Sv: Piruetter

Jag tror att allt kommer med tiden, när du är mogen att rida piruetter med din häst så vet du hur du ska göra :idea: Sen är det ju mycket viktigt att din häst också är mogen för uppgiften!! Det är något som kommer med utbildningen. Men om du bestämt ska rida piruetter så ger jag dig rådet att uppsöka en bra tränare!

Lycka till!

piruetter är eg inget man behöver lära hästen (till skillnad från tex galoppfattning) - utan när man kan samla hästen tillräckligt och vända den är det bara att samla ihop galoppen och göra en vändning på bakdelen :D

men, som ett steg på vägen - rid en mindre fyrkant i galopp och rid kanske ett eller två steg med tanke bakdelsvändning i hörnen.
det är aldrig fel heller att träna bakdelsvändningar/skrittpiruetter

viktigast är dock en bra tränare som kan hjälpa dig!

Hur lär jag mig och hästen piruetter?
Nån som vet?:bump:

Som tidigare svar är ju hästens styrka avgörande. Den ska för det första kunna galoppera på stället i princip. Den ska vara helt lösgjord och eftergiven. "fyrkants-övningen" ovan beskrivet är bra. Jag har dock tränat mycket på att galoppera på volten. Gör den mindre och mindre tills du i princip sätter hästen och galopperar runt. OBS! Hästen får aldrig kasta sej runt, aldrig bli spänd, hela tiden vara böjd och ställd innåt. Om något av detta händer är den ej stark nog. Du måste aktivt rida galopptakten runt i hela piruetten. Minska volten tills du känner att det blir trögt då ökar du sakta volten igen. Du ska hela tiden kontrollera vaarje galoppsteg. Osv, osv... Lycka till!:)

piruettliten.jpg

Senast ändrad:

Jag måste också framföra min beundran! Fantastiskt vacker häst!!!

Du rider en sluta på volten, minska volten tills den är så liten att du har en piruett. Enkelt rent teoretiskt, men svårare att åstadkomma.

Är skritt piruett en helv vanlig framdelsvändning/bakdelsvändning?
Jag tänkte mer på skritt och... trav (?) piruett.

en skrittpiruett är en mer samlad bakdelsvändning.
det går inte att göra piruett i trav så vitt jag vet. bara i skritt och i galopp

Okej tack... (de var därför jag skrev trav (?) frö jag inte visste om man kunde de i trav:p )

måste oxå vara lite offtråd, men din häst är så :love: :love:

Du rider AR precis som jag va?
Har också skrivit någonstans att piruetten är en sluta på volt (oavsett gångart eller centrering) men fick till svar att piruetten sker ur en öppna, att det inte är en piruett om den inte är centrerad och att piruetter inte rids i trav. Annars brukar ju rörelserna vara likadana teoretiskt.

Det är farligt att tänka sluta på volt = piruett. I piruetten får inte bakdelen leda. Öppna är mycket bättre tänk.

Varför är det farligt? Genom att rida sluta på volt(under träning-mindre och mindre) får hästen den behövliga styrkan i bakbenen som behövs för att göra en piruett. För hästen vänder ju på bakdelen förhoppningsvis, men när man kommer till vändningen så handlar det ju om att få med framdelen runt och först då kan man tänka framdelen in (shoulder in) men först och främst måste man ha hästen på bakdelen. Gör man piruett från öppna är risken att hästen slänger sig runt och tappar ytter bak (slänger ut med bakdelen, gör sig rak).

Titta på den duktiga ryttaren ovan, hon sitter i sluta-position. Hon har hästen korrekt ställd och böjd och har samlat hästen inför vändningen. Sen beror det på om hästen är tränad till att vända för indirekt tryck av ytter tygel eller att följa inner tygel eller att vända för ytter skänkel. För mig är det mest logiskt att vända för ytter indirekt tygel annars är det risk att hästen blandar ihop hjälperna. Tygeln(axlarna) kontrollerar framdelen och skänkeln(höfterna) kontrollerar bakdelen.

Får man lite försynt fråga vad du rider, AR, engelskt, klassiskt?
Har som sagt fått lära mig att sluta på volt är en piruett ^^
Men vad jag har förstått så är det ett stort fel inom engelsk dressyr. *har i åtanke att vi är på dressyrforumet*

Jag rider allt! Har tränat för A-tränare i dressyr (fd OS-ryttare), B-tränare i dressyr, C-tränare i dressyr, akademiska instruktörer olika nationaliteter, klassiska instruktörer olika nationaliteter och andra (icke att förglömma, det finns mycket kunskap där man minst anar). Det enda jag inte provat ännu är western-instruktörer, men det kanske kommer. Har genom detta provat allt och gjort alla tänkbara misstag, "learning by doing". Jag är för feg för att hoppa och rida fälttävlan, men jag är en äkta skogsryttare och har utbildat mina unga hästar utomhus (utan ridbana). Checkar av i ridhus ibland.

Det är ju super att det fungerar för dig. Jag kan berätta varför jag anser att man inte bör tänka sluta, men detta är ju min åsikt.

1. Jag rider aldrig sluta i galopp på volt eller rakt spår då detta främjar en tvåspårighet.

2. När jag rider in i en piruett tycker jag hästen ska vända för ytterhjälperna och galoppera runt i piruetten. Jag rider rakt fram, halvhalt, känner av att hon fortfarande bjuder, ställer och kram yttertygel, vänd, fram, kram yttertygel, vänd, fram osv. Detta säkrar att hon galopperar med bakbenen och bogen är på plats. Har hästen tillräckligt med styrka är detta ofta inget problem.

3. rätar hästen ut sig är den inte stark nog att lätt vända runt i en piruett. Träna mer bakbensstyrka och samling.

4. Tänker du sluta runt är också risken att hästen vänder med rumpen först vilket den inte får i tävlingsdressyren.

5. Går den i sluta runt i piruetten så är också risken att den går ut ur piruetten med rumpen först vilket också är ett stort fel i tävlingsridningen.

Men som sagt, alla sätt är bra utom de dåliga så fungerar det för dig så är det ju toppen.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var med fullsatta läktare och varma applåder som dressyr-gurun och OS-ryttaren Patrik Kittel välkomnades till Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka