själv följa och göra sin del, det blev betydligt enklare och bättre.

Till alla:

Nu blir jag kanske lynchad och utskälld men det finns likheter även med hur man vänder i en snäv sväng i hoppning:o Observera: finns likheter! Det är inte samma sak som hoppryttare gör när dom kastar runt och jagar tid. Men likheten med en riktigt bra balanserad vändning nästan helt om upp mot ett hinder finns, påstår jag. Just att ta hästen med sig, inte förböjd, så att den snabbt kan vara i balans och rak mot ett hinder. Inte för att jag kan det heller, mer än i teorin.

Menar du i skritt eller galopp:confused:
det går ju betydligt fortare i galopp eller menar att ett galoppsprång är så mkt större än ett skrittsteg. Ett språng hänger ju liksom ihop.

Det funkar ju inte att rida på framåt i galopp o sen bara vända kusen- ja det kanske går men det är ingen piruett:grin:

Den måste där först kunna samla sig o man börjar med 1-3 språng.

Gillar heller inte metoden som man förr använde- fattade galopp o vände- fast hästen inte orkade o då hävde sig runt på båda bakbenen- ingen galopp.

Berätta om båda vet ja! Och Dressyr får väl också bidra med sitt sätt!
Ja i galopp måste man först samla galoppen några steg, men piruetter i galopp får andra beskriva, som kan det bättre än jag.
Men flera gör väl i skritt och kan berätta om det i alla fall?

Till svea:

Jag använder innerskänkeln för att hästen ska fortsätta arbeta framåt igenom piruetten. Ännu rider jag inte hela piruetter i galopp, men min tanke är att det snarare bör vara sätet som motverkar att den bara faller runt, att man rider i galoppen som man måste göra, och ser till att vara i balans med hästen. Även att yttertygeln finns med där, reglerar.
Det låter mera som en snäv vändning i hoppsväng :o om man håller emot med inner. Men hoppning är inte min starka sida, så jag kanske ska låta bli att skriva om det.

Innerskänkeln är inget vidare att använda- ens i skritt. Då måste du ha en starkare ytter o du driver den även framåt- ur vändningen.

Hästen ska gå för egen maskin, ställas innan du vänder o formas lite iom att det är en tvär vändning- bogen måste gå lite i rörelseriktningen- som i diag. slutan. Den ska leda.

Om den är formad- vet den vart den ska så stannar den inte upp med inner- om du inte bromsar den.
Trampa bara ner inåt o var med. Tänk takten. att den inte förlorar energin.

Jag menar här vad innerskänkels funktion är, om och när den används. Den ligger där med det syftet, som understödjande för framåt. Precis som ytterskänkelns är att hålla bakdelen på plats. Den används inte aktivt men det skrev jag inte heller i min beskrivning ovan. Sen svarade jag på sveas bara om innerskänkelns funktion i piruetten.
Det går ju rätt så fort, så visst är det så att allt ska vara på plats så att det bara är att vända. Det är det som är så svårt. Tillbaka till där jag började i min beskrivning, det är så mycket att hålla reda på därför är det svårt.:( Jag skrev sitta inåt men menade förstås trampa ner i inner.:idea:

Vi håller på att lära oss skrittpiruetter eller bakdelsvändningar. Riktigt svårt att få till korrekta tycker jag. Tränaren och jag har turats om att skälla på varandra men nu börjar vi se ljuset..:angel:

I vändningen till vänster ska jag ha lite öppnatänk och forma hästen runt innerskänkeln. Ytterskänkeln flyttar jag bak lite för att hålla bakdelen på plats. Precis innan vändningen ska jag få henne att ta lite kortare och kvickare steg. Leder sen lite med innertygeln och knackar på lite med ytterskänkeln. Viktigt att jag inte blockerar yttertygeln. Den glappar nästan lite.

I vändningen till höger har jag lite slutatänk ,i övrigt samma som till vänster.

Här lite film från igår och hur det ser ut nu.
http://www.youtube.com/watch?v=QkjMt1Ssfpk

Det börjar ju i alla fall påminna om en bakdelsvändning istället för en halvrisig volt tillbaka...

Tjusigt Kurtan- för en bakdelsvändning:angel:

Menar du att du leder- fast hästen redan är klar?

Menar du att du leder- fast hästen redan är klar?

Ska jag vara helt ärlig så är jag inte 100 på hur jag gör med innertygeln. Möjligtvis eller förmodligen reglerar jag bara ställningen med den och låter hästen trampa runt mer för egen maskin. Vet bara att jag har lite mer kontakt på den än med ytter.

Hajjar du!:idea:

Jag pratar om i galopp och är lite intresserad av den tekniska biten. Inte just förberedelsen utan hjälpgivningen.
Jag har gjort lite olika på vägen men kommit fram att det mest logiska för mig och framförallt för hästen var att vända för ytterskänkel och en lite vändande innertygel. Eller ytterskänkeln ser till att bakbenet är kvar under hästen och innertygel vänder med små vändande kramningar. Yttertygeln gör inget utan bara "är". Behöver jag mer galopp eller energi så använder jag innerhöft till det. Så jag använder 2 hjälper och har fått fantastiskt fina och centrerade piruetter. :)
Hur jag gjorde innan vette sjutton egentligen men tror jag har gett lite för mkt hjälper och då har hästen blivit lite stressad.

Det finns ju olika sätt menar jag och därför var jag lite intresserad av just den tekniska biten.

Fast hur du har förberett borde vara av störst vikt.
Kul att det funkar så lätt.
hästen kanske är megastark:bow:

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama