Sv: Pinscher vs Dvärgpinscher tråden!
Hej!
Jag kan inte uttala mig alltför mycket eftersom Sonny inte är min 1:a hund, men 1:a DP.
Jag har lääänge kollat runt på hundraser. Jag visste jag ville ha en mindre hund, men med mycket hund i den så att säga. Jag har alltid med mina hundar när jag är ute med hästarna och den skulle tåla långa turer i skog och mark.
Den skulle vara lättlärd (har svårt för sega, tröga saker) och den skulle ha stabila föräldrar. MH test tycker vi om
Sökte runt och hittade DP. Läste på ordentligt för att se om det kunde vara något för oss. Åkte och träffade olika individer.
Sedan började "söket" efter en black and tan DP, helst tik.
Fanns inte - köer på upp mot 30 pers innan mig och i år har det visst mest fötts hanar dessutom
Hittade på Exigors, men bara röda. Inget för oss.
Tänk att våran prins fanns bara 2 mil härifrån!
Jag hörde via omvägar att det skulle födas en kull, så jag åkte dit och tittade. Helt såld på mamma Garbo. En sån hund!
Hon piskade alla de andra jag sett med hästlängder. Öppen, glad, trevlig och väluppfostrad.
Nu hade vi turen att få precis den valp vi ville ha. Lille Sonny!
Han är allt vi önskar och lite till. Jag kommer defenitivt att MH testa få se hur långt han kommer.
Exteriört tycker jag om modellen - det är "karl" över honom. Han är kvadratisk och har fina vinklar. Öronen sitter högt uppe på huvudet och han har en maskulint huvud. Men den menatala biten värderar jag högst. Som med alla våra individer så vill vi ha rastypiska och mentalt trevliga djur.
Utställning kommer då han är mogen för det.
Åhhh i LÖVE my DP, det finnns ingen annan ras att jämföra med!
MVH Li