Skogstrollet

Trådstartare
Är dvärgpinschern och pinschern likadana till temperamentet? Är storleken enda skillnaden?

Någon som har erfarenhet av båda och kan jämföra?

Sv: Pinscher

Det här undrar jag också! Funderade lite på dvärgpinscher eller pinscher innan jag bestämde mig för en helt annan ras. Det jag kan komma på är att avelsbasen för pinscher (finns 490 st hundar i Sverige) är liten jämfört med för dvärpinscher (finns 700 st i Sverige) om det nu säger någonting.

Hoppas någon annan vet mer!

Ja jag har också läst det. Och nu verkar det dessutom som att rasklubben av någon anledning tagit bort restriktionerna för HD-röntgen och ögonlysning för att regga valpar i deras valphänvisning. Vilket jag tycker låter tokigt. Men då får jag väl se till att vara riktigt noga i val av valp, vilket jag tänkt iaf så...

Vilken ras valde du istället?

Det blev en borderterrier! Ska hämta min lilla valp om en månad!

Alla seriösa uppfödare kollar både ögon och patella (dvärgpinscher) på sina avelshundar.
Man ska dock inte låta sig luras av den "bredare" avelsbasen. Dvärgpinschern är en av de raser som ökat mest i popularitet de senaste åren. När jag köpte min 2004 fanns det kring 200 registrerade dvärgpinschrar. Nu finns det 700. Det finns massvis med nyregistrerade dvärgpinscheruppfödare. Tyvärr även oseriösa uppfödare.
Så vill man köpa dvärgpinscher idag skulle jag tipsa om att kolla uppfödare och föräldradjur väldigt noga.

När det gäller skillnaden mellan raserna skulle jag nog säga att de är väldigt lika i temperamentet, men att dvärgpinschern nog är lite mer utagerande i sitt sätt att vara. Dom har samma rasproblem med reservation också.
Jag funderar på att byta upp mig en storlek till pinscher med nästa hund. Jag hoppas bara att jag får behålla dvärgpinscherns arbetsmotor. Hon har bara storleken lite emot sig. Det är en helt otroligt mångsidig ras som trots sin storlek går att använda till allt. De kan tom få titeln korad. Inte många raser under 30 cm som kan det. ;)
Dvärgpinschern kan jag på allvar kalla den lilla brukshunden. Dom må vara små, men det är otroligt mycket hund i den lilla kroppen. Nu är även dvärgpinschern en ras som börjar dyka upp på blocket, i trotsåldern. Många har gjort missen att köpa den som trevligt sällskap bara, och får en hund som kräver mycket mer än det och som blir fullständigt odräglig när den kommer upp i ålder...

Nu är även dvärgpinschern en ras som börjar dyka upp på blocket, i trotsåldern. Många har gjort missen att köpa den som trevligt sällskap bara, och får en hund som kräver mycket mer än det och som blir fullständigt odräglig när den kommer upp i ålder...

Vilket ju kan ge en chans till de folk som garna skulle vilja ha en pinscher och ar kunnigt hundfolk men som kanske inte har rad med en valp att fa en hund till lagre pris....

Missforsta mig ratt nu...jag menar inte att det ar bra att de sma energiknipperna plir omplaceringar.... men jag kanner en hel del folk som ar jattebra hundmanniskor och som har ekonomi att mata hunden, betala veterinarvard och forsakringar etc men som har svart att fa ihop ca 10 000 kr eller mera till en valp pga tex att dom ar sjukpensionarer och har ganska lag manadsinkomst.

/KT

jag tycker det låter konstigt att man inte har råd att köpa hunden, men har råd att betala veterinärvård? tänk om hunden skulle vara med om något större så att man var tvungen att operera?
Jag känner mej iaf trygg med att ha en buffert, så man vet att man skulle ha råd om det skulle hända nånting.. bara en liten parantes..

Att köpa hund kostar inte så mycket. Att ha hund kostar massor.

Om man tänker att en hund lever i många år (vissa kanske 8, andra kanske 15) och slår ut köpeskillingen på alla år blir det inte så många kronor. Jag som har borderterrier som brukar leva till 15 år ./. 10 000 = 750 kr /år.

Däremot kostar försäkringen, veterinärvård, vaccinationer, kurser, mat etc massor, många gånger mer än vad en hund kostar. Det är viktigt att tänka på när man bestämmer sig för att köpa hund (eller kanske djur över huvud taget).

Har du t ex råd att ge hunden den veterinärvård den behöver? Även om du har försäkring flyger sköna tusenlappar snabbt iväg...

jag tycker det låter konstigt att man inte har råd att köpa hunden, men har råd att betala veterinärvård?

Om du inte behöver lägga ut 12 000kr vid inköp så har du ju de pengarna till ev. veterinärvård.

Alternativet är att spara dubbelt så länge eller ta ett dubbelt så stort lån.

Fast jag tycker hundar ska kosta i inköp, just för att sålla bort impulshandlarna.

Tja ser jag pa mig sjalv skulle jag inte ha rad att kopa ett djur som kostar 10 000-20000 kr eller mer, och har aldrig haft det. Jag har jattesvart att samla ihop stora klumpsummor namligen.

Daremot har jag mojlighet att fa fram de 2-3 tusenlappar varje manad som behovs for att "forsorja" mina djur. Inga av mina djur har nagonsin statt utan mat eller veterinarvard etc. Och jag har en hel hoper med djur i dagslaget 6 skoldpaddor, en katt, tre hastar och 5 minigrisar plus litet guldfisk.

( Och jag har bla haft hastar i over 30 ar).

Men de flesta av mina djur har jag fatt ( eller fatt kopa mycket billigt) av folk som trottnat pa dem, sen bor dom har i tusen ar eller sa tills dom blir gamla.

Jag tror det finns ganska manga djuragare som jag. Lite halvfattiga men anda bra djuragare.

/KT

Senast ändrad:

jag tycker det låter konstigt att man inte har råd att köpa hunden, men har råd att betala veterinärvård? .

Det ar ju darfor man har sin hund forsakrad, for nagra hundralappar i manaden har man ett ganska bra ekonomiskt skydd om nanting hander.

Och det ar ratt stor skillnad det man betalar varja manad for sitt djur i jamforelse med inkopssumman, det ar ju valdigt sallan som de lopande kostnaderna varje manad blir sa stor som vad en renrasig hundvalp kostar i inkop.

/KT

Jag tror det finns ganska manga djuragare som jag. Lite halvfattiga men anda bra djuragare.

Jag är också sådan. Har köpt "b-exemplar" för reapris. :cool:

Men den vardagliga kostnaden samt svindyra veterinärräkningar har det alltid löst sig omkring och djuren har inte lidit för det.

Fast nästa djur ska jag banne mig spara ihop en klumpsumma för och välja det bästa jag kan hitta. Av många olika skäl.

Eftersom det verkar vara många dvärgpinscher-ägare här så passar jag på att fråga om de i största allmänhet tycker om att bada eller inte? :)

Doppa tassarna gör min gärna, men att hon skulle simma händer bara i extrema undantagsfall.
Som sist vi var på stranden. Vi brukar alltid vara på väldigt långgrunda stränder men inte denna gång, hon som älskar att plaska i vattnet hoppade ut och då sa det plums och så fick hon simma. :o :rofl:
Men annars föredrar hon att bara gå i vattnet. ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
918
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix