Pinscher vs Dvärgpinscher tråden!

verrdogan

Trådstartare
Här kan vi väl få snacka lite allmännt om dissa raserna,
Vad har du för någon? Va gör du med den. temperamen osv.
Va är de för skillnade förutom storleken?
Sätt gärna in bilder och berätta lite :)

Sv: Pinscher vs Dvärgpinscher tråden!

Här är min dvärgis!
Atengaflus Uffe
strax över året =)
Vi har precis börjat med vår utställnings karriär:)
CIMG2751.jpg

Hej!

Jag kan inte uttala mig alltför mycket eftersom Sonny inte är min 1:a hund, men 1:a DP.

Jag har lääänge kollat runt på hundraser. Jag visste jag ville ha en mindre hund, men med mycket hund i den så att säga. Jag har alltid med mina hundar när jag är ute med hästarna och den skulle tåla långa turer i skog och mark.
Den skulle vara lättlärd (har svårt för sega, tröga saker) och den skulle ha stabila föräldrar. MH test tycker vi om :D

Sökte runt och hittade DP. Läste på ordentligt för att se om det kunde vara något för oss. Åkte och träffade olika individer.
Sedan började "söket" efter en black and tan DP, helst tik.
Fanns inte - köer på upp mot 30 pers innan mig och i år har det visst mest fötts hanar dessutom :D
Hittade på Exigors, men bara röda. Inget för oss.

Tänk att våran prins fanns bara 2 mil härifrån!
Jag hörde via omvägar att det skulle födas en kull, så jag åkte dit och tittade. Helt såld på mamma Garbo. En sån hund!
Hon piskade alla de andra jag sett med hästlängder. Öppen, glad, trevlig och väluppfostrad.
Nu hade vi turen att få precis den valp vi ville ha. Lille Sonny! :love:

Han är allt vi önskar och lite till. Jag kommer defenitivt att MH testa få se hur långt han kommer.
Exteriört tycker jag om modellen - det är "karl" över honom. Han är kvadratisk och har fina vinklar. Öronen sitter högt uppe på huvudet och han har en maskulint huvud. Men den menatala biten värderar jag högst. Som med alla våra individer så vill vi ha rastypiska och mentalt trevliga djur.
Utställning kommer då han är mogen för det.

Åhhh i LÖVE my DP, det finnns ingen annan ras att jämföra med!

MVH Li

6-2.jpg

9liten.jpg

Jag har nyligen köpt en DP:rofl: Han är 5 mån och lämnar inte mig och min sambo ensam 1 min han springer efter vart vi än går. Han har inget intresse för bollar eller pinnar men för nallar och filtar en riktigt mjukis:D han älskar att mysa och sova i soffan mellan oss. Han är inte rädd för något och han älskar barn. Men jag vet inte riktigt vad man ska göra åt att han är så mammig och pappig och intekan lämnas, jag kan tänka mig att det är för att just är 5 mån och inte 8 veckorn när man får honom. Men ni två kanske har något bra knep?
Jag sätter in en bild snart

Här är våran älsklings Bayley
n555691617_215874_1735.jpg

Sonny var/är likadan, men jag visste tidigt att jag INTE ville ha en hund som höll koll på mig ständigt och jämt, så jag har gjort allt jag kan för att medvetet få bort detta beteende.

*Jag har honom inte i sängen. Han sover ute i hallen med vår gammelhund.

*Jag har en bur som jag sätter honom i då han ska vila, då han är mätt, kissad, bajsad och är "viloklar". I början protesterades det högljutt men numera finner han sig snabbt och ligger och kikar. Ibland står buren ute, ibland inne i hallen.

* Jag har honom i famnen ofta, men sätter ner honom när jag vill markera att jag "vill vara ifred". Föser betämt bort honom om han vill hoppa upp. Det accepteras hyffsat!

Visst kan det vara gulligt att ha en "mattekär" hund, men tänk på att andra kanske skall sköta, du måste vara borta på dagarna iblans osv så det är inte vidare praktiskt.
Ute däremot, är det en fördel om han håller reda på dig, men inne ska han kunna koppla av.

Mvh Li

I morgon blir jag och min sambo föäldrar igen :)
Vi ska åka och hämta hem en dpvalp. Så Pim ska bli storebror:love:
Låt mej pressentera Harry!!
StHarry.jpg

Menar ni utseende mässigt?
Dvärgpinchern ska ju vara en förminskad version av pincher/mellanpinchern så förutom storlek och proportioner vet jag inte vad det ska vara... :confused:

Pinchern är en annorlunda/ny tappning av Dobermann som förut hette Dobermannpincher.
Så dvärgpinchern är kanske man kan säga en yberliten Dobermann fast en egen ras :rofl:

För övrigt så har jag alltid älskat Dobermann men inte vågat pga jag träffat dåliga exemplar - både fysiskt och psykiskt och i och med att jag har barn så har det inte funnits i planerna.
Nu har jag iaf hittat min ras. Så fin han är!
Nya kort kommer snart.

Mvh Li

Pinchern är en annorlunda/ny tappning av Dobermann som förut hette Dobermannpincher.
Så dvärgpinchern är kanske man kan säga en yberliten Dobermann fast en egen ras :rofl:

Det där stämmer inte.
Pinschern är med i tyska hundstamboken 1880.
Dvärgpinschern är avlad direkt från pinschern och redan 1925 fanns det 1300 dvärgpinschrar i stamboken. Dvärgpinschrar och pinschrar har återsetts på bilder och konstverk på 1600-talet och var populära i den tyska aristokratin.

Dobermannen fick sitt namn av den första uppfödaren som avlade fram den typen av hundar på 1870-talet, när de började stambokföras vet jag inte.

är det skillnad mentalt sett på dessa?
lättlärda?
det sägs ju att det är lite damp varning på dp är det det på pischern oxå?
finns det en mellanpischer oxå??? :confused:
har nyss hittat denna ras och är väldigt nyfiken.
skulle vilja ha en hund som kan följa med på ridturer och ut och vandra i skog och mark med.
Är pinschrar krävande hundar?
mycket har ju att göra med uppfostring, men jag vill ha en realtivt lugn och lydig voffe som älskar att vara med på allt. =)
tycker att dp är lite för liten... har träffat på en trevlig pinscher och gillade storleken.
hur stor är mellan pinchern då??
många frågor blev det.... ;-)

Senast ändrad:

Nej vad bra att du sa det!

Det var faktiskt en av de miljoner uppfödarna jag pratade med under resans gång som sa det.
Känns ju seriöst :rofl:

Li

Oj vad söt hon var.
Vet du vilken kennel?

Det verkar vara ett DP syndrom att vara mammig och inte vilja vara ensam. Just därför tränar jag extra mycket på det då jag avskyr ha dem runt benen hela tiden!
Inatt sov Sonny själv ute i hallen och brydde sig inte ens att komma när jag steg upp och kissade 3 på natten. Duktig!
Han har däremot börjat skälla mer så det blir att börja träna!

Li

Oj vad söt hon var.
Vet du vilken kennel?

Det verkar vara ett DP syndrom att vara mammig och inte vilja vara ensam. Just därför tränar jag extra mycket på det då jag avskyr ha dem runt benen hela tiden!
Inatt sov Sonny själv ute i hallen och brydde sig inte ens att komma när jag steg upp och kissade 3 på natten. Duktig!
Han har däremot börjat skälla mer så det blir att börja träna!

Li

Tack! Hon kommer från Ronelkas. Vart bor du? :)

Hur tränar du bort skällandet? Det börjar bli ett problem här hemma också..

Hej!

Vi bor 2 mil utanför Skellefteå. Alltså ca 130 mil från Kalmar ;)

Var nyss ute och fotade i solnedgången. Sonny på G!
Här 12 veckor.

15liten-1.jpg

14liten.jpg

MVH Li

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
923
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 041
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter